Vanaf de Uithoftram kun je straks niet rechtstreeks naar de binnenstad | De Utrechtse Internet Courant Vanaf de Uithoftram kun je straks niet rechtstreeks naar de binnenstad | De Utrechtse Internet Courant

Vanaf de Uithoftram kun je straks niet rechtstreeks naar de binnenstad

Vanaf de Uithoftram kun je straks niet rechtstreeks naar de binnenstad
Utrecht Centraal, Jaarbeurszijde. Archiefbeeld DUIC / Nienke Kamphuis
Reizigers die gebruik gaan maken van de Uithoflijn kunnen straks na het uitstappen niet rechtstreeks naar de binnenstad lopen. Er moet een flinke omweg gemaakt worden via de stationshal. 

Reizigers die gebruik gaan maken van de Uithoflijn kunnen straks na het uitstappen niet rechtstreeks naar de binnenstad lopen. Er moet een flinke omweg gemaakt worden via de stationshal. 

Dat meldt het Algemeen Dagblad deze ochtend. Wie volgend jaar de tram uitstapt en naar het Moreelsepark wil wandelen, stuit tegen een glazen wand. Dit is op de plek waar voorheen het streekbusstation was.

Volgens de krant moeten reizigers hier honderden meters door omlopen als ze naar de Mariaplaats willen gaan. De gemeente laat weten dat ze geen reizigers willen hebben die op maaiveld niveau, dus tussen de bussen en trams door, kunnen rondlopen. Dit zou te gevaarlijk zijn. Er wordt niet uitgesloten dat er in de toekomst alsnog extra toegangen worden gerealiseerd.

30 Reacties

Reageren
  1. paul

    Er wordt nog een grote fout gemaakt.

    De tram rijdt niet in de weekenden, een gemiste kans bij bijvoorbeeld thuiswedstrijden van FC- Utrecht….scheelt veel parkeerproblemen.

  2. JdV

    Gevalletje Moreelsebrug dus. Klepierre is de echte beslisser in Utrecht. De raad en de burgemeester zijn slechts voor de vorm in functie. Klepierre trekt aan de touwtjes en de rest moet volgen.

  3. Tja

    Mensen wordt toch eens wakker!

    Het is toch overduidelijk dat er in Utrecht vele vieze achterkamertjespselletjes gespeeld worden tussen politiek, bedrijfsleven/ vastgoed en projectontwikkelaars. De gemeente Utrecht probeert een schijn hoog te houden dat dit niet zo is, maar Utrecht wordt al decennia gegijzeld door mensen die slapend rijk worden en het bestuur in Utrecht in hun macht hebben. Daardoor worden er allerlei ingrijpende infrastructurele beslissingen genomen die de stad en het maatschappelijk leven steeds verder aantasten.

    De NS, Jaarbeurs en Kleppiere en ook andere vastgoedontwikkelaars willen niet dat mensen de Mariaplaats-route kiezen als entree van de stad, terwijl dit de meest logische, snelste en veruit fraaiste binnenkomer van de stad is. Vandaar ok dat de trappen er niet zullen komen vanaf de Moreelsbrug. Vandaar ook dat je nu niet en straks ook niet vanuit busstation Jaarbeurszijde naar die Moreelsebrug kan, vandaar ook dat het via het forum straks ver omlopen is, vandaar ook deze glazen wand.

    Niet alleen mijden mensen via de Myriaplaats route Hoog Catherijne, maar ze zullen ook het gedeelte centrum waar alle grote ketens zitten overslaan. Dat is de ware reden van het gebeuren. Als ie ontwikkelaars en vastgoedboerenb hebben de gemeente Utrecht in de tang, dat is de waarheid.

    De enough reden dat dit niet kan en mag, is dat alle reizigersstromen langs alle winkeltjes moeten, desnoods gedwongen. Want er moet natuurlijk heeeeeel veeeeeeel geld verdient worden.

    Die hele centrumkant is nu toch alweer verneukt. Het hele tramgebeuren is nog ernstigers overkluisd dan het oude busstation aan de centrumkant. Als je op perrons/ sporen 1 t/m 4 staat van Utrecht centraal heb je pas door wat voor gribuszooi het eigenlijk is, onder de vloer van dat nieuwe Utrecht centraal. Waarom niet een ontwerp waarbij je heerlijk onder een perronkapje, van glas, ook de zonnestralen en de frisse lucht had kunnen opvangen? Ik weet het al: er moesten weer duizenden extra vierkante meters aan commerciële ruimte toegevoegd worden, om zogenaamd het project te kunnen betalen. echter had men ook voor een andere uitvoering kunnen kiezen met een bescheidener budget.

