Herinrichting Burg. Reigerstraat: verademing voor de één, doodsteek voor de ander | De Utrechtse Internet Courant Herinrichting Burg. Reigerstraat: verademing voor de één, doodsteek voor de ander | De Utrechtse Internet Courant

Herinrichting Burg. Reigerstraat: verademing voor de één, doodsteek voor de ander

Herinrichting Burg. Reigerstraat: verademing voor de één, doodsteek voor de ander
Enorme drukte woensdagavond bij de bespreking over de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat. Foto: DUIC / Annelies Hoelen
Honderd stoelen stonden gisteravond klaar in het Spoorwegmuseum voor het eerste overleg tussen omwonenden, ondernemers, gebruikers en de gemeente over de herinrichting van de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat. Het bleek niet genoeg; ruim tweehonderd man kwam af op de bijeenkomst. “Voor ondernemers is het ook belangrijk dat het een prettige straat blijft.”

Honderd stoelen stonden gisteravond klaar in het Spoorwegmuseum voor het eerste overleg tussen omwonenden, ondernemers, gebruikers en de gemeente over de herinrichting van de Burgemeester Reigerstraat en de Nachtegaalstraat. Het bleek niet genoeg; ruim tweehonderd man kwam af op de bijeenkomst. “Voor ondernemers is het ook belangrijk dat het een prettige straat blijft.”

Tientallen betrokkenen waren genoodzaakt staand te luisteren naar het verhaal van wethouder Lot van Hooijdonk, over waaróm deze herinrichting volgens haar zo hard nodig is. “Utrecht is spectaculair aan het groeien. In een jaar of veertig verdubbelt het aantal bewoners in de stad”, vertelt ze. “Daarnaast komen er ook heel veel banen bij. Eén van de plekken waar die banen onder andere ‘landen’, is op de Uithof. De komende twintig jaar komen daar zo’n 18.000 gebruikers- waaronder studenten en docenten- bij. Zoals veel mensen weten, zijn de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat de belangrijkste fietsroutes naar de Uithof. Het zal dus alleen maar drukker worden in deze straten.”

Om deze drukte aan te kunnen, moet er volgens Van Hooijdonk wat veranderden. Anders wordt de situatie over een aantal jaar onhoudbaar. Ze betoogt dat het eigenlijk nu al te druk is in de straat. Om haar standpunt kracht bij te zetten, vertelt ze over de uitkomst van een recentelijk onderzoek naar de twee straten. “Hieruit bleek dat als fietsers daadwerkelijk voor een rood licht zouden stoppen, het dan niet meer doorstroomt. Dan krijg je fietsfiles. Denk maar aan de foto die een tijdje geleden viral ging, van de enorme fietsfile in de straat”, vertelt ze. Hiermee doelt ze op de foto van DUIC-fotograaf Robert Oosterbroek. Van Hooijdonk ziet graag meer ruimte voor fietsers in de straat en wil een prettiger verblijf voor bezoekers verzorgen.

Omwonenden

De gemeente heeft nog geen plannen klaar liggen. De gemeente wil eerst de wensen en ervaringen van betrokkenen horen, zodat hierna besloten kan worden hoe en óf de herinrichting überhaupt zal plaatsvinden. Na het verhaal van wethouder Van Hooijdonk is er op de bijeenkomst ruimte voor tafelgesprekken met bewoners.

Veel omwonenden vinden de verkeerssituatie in de straat gevaarlijk. De term ‘fietsterreur’ komt regelmatig voorbij. “Ik maak als fietser vaak gebruik van de Burgemeester Reigerstraat en ik merk dat het een stuk drukker wordt. Als we het fietspad op een of andere manier al zouden kunnen verbreden, is dat een hele goede verandering”, vertelt omwonende Peter. Omwonende Nine: “Voor fietsers is het soms linke soep in straat. Met name in de Burgemeester Reigerstraat is het spannend. Het is veel te druk en daarom kan het erg krap zijn. Dat is soms best wel eng.”

Ondernemers

Ondernemers in de straat zien de herinrichting juist helemaal niet zitten. Ze zijn bang dat er hierdoor geen ruimte meer zal zijn voor auto’s en dat ze daardoor klandizie kwijtraken. Erik Derksen, eigenaar van Buurten, sprak hierover eerder tegen DUIC: “Hier een fietsstraat van maken, betekent de doodsteek voor de ondernemers. Dit is één van de leukste winkelstraten in Utrecht. Mensen komen vanuit De Bilt, Bunnik en Nieuwegein hierheen om inkopen te doen. Dit komt doordat het goed te bereiken is met de auto”, vertelt hij.

