Utrechters denken steeds kritischer na over waar ze hun geld aan uitgeven. Door de hoge kosten van levensonderhoud, energie en boodschappen kiezen velen ervoor om hun spaargeld liever te besteden aan ervaringen, zoals vakanties, uitjes of festivals. Investeren verdwijnt daardoor vaker naar de achtergrond. Toch blijkt uit onderzoek van crypto-app BLOX dat de interesse in de financiële markten, waaronder crypto, nog altijd groot is. Maar terwijl 69 procent van de Utrechters de cryptomarkt actief volgt, heeft slechts 28 procent recent nog geïnvesteerd. Een jaar eerder was dat nog 41 procent.
Stijgende kosten beïnvloeden keuzes
Volgens BLOX is de daling vooral te verklaren door de aanhoudende inflatie en de stijgende kosten voor levensonderhoud. 54 procent van de ondervraagde Utrechters geeft aan minder geld over te houden om te investeren. Daarnaast zegt 31 procent hun spaargeld liever te gebruiken voor leuke dingen zoals weekendjes weg, festivals of vakanties.
“De interesse in crypto blijft onverminderd hoog, maar Utrechters maken bewustere keuzes over waar ze hun geld aan uitgeven,” zegt een woordvoerder van BLOX. “De inflatie zorgt ervoor dat mensen hun prioriteiten tijdelijk verschuiven.”
Jongeren volgen crypto, maar wachten af
Vooral jongeren tussen de 25 en 35 jaar blijven de cryptomarkt nauwlettend volgen. In Utrecht geeft 82 procent van deze groep aan regelmatig koersen en crypto-nieuws te bekijken. Toch zegt bijna de helft (47 procent) dat ze hun investeringen voorlopig hebben gepauzeerd “tot de prijzen weer wat rustiger worden.”
Ook in rest van Nederland is crypto-interesse springlevend
Niet alleen in Utrecht blijft crypto populair. Ook landelijk blijkt uit het onderzoek van BLOX dat 69 procent van de Nederlanders nog steeds actief de markt volgt. Het aandeel dat recent nog investeerde is echter gedaald naar 28 procent.
De effecten van inflatie zijn ook buiten de provinciegrenzen merkbaar: 54 procent van de Nederlanders zegt minder geld beschikbaar te hebben om te investeren. 31 procent kiest er bewust voor om geld liever te besteden aan ontspanning, vakanties of luxe.
Crypto wordt gezien als iets voor de lange termijn
Toch is er optimisme over de toekomst van crypto: 61 procent van de ondervraagden ziet digitale munten als een investering voor de lange termijn. De motivatie om snel winst te maken lijkt bij een groot deel naar de achtergrond te zijn verschoven. Vooral dertigers en veertigers geven aan opnieuw te willen instappen zodra de markt stabieler aanvoelt.
Volgens BLOX is het beeld in Utrecht representatief voor de rest van het land. “We zien overal dat mensen minder investeren, maar de interesse blijft bestaan. Dat laat zien dat crypto niet zomaar een hype is geweest, maar een blijvend onderdeel van de financiële interesse van Nederlanders.”