Na Schepenbuurt en Cartesiusweg straks ook betaald parkeren in Werkspoor in Utrecht Na Schepenbuurt en Cartesiusweg straks ook betaald parkeren in Werkspoor in Utrecht

Na Schepenbuurt en Cartesiusweg straks ook betaald parkeren in Werkspoor in Utrecht

Na Schepenbuurt en Cartesiusweg straks ook betaald parkeren in Werkspoor in Utrecht
Als laatste gebied rondom de nieuwe stadswijk Cartesius wordt per 1 november ook betaald parkeren ingevoerd in Werkspoor. Vanaf die datum moeten automobilisten tussen 06.00 en 11.00 uur betalen om hun voertuig in de buurt neer te zetten.

Als laatste gebied rondom de nieuwe stadswijk Cartesius wordt per 1 november ook betaald parkeren ingevoerd in Werkspoor. Vanaf die datum moeten automobilisten tussen 06.00 en 11.00 uur betalen om hun voertuig in de buurt neer te zetten.

In oktober 2019 heeft de gemeenteraad besloten betaald parkeren in te voeren in de gebieden rondom de nieuwe en autoluwe wijk Cartesius. Het gaat dan om de Schepenbuurt, de Cartesiusweg en Werkspoor. Vanaf 1 mei van dit jaar is betaald parkeren al ingevoerd in de eerste twee gebieden en sinds 15 mei geldt er een parkeerverbod in de stadswijk Cartesius. Vanaf 1 november van dit jaar moet er ook betaald worden voor parkeren in Werkspoor.

Dat moet straks van maandag tot en met zaterdag tussen 06.00 en 11.00 uur, en kost 4,01 euro per uur. “In de toekomst onderzoeken we of uitbreiding van deze tijden nodig is om parkeeroverlast uit Cartesius te voorkomen”, schrijft de gemeente in een brief aan omwonenden. Bewoners en ondernemers kunnen een vergunning aanvragen en ook kunnen zij straks gebruikmaken van parkeerkorting.

Deelvervoer

Tot slot schrijft de gemeente dat het hebben van een auto duurder wordt vanwege de invoering van betaald parkeren. Als alternatief wordt daarom gewezen op deelvervoer. “Bij deelvervoer huurt u een auto of (bak)fiets op het moment dat u die nodig heeft. […] Als u kiest voor deelvervoer staan er minder auto’s in uw straat en blijft er meer ruimte over voor groen en spelen.”

Uiteindelijk is de gemeente van plan in heel Utrecht betaald parkeren in te voeren. Het proces is opgedeeld in drie blokken en zoals het er nu uitziet moeten automobilisten in 2034 overal in de stad betalen.

Gekoppelde berichten

34 Reacties

Reageren
  1. Chiel

    Dan gaan we tog gewoon niet meer naar Utrecht toe .ik geef me geld wel ergens anders uit ..echt heel jammer dit .

  2. Binnenstadbewoner

    Het bezit van een eigen auto is in Utrecht een statussymbool geworden. Straks alleen nog voor de rijken. De rest huurt maar een bakfiets of gaat met OV.
    Deel huurauto’s zijn voor ‘de rest’ ook te duur.

  3. Don

    Gemeente utrecht verzint de autoluwe wijk Cartesius voor mensen die geen auto nodig hebben. Vervolgens moet er een parkeerverbod in de autoluwe wijk Cartesius ingevoerd worden en betaald parkeren in de omliggende wijken. Heeft iedereen in de de autoluwe wijk Cartesius nu opeens wel een auto. Heeft de gemeente utrecht in haar blinde auto haat weer eens de plank misgeslagen en wordt dat weer opgelost door de mensen in omliggende wijken extra te belasten. Eerste een probleem creëren en dat oplossen over de ruggen van de omwonenden.

  4. JdV

    @binnestadsbewoner: Ach, met 1 of 2 parkeerplaatsen op eigen terrein is het heerlijk autorijden binnenkort. Steeds minder auto’s op de weg en meer ruimte. Ik ben voor, gewoon overal betaald parkeren invoeren. Goed voor de verkoopwaarde van woningen met eigen parkeerplaatsen.

  5. Pierre

    Waar kunnen de nieuwe inwoners van Cartesius dan nog hun camper kwijt? Zonder gekheid. Het feit dat er ‘overlast’ ontstaat is omdat mensen een auto hebben of willen hebben. Net zoals mensen ook een dak boven hun hoofd willen hebben. En schoon drinkwater. Faciliteer die behoefte als gemeente. Een wereld zonder auto’s is een utopie. Al zullen de autoloze kinders op deze site wel anders denken.