Van Hooijdonk begrijpt deze angsten niet. “Er ligt nog geen plan, dus ik denk dat het op zijn minst wat voorbarig is zo te denken. Verder wegen we de verschillende belangen af. We houden rekening met het verkeer, maar ook met economie en de kwaliteit van ruimte. De kunst is om al die verschillende belangen te balanceren. Maar het is natuurlijk nogal evident dat we rekening houden met de belangen van de ondernemers. Deze straten kunnen niet zonder ondernemers.”

Er liggen nog geen plannen klaar en de vraag is of er een kans is dat de herinrichting helemaal niet doorgaat. “Niets doen is voor mij geen optie”, vertelt Van Hooijdonk. “Mensen moeten zich voorstellen dat het alleen maar drukker wordt. Het blijft niet zo. In de komende 15 tot 20 jaar neemt het aantal fietsers met meer dan de helft toe. Als we nu beginnen met ons hierop voor te bereiden, zijn we nog op tijd. Voor ondernemers is het ook belangrijk dat het een prettige straat blijft.” Verder denkt ze dat een groeiende stad en een groeiend aantal bewoners ook zal zorgen voor meer klanten voor winkeliers.

Door de drukte zijn mensen genoodzaakt om te staan.
Door de drukte zijn mensen genoodzaakt om te staan.
Ook een agent is aanwezig.
Ook een agent is aanwezig.
Lot van Hooijdonk luistert aandacht mee bij een van de tafelgesprekken.
Lot van Hooijdonk luistert aandachtig mee bij een van de tafelgesprekken.
Een betrokkene raakt verhit in een discussie.
Een betrokkene raakt verhit in een discussie.

 

Gekoppelde berichten

41 Reacties

Reageren
  1. John

    “Niets doen is voor mij geen optie”. Say nor more. Ze moet en ze zal haar plannen, die natuurlijk WEL al lang in haar bureaula liggen, doordrukken.

  2. Sjon

    In het vorige bericht van DUIC las ik dat ondernemers (in ieder geval Derksen en de eigenaar van de IJzerhandel) hebben verklaard dat ze helemaal niet zijn uitgenodigd voor deze bijeenkomst; heeft iemand daar nog meer informatie over? Dat blijft een beetje contextloos zo.

  3. levensgenieter

    Wanneer deze straten eenrichtingsverkeer voor auto’s zouden krijgen zijn een hoop verkeersdrukteproblemen voorbij! Winkeliers blij omdat auto’s kunnen blijven parkeren, fietsers blij omdat er meer ruimte voor de fietspaden beschikbaar komt. Het auto verkeer kan de stad uit door deze straten en de stad in door bv. een meer aangepaste Bildstraat. Of omgekeerd.

    Iets anders: de fietser moet opgevoed worden in het fatsoenlijk parkeren van de eigen fiets: ik kom vaak geparkeerde fietsen tegen waarvan ik denk dat de eigenaar geen enkel oog heeft voor zijn/haar omgeving. Ze staan schots en scheef, belemmeren de doorgang op de stoep en vooral ze staan vaak half op het fietspad of rijweg.

  4. Maliekwartier

    Wat een stemmingmakerij deze kop.

    Er zijn twee ondernemers die lopen te miepen over dat er tussen de 6 en 10 parkeerplekken verdwijnen, die ergens anders overigens gewoon opgevangen kunnen worden. Andere ondernemers willen juist een andere inrichting van de straat.

    1) Bus 1 richting op, weg
    2) Parkeervakken weg, daar kan meer ruimte komen voor fiets en stoep
    3) Mini rotonde op de Maliebaan tussen Reiger en Nachtegaal en andere inrichting T-splitsing thv AH Reigerstraat
    4) Parkeervakken op Nachtegaal weg en meer ruimte voor fiets en stoep. Hier kan het twee-richtingsverkeer blijven.
    5) Andere inrichting kruising thv Stadsschouwburg, wellicht ook een mini-rotonde.

  5. maarten van den oever

    hoeveel fietsverkeer blijft er over na de komst van de sneltram naar de uithof? Best veel waarschijnlijk maar toch niet zoveel als er zou zijn zonder die sneltram.
    Los daarvan denk ik dan de handelaren zich vergissen: geen auto’s meer betekent meer handel, en niet minder. Dat is al op zoveel plekken bewezen dat mensen dat toch zouden moeten weten. Voetgangersgebieden trekken handel aan.