    Tuurlijk was een flink deel van het project het aanpassen van de spoorinfrastructuur, maar als je puur kijkt naar het station: Rotterdam was goedkoper en vele malen mooier, iig een beter ontwerp, want mooi is smaakgevoelig.

  4. TS2

    Het AD meldt: “Onduidelijk is nog of daar een trap wordt aangelegd of dat mensen op weg naar de Mariaplaats door het Godebaldkwartier van Hoog Catharijne moeten lopen.”
    Heeft die redactie wel goed de plannen doorgekeken? Het verhoogde plein (boven de fietsenstalling) waar de uitgang van de OV-terminal op uitkomt heeft trappen twee kanten op, ook richting Moreelsepark. Volgens renders komt die er zo uit te zien: http://www.multical.nl/media/media/02a.jpg

    Dat gezegd hebbende is de reactie van Klepierre natuurlijk ontzettend arrogant en een bewijs dat zij veel te veel macht hebben gekregen…

  5. Katja

    Sjongejonge, houdt het nou nooit op ? ALLEA moet via Hoog Sjagarijne gedouwd worden.
    Utrecht heeft geen gemeentebestuur, maar een zootje lapszwansen die niet opletten. Tijd voor een “parlementaire enquête” naar de gang van zaken de afgelopen 50 jaar.

  6. Geologic

    Het wordt de hoogste tijd voor een WOB over dit onderwerp; welke invloed, behalve veiligheid, heeft Kleppiere gehad op dit besluit zodat bezoekers- en reizigersstromen door de hal c.q. Hoog Catharijne moeten? Gespreksverslagen, agendaoverzichten, etc van alle overleggen waar dit onderwerp ter sprake is gekomen. Leuke klus voor DUIC of AD.

  7. Toine Goossens

    Ik zie het al voor me. Utrecht komt in opstand, geen enkel hek is te hoog. Massaal trekken Utrechters met een stoeptegel naar de glazen wand en bouwen er zelf trappen over heen. Via Facebook en Snapchat gaat dat de wereld over. Klepierre en de stad Utrecht staan dan werkelijk voor aap.

    Ik zie de beurskoers van Klepierre al instorten. Alle duurzame beleggers trekken zich uit dit fonds terug. We hebben duurzame burgers genoeg in Utrecht die daar voor gaan. Klepierre zal na 2 weken het hoofd buigen. De Franse president biedt Nederland zijn/haar nederige excuses aan voor zoveel Franse hoogmoed.

  8. Roy

    de tram is in de basis idd puur en alleen ter vervanging van lijn 12S dus niet in de weekende en in de avond uren. iets wat vanaf het begin al een drama besluit was maar onze Frits was daar groot voorstander van. Dus de P+R uithof blijft ook leeg in het weekend. en zitten we na jaren bouwen nog steeds met een probleem. zoooooo jammer

  9. herman

    STOP: Kleppierre heeft de stad in een ijzeren handgreep en is hondsbrutaal.

    Dit mogen we niet langer accepteren, tijd voor actie dus, zowel gemeente, provincie als rijk moeten alle middelen gaan inzetten.

    Daarnaast kunnen wij als burgers of diverse manieren onze afkeer duidelijk maken van de gang van zaken.

  10. isabelle

    Het hele stationsgebied lijkt gebouwd te zijn voor het winstoogmerk van Kleppiere, niet voor de inwoners van de stad Utrecht. Wat een blamage weer!

  11. Warner

    Met de tram naar FC Utrecht op wedstrijd dagen, ideaal! Eindelijk af van de files, parkeerproblemen, overlast voor de bewoners.

    Oh, nee de Utrechtse politiek heeft anders beslist. Onbegrijpelijk !!!

  12. VincentDV

    De gemeente wil geen reizigers op het maaiveld? Er komt een trap vanaf het stationsplein naar het maaiveld die precies bij de glazen wanden van de tramhalte de grond raakt. Ik vraag me af of AD en de gemeentewoordvoerder überhaupt naar de plannen hebben gekeken.

