Op alle wegen in het stationsgebied nu maximaal 30 kilometer per uur | De Utrechtse Internet Courant Op alle wegen in het stationsgebied nu maximaal 30 kilometer per uur | De Utrechtse Internet Courant

Op alle wegen in het stationsgebied nu maximaal 30 kilometer per uur

Op alle wegen in het stationsgebied nu maximaal 30 kilometer per uur
De 30 kilometer per uur zone bij de Mariaplaats. Foto: Marlot van den Berg / DUIC
De maximumsnelheid op de wegen in het Utrechtse stationsgebied is teruggebracht naar 30 kilometer per uur. Ook wordt er geadviseerd om de navigatie uit te zetten. 

De maximumsnelheid op de wegen in het Utrechtse stationsgebied is teruggebracht naar 30 kilometer per uur. Ook wordt er geadviseerd om de navigatie uit te zetten. 

De maatregel is ingevoerd vanwege het vorig jaar vastgestelde verkeersplan van de gemeente. Hierin staat dat de binnenstad vooral een woon- en verblijfsgebied moet zijn en dat doorgaand verkeer de ring moet pakken in plaats van dwars door de stad rijden. Daarnaast wil de gemeente fietsgebruik stimuleren in de binnenstad.

De borden staan op plekken als de Vleutenseweg en de Mariaplaats. Het advies om de TomTom uit te zetten is doordat er de laatste tijd veel wegen zijn veranderd en de navigatie nog kan aangeven dat er harder gereden mag worden dan 30 kilometer per uur.

15 Reacties

Reageren
  1. Michel Post

    +

  2. Willem

    Chapeau voor de gemeente!
    Goede maatregel!!

  3. Reaguurder/Utrecht

    Heb er geen moeite mee, maar dit zal wel weer kaasje zijn voor overijverige flits en laser cowboys, mijn god ben voor de natuur maar dit slaat echt door.

  4. Fred Mobach

    Typisch om te denken dat alleen automobisten een navigatiesysteem gebruiiken.

    Ook voetgangers en fietsers kunnen zoiets soms goed gebruiken.

  5. René

    Heel goed! Wat mij betreft, mag deze maatregel zo snel mogelijk in de gehele binnenstad (en bij voorkeur ook daarbuiten) worden doorgevoerd. Uit onderzoek blijkt immers dat het risico op ernstig letsel en/of overlijden bij aanrijdingen van gemotoriseerde voertuigen met kwetsbare verkeersdeelnemers als voetgangers en fietsers bij maximum snelheden onder de pakweg 30km per uur vrijwel nihil is en bij maximum snelheden daarboven drastisch (exponentieel) omhoog gaat. Zie bijvoorbeeld: https://www.swov.nl/sites/default/files/publicaties/gearchiveerde-factsheet/nl/factsheet_kwetsbare_verkeersdeelnemers_gearchiveerd.pdf.

  6. Joris

    Erg blij mee.
    Nu de handhaving nog. Een mobiele snelheidsradar misschien?
    Op de Singels wordt de 30 km/u in ieder geval fors overschreden.

  7. Goed idee

    Eens met Rene, snelheden naar beneden. persoonlijk vind ik 30 in de binnenstad veel te hard, stapvoets is snel genoeg, dan pas is er een level playing field, op het fiets na dat een auto nog iets harder is dan een voetganger maar alla. mijn voorstel, binnenstad en rondom winkelcentra stapvoets, in woonwijken 20 km per uur. op de doorgaande wegen 30 km per uur, daarvan weten we tenslotte dat er auto’s rijden. als laatste alles rondom Utrecht is 50 km per uur hard genoeg, kom op je bent in de buurt van een grote stad, daar moet je rekening mee houden.

    Overigens dat ik in Duitsland zelf mag bepalen hoe hard ik mag, vind ik wel fijn, dus kunnen we dat zo houden?

  8. John

    Symboolpolitiek. En dan die aanbeveling om navigatie uit te doen. Een buitenstaander die op voorhand de weg nog niet kwijt raakte in Utrecht doet dit nu definitief.

  9. Frits

    Ja zo werkt dat dus niet, je kunt wel borden neerzetten, maar auto’s rijden geen 30km/h, dat is een fietssnelheid.
    Zelfs tijdens mijn autorijles werd dat niet normaal gevonden.
    Dit zou wel eens gevaar kunnen opleveren, als andere verkeersdeelnemers er ten onrechte van uitgaan dat de auto’s wel 30 rijden.

  10. Jasper

    Ben benieuwd naar de handhaving, daar wordt in dit stukje niets over gezegd. Bij het Moreelsepark drukt iedereen z’n gaspedaal in zodra hij/zij eindelijk van dat kruispunt af is.

  11. Tim

    @Frits
    Fietssnelheid is ongeveer 15 km/h. Natuurlijk kunnen fietsen wel 30 km/h, maar dat is bijvoorbeeld als je aardig doortrapt op een racefiets. Over het algemeen doen mensen dat niet in de stad (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, en die vallen dan ook meteen op).

  12. Conemans

    Bij de bovenste foto is dat niet nodig! de gemiddelde snelheid bij een beetje verkeer is 1 kilometer per uur. Wilde afgelopen om vijf uur vd Springweg vertrekken. Het heeft tot half zeven vast gezeten. Je zal er maar een winkeltje hebben en van moeten leven. Ben blij dat een enkele klant het er toch nog voor over heeft…
    ( en ik zal jullie voor zijn, ja trein is idd beter, maar ik zit met veel oudere en minder valide klanten die echt op hun auto zijn aangewezen )

  13. Rob H.

    Conemans: dan zit je winkel op de verkeerde plek!

  14. cas

    Rob H, Het station zit op de verkeerde plek!

  15. LR

    Grappig om te lezen dat geen enkeling hier die scheurende scooters noemt. Die gaan gemiddeld harder dan een auto. Overigens vind het allemaal best op voorwaarde dat als we dan gaan handhaven dat dit ook wordt gedaan ten aanzien van fietsers. Niet meer door rood, niet meer tegen het verkeer in, gewoon verkeer van rechts voor laten gaan in plaats van jezelf en je kind in de bakfiets als buffer voor mijn auto gooien in de hoop dat ik rem. Dan graag op elke hoek van de strast een agent. Want er wordt hier nooit gesproken over de verantwoordelijkheid van de fietser. Het is altijd de fout van de auto en dat is gewoon nonsens.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).