  6. Anne-Fleur

    Gewoon 24/7 betaald parkeren in de hele stad,

  7. jan

    Wie gaat er straks nog wonen in een stad zonder auto’s? Het lijkt een soort van ideaalbeeld om van de auto’s af te komen. Alleen de werkelijkheid is dat mensen niet voor de lol een auto rijden maar gewoon echt nodig hebben

  8. Utrechtvoorutrecht

    @Chiel. Dat is precies de bedoeling, fijn dat de aanpak heeft gewerkt.

  9. HenQ

    @pierre welke camper? Als die autoloze en rijbewijsloze kinders.. die leasen toch straks een fietscamper in deze socialistische utopie, want aan bezit doet men niet.

  10. Scherpschutter

    @Binnenstadbewoner 11:19

    Natuurlijk! Er zijn veel meer armen dan rijken in Nederland en bovendien zijn armen veel kwetsbaarder dan rijken, dus het is logisch dat links alle pijlen direct op de armen en kwetsbaren richt met financiële maatregelen. Dat is het laaghangend fruit plukken voor links.

    Als je de armen hun auto’s afpakt heb je immers al 80% van het autobezit opgelost.

  11. Marcopolo

    Als we straks alleen maar met de trein gaan, is het probleem voor NS nog groter. Hierdoor zullen nieuwe treinen en bussen moeten worden aangeschaft .Verder als je geen auto meer hebt, betaal je geen wegenbelasting meer, geen parkeergeld, geen bekeuringen voor fout parkeren, de parkeergarages kunnen we opdoeken, benzinestations en reparatie garages dicht. En wie gaat dan alle die werkloze mensen weer subsidiëren? Kortom, de gemeente- loon-, BTW- en inkomsten belasting zal daardoor omhoog gaan. Maar we verbranden minder fossiele brandstoffen. Waar zijn nu de nieuwe parkeerplaatsen in de Kanaalstraat dan voor die net aan het aanleggen zijn?

  12. Marcopolo

    JvD: Ja de verkoopwaarde van je huis gaat omhoog maar tevens de WOZ waarde en de huren. De gemeente en de verhuurders lachen zich rot. Geld moet toch weer ergens vandaan komen niet waar. Dus dat is dan ook weer opgelost. De rest van de wijken die hun huis niet verkopen en / of in hun huurhuis moeten blijven wonen, zullen de rekening krijgen. Dat was ik nog vergeten.

  13. Fietser

    @ Anne-Fleur, Utrechtvoorutrecht, HenQ:

    Jazeker!
    Utrecht naar nul auto’s. Ook in A’dam is men zich bewust a/h worden van de dagelijkse overlast van auto’s in de stad! Goed bezig gemeente. Meer, meer, bis, bis.

  14. Fietser

    Lees net: pas in 2034 heel Utrecht betaald parkeren. Dat moet sneller kunnen!

  15. Rob H.

    Het zou een gedifferentieerd parkeertarief moeten zijn. Hoe groter (en zwaarder) de auto, hoe hoger het tarief. Je neemt immers meer plek in.

  16. JdV

    @marcopolo: Dat klopt. Waarde stijgt met 50 of 100k. WOZ gaat met zeg 25% omhoog. Laat dat 1000 euro per jaar verhoging betekenen qua ozb etc. Dan lach je nog steeds.

  17. Leon

    Mooi. De openbare ruimte is te kostbaar om gratis te laten opvullen door roestbakken.

  18. Yoshua

    Tussen 6 en 11 uur.
    Vanaf 11 uur tot aan 6 uur in de morgen kun je dus gratis parkeren.
    Lijkt me meer om forensen te bestrijden die de auto in de ochtend uren willen parkeren.
    Lijkt me verstandig om betaald parkeren tussen 6 en 23 uur.
    Kan de gemeente nog wat verdienen na 11 uur in de morgen.