  6. Wim B.

    Ik denk dat Lot een Tolsteegsingel 2.0 in haar hoofd heeft, zucht.

  7. Theo Vissr

    eens met levensgenieter. Fietsen maken veilig en prettig ‘lopen’ voor mensen met een rollator, wandelwagenof rolstoel vaak bijna onmogelijk. De gemeente zou hinderlijk achtergelaten rijwielen in beslag moeten nemen! en het fietsgebruik moeten afremmen ipv stimuleren m. i.Ja maar ‘de banen in de Uithof’! Voor die mensen leggen we de Uithoflijn aan….

  8. Rob

    het lijkt er soms op – zie plannen Burg. Reigerstraat, Amsterdamsestraatweg en de meer dan gevaarlijke situatie aan de Kapteinlaan – alsof het huidige college/de huidige wethouder doet alsof er geen auto’s bestaan.
    Tussen het gehuil van de ondernemers (geen klanten meer) en de terreur van de vele fietsen (inderdaad op veel te smalle paden en parkeren schots en scheef overal) moet toch een tussenweg zijn te vinden. Zoals de beide wegen nu zijn kan echt niet en de bus moet er ook nog door, en de leveranciers van de winkels. Misschien is eenrichtingsverkeer een optie.

  9. Joris

    Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen waarheid. De fietser, de automobilist, de voetganger, de ondernemer, de OV gebruiker.
    Zaak is om voor al deze groepen een zo goed mogelijke oplossing te vinden. Fietsers en voetgangers staan bij de gemeente op #1, dus die zullen straks het minst te klagen hebben. Ik heb daar geen probleem mee als stadsbewoner.
    Maar wat zou het voor de ondernemers geweldig zijn als er aan weerskanten ONDER de Maliebaan parkeergelegenheid geschapen kan worden! Een goede ontsluiting op de Berenkuil is natuurlijk een voorwaarde.

  10. peter

    De stad is gewoon niet berekend op zo’n grote stijging van bezoekers. Misschien moet het college daar eens over nadenken. Utrecht hoeft niet groter en drukker te worden. Daarnaast tonen vele studies aan dat het aantal studenten de komende jaren toch vooral afnemen? Waar heeft het college dan de informatie vandaan dat er 18.000 gebruikers op de Uithof bijkomen?

  11. Maliekwartier

    @ Wim B.

    Ik denk dat Wethouder Van Hooijdonk een Tolsteegnummer 2.1 in haar hoofd heeft, jeej! Dat zal de meerderheid van de omwonenden en buurt juist een schitterend en top-idee vinden!

    @ Rob

    Bijna tachtig procent van de auto’s die kiest voor de oost-west doorrit, of andere doorkruising, hoeft niet in de de stad te zijn. Het lijkt me dat de gemeente de jusite keuze maakt door breed in te zetten op fiets, voet en OV.

  12. Toine Goossens

    @Maliekwartier,

    Als ik het goed begrijp bent u van mening dat burgers die bewust aan een doorgaande autostraat zijn gaan wonen, vele malen belangrijker zijn dan de burgers die die straat gebruiken om van A naar B te komen. Lot denkt daar ook zo over.

    Bij inspraak hebben de aanwonenden het voor het zeggen. Zij bepalen het beleid. Dat is een ultieme vorm van de dictatuur van de minderheid. Dat kan nog leuk worden als de enkele boeren die nog langs autosnelwegen wonen naar de rechter stappen en op grond van rechtsongelijkheid eisen dat op een autoweg nog maar 50 gereden mag worden.
    Een samenleving kan slechts functioneren als burgers zich er bij neerleggen dat niet het microgelijk domineert, maar het mesa- of het makrogelijk. De belangen van de samenleving als geheel bepalen hoe onze krappe ruimte wordt gebruikt, niet de toevallige aanwonenden. Wel wordt er rekening met hen gehouden, maar slechts binnen de ruimte die het algemene belang nodig heeft.

  13. Reiger

    Het is inderdaad zaak om de belangen van alle gebruikers mee te wegen, waarbij de winkeliers een belangrijke groep is maar zeker niet de enige. Niets doen aan de inrichting en verkeersstromen in de Reigerstraat doet in ieder geval geen recht aan de belangen van bewoners en gebruikers. Juist een verbetering van de inrichting kan een meerwaarde geven aan de straat. Een meerwaarde die ook voor de winkeliers gunstig kan zijn. Op dit moment biedt de Reigerstraat echt niet zo veel meer dan andere winkelstraten in de buurt. Winkeliers kunnen beter actief meedenken ipv meteen te roepen dat er niets moet gebeuren. En als ze toch iets gezamenlijks willen doen voer dan de druk eens op op de eigenaar van de drie panden naast de AH die al meer dan een jaar leegstaan en aan het verloederen zijn.