  13. Ramon

    Wat een hoop geschreeuw. Zonder enige feiten kennis. Iedereen die vroeger op het streekbus station kwam weet hoe gevaarlijk het daar was met al die overstekende voetgangers en fietsen tussen de bussen en trams door. Bijna iedereen heeft daar wel eens een ongeluk of bijna ongeluk gezien. Vandaar dat nu voor de veiligheid de ontsluiting loopt door de Stationshal. Als je vervolgens de stationshal verlaat via het nieuwe Stationsplein Oost. Heb je 3 opties. Links af richting Smakelaarsveld/TivoliVredenburg, Rechtsaf richting Moreelsepark/mariaplaats. Of (niemand die je daar toe dwingt) aan de overkant van het plein HC in. Ja je moet iets omlopen , misschien 300 meter vanaf de nieuwe trams halte. Maar volgens mij verdedigbaar.

  14. Marja Oosterman

    Geen reizigers op maaiveldniveau???
    Met Hoog Catharijne verdween de menselijke maat in het stationsgebied maar kon je als voetganger nog overal komen en nu is de menselijke maat boven maaiveld??

  15. Utrechtse

    Haha heeft met de veiligheid te maken. Geloof je het zelf. In de oude situatie was het ook een wirwar van bussen en de trams. Gewoon een zebrapad en het gaat prima. Is jaren goed gegaan in de oude situatie waarom zou het nu ineens fout gaan? Dit lijkt me inderdaad ook alleen maar wat de vastgoedmagnaat wilt. Dan ga je krijgen dat het bij de omgeving van Ledig Erf druk gaat worden. Denk dat mensen er daar dan gaan uitstappen. Gok dat het sneller is en minder druk als je via het station/HC loopt.

  16. Bill

    Wat een stapeling van fout op fout. Leert de Utrechtse gemeenteraad nou nooit het grootstedelijk denken aan? We hebben hier te maken met een stad die steeds vaker 24/7 leeft, het ov moet daarin meebewegen, ook in het weekend. Ook zo’n scheidingswand is weer het toppunt van kneuterigheid.

    Gemeente, denk eens na!!!

  17. Toine Goossens

    @Utrechtse,

    Zo te zien is Ramon niet bereid om ook maar 1 cent voor de veiligheid van voetgangers uit te geven. Weer een ambtenaar die veiligheid niet als prioriteit ziet.

  18. Ramon

    TONE

    ben geen ambtenaar, gelukkig niet! Weet wel wat de gedachten gang is achter het besluit van de gemeente. Namelijk veiligheid. En deze oplossing is veilig en zeker niet goedkoop. Een extra ontsluiting zou mooi zijn. Maar denk niet dat die er komt.

    Wat ik het ergste vind is dat de media en veel mensen altijd een mening hebben over de bouwprojecten in de stad zonder te weten hoe het er precies uitkomt te zien. Nu ook weer, wordt er geroepen, je MOET door HC, is gewoon niet waar.

    Voor mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in de uiteindelijke situatie, kijk eens op CU2030, of Holland Hoogbouw Forum. Wordt een hoop duidelijk dan.

  19. Objectivist

    “I predict future happiness for Utrechters, if they can prevent the government from wasting the labors of the people under the pretense of taking care of them.”

    ― Thomas Jefferson

  20. Toine Goossens

    Bedoel je dit Ra´on?

    Voor voetgangers zijn er verschillende routes in het Stationsgebied.

    De route door Hoog Catharijne op de plattegrond is altijd toegankelijk, ook voor mensen die afhankelijk zijn van een lift. Deze loopt vanaf het Jaarbeursterrein, over het Jaarbeursplein, door de stationshal, vervolgens door Hoog Catharijne naar de uitgang aan het Vredenburg.

    We proberen de looproutes zoveel mogelijk in stand te houden. Toch wijzigen de verschillende looproutes nog wel eens tijdens de bouw.
    CO2030.nl

    of de warrige tegenstrijdige posts op Holland Hoogbouw Forum

  21. Chef

    Wat een onzin en haat hierboven. En vrijwel allemaal niet gehinderd door enige feitenkennis. Nee het is allemaal de schuld van de gemeente en de projectontwikkelaars. Feit is dat er meer dan een miljard euro wordt geïnvesteerd door een ontwikkelaar. Dat er dan afspraken met de gemeente wordt gemaakt die er ook tientallen miljoenen in stoppen lijkt me volstrekt logisch. Echt, wees toch eens een beetje trots op je stad en wees blij dat er eindelijk iets verandert.