  19. Nico

    Chiel, goed plan niet meer naar Utrecht gaan want de gemeente vind dat er toch te veel toeristen in de stad Utrecht zijn. Fijn met de trein? Weet je wat dat kost en in de spits wil men trein duurder maken van wegen de drukte je kun er geregeld amper in staan. Auto strakjes echt alleen voor de rijke, de gemeente ambtenaar en mensen met eigen parkeerplek. En als straks heel Utrecht betaald parkeren heeft is dat vast niet genoeg dan moeten ook de gemeenten er omheen er aan geloven vrees ik.
    Zelf laat ik Utrecht om te winkelen al heel lang links liggen en ga nu naar de buitenwijken waar de zelfde soort winkels te vinden zijn en tot nu goedkoper.
    Mensen blijf weg uit Utrecht en zeker het centrum dan kunnen we ziek hoelang de gemeente dit volhoud inclu winkeliers die hier niets aan kunnen doen. Maar minder klante is minder inkomsten en dat gaan winkels en gemeente niet fijn vinden………..
    Ach, ik denk dat ik droom want buiten mezelf denk ik dat er vlen zogenaamd niet buiten het centrum kunnen…..

  20. Statler

    @Leon:
    u bedoeld pedaalschroot?
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  21. Cas

    Misschien is het betaald parkeren daar niet nodig als je de mensen van de nieuwe cartesuis driehoek verbiedt om een motorvoertuig op naam te hebben…

  22. TJA…

    Gelukkig mag de fiets overal worden achtergelaten 🙂

  23. Uuu

    @ Nico

    Weet je wat de trein kost? Altijd goedkoper dan een auto. Telt u even mee: aanschafkosten (heb je bij een trein niet) van nieuwe ongeveer minimaal 20.000 euro (of leasekosten), of 2e hands +/- 5.000-10.000, dan hebben we de afschrijving, wegenbelasting, APK-keuring, reparaties, winterbanden, wasserette, parkeerkosten en eventuele boetes. O ja, dan ben ik de diesel of benzine nog vergeten. Bij elektrische auto’s is de stroom goedkoper, maar dien je na 5-10-15 jaar misschien wel een nieuw accupakket aan te schaffen (of deze lease je sowieso al mee).

    Dus moet je van een buurt dichtbij het centrum van een relatief grote stad naar het centrum/ aanpalende wijk in een andere relatief grotere stad, dan ben je met de trein altijd beter uit en sowieso sneller dan met de auto. Zelfs plattelandssteden in Nederland zijn goed bereikbaar met 2 treinen per uur en vaak maar een paar minuten verwijderd van een groot station. Alleen liggen die stations vaak verwijderd van de kern, maar daar is de OV-fiets, deelauto, wandel, vouwfiets, of desnoods de bus voor Alleen dorpen verwijderd van een station zijn moeilijk te bereiken met het OV.

    De af en toe vertraging wint het altijd van het op werkdagen bijna dagelijks in de file staan qua tijdsbesparing. In de trein kan men daarnaast (eenvoudig) werken/ lezen/ muziek luisteren/ podcast luisteren/ eten, etc..)

    Enig idee hoeveel jaar je voor die bedragen kan treinen? En dat spitstarief> die kogel is nog niet door de kerk. Het is een proefballon van de NS, kijken hoe de publieke opinie en politiek reageren. En vooral druk zetten, want men wil een hogere tegemoetkoming van het ministerie voor het rijden van de treinen. De NS kan hogere tarieven niet invoeren zonder goedkeuring van de politiek namelijk. Die gaan over tariefverhogingen.

    Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je 2-maal dagelijkse wandeling van minimaal een half uur (liefst langer) aan je treinreis te verbinden. ben je ook nog gezond bezig.

  24. Carlo

    Mensen die dit beslissen zouden eens minimaal een half jaar alles verplicht met het OV moeten doen.

    Het is zeer duidelijk dat die mensen niet doorhebben wat voor ramp dat de laatste tijd is met al die personeelstekorten.

  25. Scherpschutter

    Geen goede ontwikkeling dit. We hebben juist veel meer auto’s nodig! De lucht is namelijk VEEL te schoon en dát veroorzaakt opwarming. Zeg ik niet, zegt het KNMI. Een wetenschappelijk intituut, wel volgens menig DUIC reaguurder thans.

    https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/schonere-lucht-hogere-temperaturen

    Dus blaas de industrie nieuw leven in, laat die airco’s loeien, iedereen en zijn moeder aan de auto (twee mag ook), asfalteer subiet de hele regio, iedereen een open haard, de biomassacentrales van D66 en GroenLinks op standje nucleair, wegwerpbestek verplicht in alle situaties en de termostaat voortaan graag op 25 graden in de winter! Zonnepanelen en windmolens ten strengste verboden! Gratis twee parkeerplekken voor elke Utrechter! Fietsbelasting naar 300 Euro per maand. Voordat het te laat is…en we weer in de natuurlijke klimaatoestand leven hier uit de Middeleeuwen.