  14. Reiger

    @Maliekwartier,

    Ik vermoed dat het meer dan twee winkeliers zijn, het grootste deel heeft die tendentieuze maar ook nog eens lelijke poster voor het raam hangen

  15. Fab

    Het gaat gelijk op. Echter Lot van Hooijdonk en de Gemeente denken slechts vanuit een richting: die van hun. Of de visie nu doordacht of juist geen visie. Er wordt door de Gemeente nauwelijks tot niet geluisterd naar wat er echt toe doet. Als fietsstraat voorheen was de straat levensgevaarlijk. Je werd gewoon aan de kant gedrukt door ongeduldige automobilisten. En tuurlijk ligt er al een ‘plan’ – en de inmiddels standaard Utrechtse scenario’s kennende – gaat dat ook weer veel extra geld kosten om het goed te krijgen omdat divers niet was voorzien. Omdat men nou eenmaal niet luistert.

  16. Jan scherjon

    GroenLinks heeft niets geleerd van de mislukking van de fietsstraat in 1996 van wethouder Hugo van der Steenhoven.
    Na twee jaar ontmanteld koste veel geld maar Groen Links blijft eigenwijs !

  17. peter v

    De komende 20 jaar zegt Lotte….bla..bla..bla…

    Zijn we net bezig met een dure Uithoflijn aan te leggen voor diezelfde 20 jaar voor diezelfde studenten, gaan we de fietsers weer richting de Uithof sturen….kortom…smoesjes…smoesjes en smoesjes om maar je gelijk te halen.

    De binnenstad rendeert alleen maar met ondernemers, die gezelligheid brengen en een breed scala aan winkels en niet onbelangrijk straten die te bereiken zijn, ook door auto’s Lotte, die als het even kan ook hun auto ergens kunnen parkeren.

    De wijken rond Wittevrouwen, Oudwijk zijn allemaal ingenomen door yuppies, niet Utregters, en oud studerenden die net als Lotte hun zinnetje willen doordrijven, vroeger lallend door de binnenstad, nu willen ze graag rust! Groen Links onder aanvoering van Lotje getikt speelt daar zeer gretig op in.

    Het gaat allemaal in sneltreinvaart want volgend jaar staan de Gemeenteraadsverkiezingen voor de deur, en die kan wel eens desastreus aflopen voor deze anti auto en ondernemers partij.

    Welke politieke partij neemt nou eens de handschoen op tegen dit wanbeleid?

  18. Maliekwartier

    @ Toine Goosens

    De mensen die via de Reigerstraat van A naar B willen komen zijn in grote hoofdzaak fietsers . 25.000 stuks, waarmee ze alle andere gebruikers met gemak overvleugelen. Dat is de primaire doelgroep. Op de gedeeld eerste plaats natuurlijk met de buurt.

    U meneer Goosens bent zelf een minderheid in het Utrechtse en weigert te accepteren dat het bestuur en de kiezer er gemiddeld anders over denken. Daarnaast pleit u, heel tegenstrijdig, voor een dictatuur van het algemeen belang. Ook daarin heeft u in dit dossier geen gelijk en natuurlijk gaat het belang van de direct betrokkene, de omwonenden, de ondernemers en de gebruikers, hoofdzakelijk fietsers, boven dat van de rest van de stad. Niet meer dan logisch. Iets in mij zegt dat u en een aantal anderen er gewoonweg niet tegen kunnen dat ze hun zin niet krijgen. Ook al schoffeert u daarmee de direct betrokkenen, of negeert u daarmee de wens van de kiezer.

  19. Maliekwartier

    @ Peter v.

    Toen je in je eerste zin al begon met het kleinerende “Lotte”, namen nog weinigen je serieus.

    Daarnaast hou eens op met dat gelul over echte Utregters. Iedereen die zich committeert aan Utrecht en zich inzet voor Utrecht is een Utrechter. Overigens kunnen veel zogenaamde Utrechters dat niet zeggen. Wat mij betreft flikkeren ze iedereen die zich niet voor de stad inzet over de stadsgrens zo Nieuwegein in. Daar wonen al veel zogenaamde Utregters en van Nieuwegein weten ze ook niets te maken.