  22. alex

    toevallig kwam ik woensdagavond om 23.30 aan deze kant het station uit, mijn fiets stond bij het Moreelsepark. Nu al verlaten op ronkende taxies met taxichaffeurs die allemaal op hun mobieltje keken en een beveiliger met een hysterisch blaffende hond na. Aardedonker desolaat en gewoon eng. En ik weet dan nog de weg in Utrecht. De moreelsebrug zou ik al helemaal niet over durven. Met een glazen wand wordt er een nieuwe tunnel gecreeerd. De perfecte hangout voor alles wat het daglicht niet kan verdragen. Dit lijkt me niet de oplossing voor het probleem wat dreigt te ontstaan en waar dus ookal niet over nagedacht was☹️

  23. Frits

    Ik voel me weer als een klein kind behandelt…
    Als ik nou het risico wil lopen om als volwassenene zoiets levensgevaarlijks te ondernemen als het oversteken van een weg, waarom wordt ik dan zo kort gehouden?

  24. Dirk

    Als ik van het meest onschuldige scenario uitga dan is dit weer een gevalletje te grote voorzichtigheid en het niet volgen van de juiste prioriteiten door de gemeente. Het gaat om de reiziger en zijn/haar bestemming.

    Als je op Amsterdam centraal aankomt dan kun je ook tussen de trams door en dat is prima. Waarom moet het in Utrecht zo ontzettend kneuterig en kinderachtig?

  25. paul

    Dirk

    Dat komt door de Colleges aangevoerd door links en met name Groen Links.

    Miljarden uitgeven om de stad een face lift te geven en vervolgens het haast onbereikbaar maken voor auto’s en nu ook voetgangers.

    De groene fietspartij ( Groen Links) zit in een groene tunnelvisie, niet gek met mannetjes en vrouwtjes als Klaver en van Hooijdonck die al hun idealen er doordrammen.

    Utreg word wakker en sta op!

  26. CorrieGM

    Eh … Volgens mij is lijn 12 een lijn die studenten en universiteits- en ziekenhuismedewerkers van de Uithof naar het station brengt. Waar ze kunnen overstappen op trein of andere bus.
    Waarom zouden die mensen in de binnenstad willen zijn?
    Als ze dat willen, kunnen ze toch gewoon lijn 28 nemen? Die is sowieso rustiger dan lijn 12 nu.

  27. Michel Post

    Het stationsgebied is verloren en ieder stadsbestuur maakt het erger. Het is een grote dwangmolen om mensen langs de winkels te krijgen.

  28. Dirk

    paul 4/3/2017 – 11:20

    Ik herken best wat je zegt over een soms wat eenzijdige focus op de fietser (de verkeerssituatie op en rond bijvoorbeeld het smakkelaarsveld vind ik levensgevaarlijk voor voetgangers in de spits en er moeten daar veel meer middelen ingezet worden om de situatie veilig te maken), maar alles wat mis is in het verkeer reduceren tot linkse complotten is totaal onrealistisch en eenzijdig.

    Het hanteren van dit perspectief is een retorische truc die ervoor zorgt dat tegenstanders van het huidige verkeersbeleid nooit over de inhoud van het beleid hoeven te discussiëren omdat het steeds over personen, vermeende ideologische motieven en de impact van het beleid op het individu gaat in plaats van de fundamenten van beleid en de achterliggende toekomstscenario’s.

  29. Martin van Heusden

    Vrienden, de vermenging van publiek en privaat is eigen aan het project-Hoog Catharijne en wel vanaf dag-1.
    Uw eigen vertegenwoordigers in het gemeentebestuur gingen hier ooit mee akkoord, inclusief alle risico’s (van [mogelijke] botsende belangentegenstellingen die vóór dag-1 al duidelijk in kaart waren gebracht).
    Dus niet zeveren svp. Het gebeurde en gebeurt allemaal over u, bij u, met u en namens u. Slikken maar.

  30. Luuk Upuuk

    Ooit kwam de bevolking van Utrecht in opstand en werd een dwangburcht met de grond gelijk gemaakt. Misschien tijd voor een nieuwe Trijn van Leemput.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).