    We zullen dit echt samen moeten doen, jongens en meisjes!

    *Rent de tuin in en steekt BBQ aan om halve koe te grillen*

  26. HenQ

    @uuu Ja! Hulpdiensten, klussers, onderhoudspersoneel, loodgieters, transportbedrijven, koeriers, vuilnisophaaldiensten, taxidiensten voor ouderen en gehandicapten ook allemaal met de trein en met de deelbakfiets in de treinloze dorpen! 😂 want die hebben er natuurlijk ook geen last van als wensdenkende socialistische politiek de infrastructuur gaat afknijpen, heel de provincie autoloos, en terug naar 1839.

  27. JdV

    Gelukkig gaan UUU en vele anderen op kosten van de belastingbetaler met het zwaar gesubsidieerde Onrendabelen Vervoer. Het valt tegenwoordig goed te doen met de auto, zeker als je niet perse om 8.00 uur ergens moet zijn.
    Een auto private lease je voor 400 eur per maand. Verder geen kosten op brandstof na. Zakelijke kilometers binnenkort 24 cent per km plus een vergoeding voor woon-werkverkeer.
    Altijd de vrijheid om te gaan en staan wanneer je wil. Geen last van blaadjes op de rails. Geen overvol gepropte treinen met riekende mede-onrendabelen. Muziekje, kopje koffie, airco. Heerlijk. Dat mag wat kosten. En voor degenen die dat niet waarderen is er de bus of een staanplaats in de gele rups.

  28. Nina

    “Als u kiest voor deelvervoer staan er minder auto’s in uw straat en blijft er meer ruimte over voor groen en spelen.”
    Deze tekst. Is dat serieus?

    Mensen moeten met de auto naar hun werk om de hypotheek en gemeentelijke belastingen te betalen. Spelen? De kinderen zitten op school, BSO of KDV.

    Alleen gepensioneerden, studenten en uitkeringsgerechtigden kunnen af en toe een auto huren en de rest met de (bak)fiets belopen.

    Detail: die groep kan geen dure woning kopen in Cartesius Werkspoor.

    Gelukkig kan Lot wel met de bakfiets naar haar werk […].

  29. Nina

    Cas 28/7/2023 – 8:50
    “Misschien is het betaald parkeren daar niet nodig als je de mensen van de nieuwe cartesuis driehoek verbiedt om een motorvoertuig op naam te hebben…”

    Dictatuur? Nee, bedankt.

  30. Cas

    @ Nina, of het gevolg van je keuze. Zo voorkom je ook dat ze in de naastgelegen wijken parkeren.

  31. Fred

    @ Nico:
    Jouw verhaal mag ik graag ondersteunen. Al jaren mijd ik plaatsen voor betaald parkeren; als dat betekent een complete stad te mijden dan zij dat zo. Inkopen doen we dan wel elders. Tot slot parkeeruimte genoeg hier op eigen terrein voor onze auto’s en onze gasten en geen parkeerruimte voor politie en gemeenteambtenaren.

  32. Claire Obscur

    Iedereen hier weer klagen en er blind aan voorbij gaan dat diegenen die dit soort beleid maken niet zomaar op die plek zijn komen te zitten. Blijkbaar is daar draagvlak voor. Sommige reacties hier zijn daar getuige van. Ik wens Utrecht heel veel sterkte de komende tijd.

  33. Binnenstadbewoner

    @ nina: is dit serieus? Kijk eens hoe bomvol de fietspaden en het OV in de spits is. Mensen die met fiets en OV naar hun werk gaan om de hypotheek en gemeentelijke belastingen te betalen.

  34. Pragmatist

    Ik heb alleen minachting voor de mensen die op de coalitiepartijen stemmen die zulke ondoordachte plannen invoeren.

    Ga maar door met deze plannen. Maak alleen niet het gebruik van de auto duur, maar alle vormen van transport.

    Voer maar ook een fietsbelasting in! Een e-step belasting! Schaatsbelasting! Skateboard belasting! Zelfs als je naar je bestemming kunt lopen, belasten!

    Laat Utrecht het equivalent van een hartstilstand krijgen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).