    Ik zou maar oppassen, want de ondernemerspartij, de VVD steunt de plannen als zeer belangrijke collegepartij volledig.

    @ Jan Scherjon

    Dat lag aan de uitvoering. Niet de gedachte erachter.

  20. G van Kessel

    De vorige Groen Links fietsstraat was rampzalig! Zeker voor fietsers een groot levensgevaarlijk risico. Stadsbus kon er niet door als er auto’s geparkeerd stonden en dan moest je als fietser een noodsprong maken naar het trottoir…. niet doen dus!

  21. FD

    Zouden we niet eens na moeten denken over de rol en houding van de fietser in het algemeen ?
    Asociaal met een doodwens vanwege geen licht en algemeen gedrag.
    Dan; van waar naar waar gaan ze heen die fietsers ?
    Als die Uithof nou zo geweldig gaat worden, dan bouwen we daar toch nog veel meer woningen voor studenten zodat ze niet hoeven te fietsen naar Utrecht ?
    Die nieuwe tram gaat ook vast wat worden.

  22. Fietser uit Bunnik

    Ik fiets dagelijks vanuit Bunnik over de burg. Reigerstraat en Nachtegaalstraat en vele dorpsgenoten met mij. Er staan vaak dezelfde auto’s geparkeerd in deze straten, ja de dikke exemplaren vallen nou eenmaal op. “Ondernemers” met het ongenuanceerde affiche in hun etalage zijn mij als klant kwijt, en ja, daar kwam ik regelmatig.

  23. Ronald

    Een recht stuk straat is niet een bottleneck, je kunt beter aandacht hebben voor de kruispunten.

  24. cas

    Het grappige is dat de fietsfile ontstond toen politie in de spits op doorrijden bij rood licht ging controleren….

    Dit zegt meer over het gedrag van fietsers……

  25. Toine Goossens

    @Maliekwartier,

    Als het aan u ligt dan gaan binnenkort alle snelwegen dicht omdat die strijdig zijn met de belangen van de aanwonenden. Ook ons railnet gaat er aan. Het slijpen van de rails geeft zoveel overlast dat aanwonenden met succes hun minderheidsbelang, rust, aan ons allen kunnen opleggen.

    En verder leest u niet goed. Als het mij over veiligheid gaat dan gaat het om de meest kwetsbare verkeersdeelnemers wandelaars en fietsers. Die mengen met snelverkeer is absurd. Of denkt u soms dat het mij gaat over de veiligheid van automobilisten? Met alle ingebouwde veiligheid kunnen die binnenkort een landing op de maan maken.

    Kiezen is knopen doorhakken. Kiezen is niet economische functies en verkeersverbindingen om zeep helpen om daar omwonenden mee te pleasen.

  26. peter v

    Maliekwartier

    Het doordrammen van partij besluiten( Groen Links en Pvda) en het niet luisteren naar ALLE inwoners is nu precies waarom steeds meer mensen zich van dit soort politieke partijen afwendt.

    Hopelijk komt er gauw een goede alternatieve stadspartij die de belangen van ALLE Utregters behartigt, ook die van inteelt zoals jij.

    Rn je opmerking over er uit flikkeren moeten we zeker wel serieus nemen?
    man… man….word eens wakker!

  27. Marie

    Toine, als ik het goed begrijp wil je dat de auto’s daar zo snel en onbelemmerd mogelijk kunnen rijden omdat dat de veiligheid bevordert? Fijn dat je meedenkt, ik zal er even bij stilstaan als ik de burgemeester reigerstraat wil oversteken..

  28. Saskia

    @FD
    Volkomen eens dat we als gemeente en inwoners wat moeten doen aan het gedrag van de fietshufters. Is het niet handig om daar eerst naar te kijken.

    Als voetganger ben ik mn leven niet zeker op de trottoirs aan deze straten.
    Ik word bekant omver gereden. fietsers op de stoep bellen dat ik aan de kant moet. Het moet toch niet gekker worden.
    Het stuk trottoir bij de AH aan de B. Reigerstraat is inmiddels tot fietspad gebombardeerd om het stoplicht te ontwijken aan de Oudwijkerdwarsstraat.. Een rood stoplicht aan de Oudwijkerdwarsstraat en rondom de Maliebaan staat er overigens voor de fun. Soms hoop ik wel eens dat er gewoon eens een paar fietsers dood gereden worden die door het rode stoplicht rijden!

    Volgens mij heeft de gemeente een megagrote afdeling Communicatie die, en ik weet het, het is niet makkelijk, en het zet ook niet veel zoden aan de dijk, wat moet gaan doen aan gedragsverandering van fietsers. Betrek daar mensen bij als Berthold Gunster van Omdenken of Reint Jan Renes.
    Er zijn andere routes dan alleen Burgemeester Reiger en Nachtegaalstraat. Kwijt je als gemeente van je taak om dat soort routes te promoten, daar ben je als gemeente toch voor. Dus via Catharijnesingel/Rubenslaan en Herenroute. Neem dit op in het introductieprogramma van de Universiteit en HU.
    Het lost het allemaal niet op, dat weet ik ook wel.

    En hou nou ook eens op met die City Marketing, door de stad als maar groter te willen maken. We zijn groot genoeg. Kijk naar Amsterdam! Wat een drama.

    Verder hebben we nu wel genoeg koffietentjes, terrasjes en bankjes, reclameborden (en waxsalons!) op betreffende straten. Voetgangers kunnen er niet langs en moeten op het toch al smalle fietspad lopen. Ze kijken ook niet uit of het wel of niet kan.

    Gebruik de Maliebaan, daar is ruimte genoeg. Maak daar fietsenstallingen oid.
    Regel dat AH aan de Nachtegaalstraat ergens anders bevoorraad wordt, dan over het fietspad van de Nachtegaal. Levensgevaarlijke situaties daar. Fietsers en voetgangers kijken daar niet uit!

    Wat ik leuk vond toen ik hier vanuit de drukke binnenstad 15 jaar geleden kwam wonen was dat ik vooral de Burgemeester Reigerstraat (en ook de Nachtegaal) haast een dorpse sfeer vond hebben. Dat is de laatste 6/7 jaar enorm verslechterd. We hebben horeca, drogisterijen, nog meer horeca, afhaal(vr)eetzaken, waxsalons, regelmatig pop-up stores, ook zoiets, en een enkele winkel (tabak, ijzerwaren, brillen, bakker, slager.)
    Het zou leuk zijn als er toch nog iets van die sfeer zou kunnen blijven of terugkeren.

  29. Maliekwartier

    @ Goosens

    Grappig dat u tegen het mengen van fietsers en auto’s bent. Dat is namelijk al jaren de situatie op de Reigerstraat. In een aan te passen situatie krijgen die fietsers met name meer ruimte door bijv. de parkeervakken op te heffen. Juist doordat het drukker wordt moet er dus iets gedaan worden naaan de situatie. Iets wat de gemeente dus gaat doen. Hoe precies? Dat is nog niet duidelijk. Nogmaals men kiest voor de grootste gebruiker, de fiets, precies uw argument, men kiest voor de ondernemer, de winkeliersvereniging is voor en men kiest OOK voor de buurt. Win, win, win.

    Voor de rest denk ik, laat maar lullen die Goosens, want uw argumenten spreken zich consequent tegen.

  30. Maliekwartier

    @ Peter v

    Nogmaals, tel daar dan gelijk met name de lokale VVD bij op, een van de grootste pleitbezorgers van het nieuwe verkeersplan. Google maar eens, maar kennelijk is het bashen van partijen die niet in je straatje passen ( je enorm rechtse voorkeur is in andere topics al duidelijk geworden) makkelijker. De PvdA is geen besturende partij in Utrecht meer. Je kan je beter op de hedendaagse realiteit richten. Dan hebben we het dus net name over VVD, D’66 en ook de SP.

    En volgens mij bedoel je IMPORT ipv inteelt. Ik zelf ben geboren en getogen in Utrecht, maar heb meer aan mijn buren die niet in Utrecht geboren zijn dan aan het merendeel van de zogenaamde, lamlendigheid zelve zijnde, Utregters uit de sterrewijk bij mij om de hoek. Jij misschien gevalletje inteelt? Die kans is best aanwezig aangezien er van jou kennelijk geen ruimte is voor mensen van buiten. De kans op inteelt neemt dan idd snel toe.

    Overigens, het is een echte Utrechtse pandeigenaar die de 3 panden naast de AH al ruim een jaar laat verpauperen. Dan heb ik liever leuke koffietentjes en hippe frutselwinkeltjes. Dat zijn met name lokale ondernemers, maar dat ontgaat je wellicht.

  31. Jan

    Grappig, al die mensen die verandering niet leuk vinden en dan gaan mekkeren dat ‘t vroeger beter was en het allemaal de verkeerde kant op gaat. Dat soort reacties staan altijd vol met hyperbolische uitspraken die totaal niet overeenkomen met de realiteit.

    Regel dit gewoon zoals ik dat zeg, regel dat gewoon zoals ik dat zeg, ik wil meer winkeltjes die _ik_ leuk vind, vroeger was alles beter, nu is alles kut, bla bla bla.

    Zulke mensen denken dat democratie betekent dat hun eigen kortzichtige, egocentrische mening ook meetelt, terwijl het juist gaat om de mening van de meerderheid. En daar vallen zure figuren meestal niet onder.

  32. Toine Goossens

    @ Marie,

    Ik kan mij voorstellen dat iemand die de rode draad in mijn reacties niet herkent, denkt dat ik daar voorstander van ben. In tegendeel, ik woon al 40 jaar in Tuindorp omdat mijn vrouw en ik allebei op de fiets naar het werk toe wilden gaan.
    Later maakte mijn werk dat voor mij onmogelijk, maar als pensionado heb ik nu weer alle keuze.

    Ik stoor mij mateloos aan het Holle Bolle Gijs denken van deze tijd. Het dikke ik denken waarbij de belangen van anderen ondergeschikt worden gemaakt aan het eigen belang. Dat doet deze wethouder door het OV tot een onaantastbaar heiligdom te maken en door auto- en fietsverkeer te dwingen van een en hetzelfde wegvak gebruik te maken.

    En ik stoor mij aan het feit dat het bovengrondse OV op de oost west route niet verboden wordt. Die route loopt van CS naar de Uithof en blokkeert op alle wegen een optimale oplossing.

  33. Toine Goossens

    @ Maliekwartier,

    U ziet over het hoofd dat ik uitgebreid en met argumenten heb gereageerd op uw post in de hier aan voorafgaande discussie. Een post die ik begon met de constatering dat wij het eens zijn over de drukte op deze route.

    U hebt overigens ook recht op een compliment. Ondergrondse parkeergarages zijn aan de oostkant van de binnenstad zeer hard nodig. Maar ook dat wordt door de partij van Lot halsstarrig van de hand gewezen.

  34. Marie

    @Toine: kijk nou eens op google streetview hoe die straat er nu uit ziet. Er is een vluchtheuvel voor de AH, en een raar soort fietspad in het midden van de weg voor als er een bus stilstaat, zodat fietsers er alsnog omheen kunnen (vrij link overigens in de huidige situatie, veel pissige toeterende buschauffeurs). Verder: nergens aparte fietspaden. Auto’s, fietsers en bussen rijden in beide richtingen in één vak. Daarbij staan alle stoepen helemaal vol met fietsen, al dan niet in een rek. Een soort half terrasje van Boulevard, af en toe een gedoogde oliebollenkraam die de hele stoep bezet, wat lijpe scooters van de wok2go her en der geparkeerd. Is die situatie nu werkelijk zo perfect dat niemand daar wat van mag zeggen?

    En hoe kom je er nou in vredesnaam bij dat na de verandering auto’s en fietsers opeens in één vak terecht komen? Dat is echt allang zo!

  35. Maliekwartier

    @ Goosens

    U blijft naar volharden in het zeer denigrerende gebruik van de voornaam van de wethouder, iets wat vooral vaak bij vrouwen gebeurd, met een bedoeling. Zo iemand nemen wij thuis niet serieus. De groeten. Overigens heeft Jan wel een puntje.

    En met u argumenten ben ik het, zoals ook duidelijk omschreven niet eens. Ik kan zelfs uw argumenten gebruiken om mijn punt te maken? Omdat u zichzelf nog wel eens wil tegenspreken.

    Punt: geef meer ruimte aan de voornaamste gebruiker van de straat. Dat is bewezen de fiets. Fijn weekend

  36. peter v

    Maliekwartier

    Aha….ik ben het ergens niet mee eens en ben dan gelijk rechts?, misschien wel een tokkie of aso, want zo worden mensen vanuit de linkse hoek toch altijd genoemd als je het ergens niet mee eens bent….wie is er hier nou simpel?

    Een zittend links College mag je dus door jouw soort (Gutmenschen) niet aanvallen?
    Door jouw soort mensen heeft een Wilders nu al ruim 38 zetels….de arrogantie ten top!

  37. Hankiepankie

    Best gek dat iedereen al een behoorlijk stevige mening heeft over een plan dat er nog niet is of in het meest negatieve geval nog niet gepresenteerd is. Misschien beter om eerst even te kijken voor allerlei primitieve reacties het internet op te gooien. Enig respect voor elkaar is echt heel veel leuker en gezelliger en maakt de stad ook veel fijner!

  38. Maliekwartier

    @ Goosens?

    Hoezo blokkeert de OV-verbinding naar de Uithof alle opties?
    U bedoeld de snelle busbaan over het Jans-kerkhof en over de Biltstraat?

    Bij mijn weten liggen daar vaak vrij liggende fietspaden naast, wordt de busbaan de stad uit gedeeld met auto’s> werkt overigens prima en liggen er op de Biltstraat autostroken, beide richtingen op, parallel aan de busbaan. In de omgeving van Rijnsweerd liggen er brede autowegen waar de auto alle ruimte krijgt, parallel aan de busbaan. Ik heb dus werkelijk geen idee waar u het over heeft.

    U weet dat de lijn 8 niet richting de UIthof rijdt?

    Als we het dan toch over de lijn 8 hebben. Op de Nachtegaalstraat gaat het nog, maar in de Reigerstraat is er NU te weinig ruimte voor een bus in bedie richtingen. Er zijn verschillende opties te bedenken waardoor de bus wel genoeg ruimte krijgt. Andere route voor tenminste 1-rijrichting, de parkeervakken aan beide zijden weg of een ander, kleiner en smaller type bus dan nu gebuikt wordt Misschien wel een kleine negen- a tien-meter electrische bus. Ook wel prettig qua uitstoot voor al die fietsers die nu al met auto en bus een straat/ baanvak delen op de Reigerstraat.

    Belangrijkste knelpunt op deze straat/ fietsverbinding zijn overigens de 3 stoplichten achter elkaar op de Maliebaan en de T-splitsing ter hoogte van de AH. Op de Maliebaan-kruising zou eigenlijk een mini-rotonde moeten komen en de paralelbanen zouden geen te nemen horde meer moeten zijn.

    Voor de auto- is er nu eenmaal geen Oost-West verbinding door Utrecht heen en maar goed ook. Deze plannen zijn tot stilstand gekomen decennia geleden door voortschijdend inzicht.

    Overigens, grappig dat u nooit op mijn argumenten in gaat. Iets met een pot verwwijt de ketel. Terwijl ik nota bene consequent uw argumenten gebruik in mijn eigen schrijfsels in dit topic. Best grappig eigenlijk. Prettig weekend! En ja, ik reageer op berichten die vol staan van de gedachtenkronkels, tegenstrijdigheden, slecht beargumenteerde voorstellen e.d.. Daar wil ik best wel wat tijd voor vrij maken.

  39. Toine Goossens

    @Marie,

    Ik zou me eens verdiepen in de ´fietsstraten´ die Lot aan het realiseren is. Die straten worden versmald met ca. 1,5 meter om ruimte voor groen te creëren. Voor auto´s is er een baanvak waar beide richtingen gebruik van moeten maken, waardoor die auto´s continue op het fietsvak terecht komen. En lees dan eens welk fundamenteel bezwaar ik daar tegen heb voordat je uit de losse pols reageert.

    Verder is de Reigerstraat slechts een heel klein stukje van de oostwest route. Ik heb het alleen over de gehele route, daar lees je zeker voor het gemak over heen. Er is een integrale oplossing voor de hele route nodig en daar gaan mijn opmerkingen over.

  40. peter v

    Het zou Groen Links zijn naam eens sieren als de nieuwe singel bij de Weerdsingel eens leven word ingeblazen in plaats van de heksenjacht op auto’s.

    Het is nu een donkere boel daar, geen licht, geen fonteinen, geen struiken niets wat het opfleurt. Lekker gezicht als je zo de binnenstad in rijdt.

    Kom op Groen Links en natuurlijk Lotte….jullie kunnen het best wel.

  41. s.u.

    Iemand die de Utrechtse wijken Buiten Wittevrouwen -Oudwijk -Wilhelminapark, Maliekwartier noemt is echt ver van zijn padje.
    Yuppen en niet Utregters die hier zijn komen wonen, denken het hier voor het zeggen te hebben.
    Bij de eerst volgende gemeenteraadsverkiezingen moeten Lotje en haar anti auto vriendjes lekker weggestemt worden.
    Hou Utrecht bereikbaar, dus ook voor de auto!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).