De gemeente Utrecht heeft nieuwe regels voor vracht- en bestelverkeer in het gebied binnen de Utrechtse singels per 1 januari 2026. De gemeente wil hiermee de leefbaarheid en verkeersveiligheid binnen de singels verbeteren, zorgen voor schonere lucht en kwetsbare delen van het historische centrum beschermen. Inwoners en ondernemers kunnen vanaf half augustus nog meedenken over de definitieve uitvoering van de plannen.
Voor het gebied binnen de singels gaat een venstertijd gelden voor vracht- en bestelauto’s: laden en lossen is dan alleen toegestaan tussen 06.00 en 10.00 uur. Daarnaast mogen bestel- of vrachtwagens na 10.00 uur niet meer binnen de singels zijn, tenzij er ontheffing is. De Croeselaan en de Jaarbeurs vallen buiten dit gebied, laat een woordvoerder van de gemeente weten.
In het wervengebied (de kades en straten langs de grachten) zijn alleen bestelauto’s tot 3.500 kilo toegestaan. In de rest van het gebied binnen de singels geldt een maximale voertuigmassa van 7.500 kilo.
Schone (elektrische) voertuigen kunnen tot eind 2027 ontheffing aanvragen voor ruimere venstertijden. Voor specifieke doelgroepen, zoals marktondernemers, bouwverkeer en technische dienstverleners, blijft maatwerk via ontheffingen mogelijk.
Waarom deze maatregelen?
Door de groei van de stad neemt de vraag naar goederenvervoer toe. Dit heeft volgens de gemeente negatieve gevolgen voor de leefbaarheid, bereikbaarheid, luchtkwaliteit en
klimaatdoelstellingen van de stad. Om te voorkomen dat het aantal vrachtbewegingen ook blijft stijgen, is de gemeente in 2023 gestart met de uitvoering van de maatregelen uit het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023 – 2026. De nieuwe regels voor vrachtverkeer die per 2026 ingaan, zijn onderdeel van dit programma. De regels zijn volgens de gemeente tot stand gekomen in overleg met ondernemers, vervoerders en de Commissie Advies Bevoorrading Utrecht (CABU).
Gevolgen voor vervoerders en ondernemers
Vervoerders zullen hun ritplanning, routes en voertuigen moeten aanpassen. Goederen moeten voortaan eerder worden geleverd, met kleinere en schonere voertuigen. Stadshubs aan de rand van de stad vormen een alternatief voor ondernemers die niet zelf meer de stad in willen rijden. Leveringen via hubs mogen gebruikmaken van bepaalde busbanen en hebben ontheffing van de venstertijden (behalve in het voetgangersgebied).
Ook ontvangers – zoals winkels, horeca en bewoners – moeten rekening houden met leveringen voor 10.00 uur. Ondernemers die nu nog geen venstertijden kennen, zullen hun werkprocessen deels moeten aanpassen.
Tijdelijk drukker in de ochtend
De gemeente verwacht dat het in de beginfase tijdelijk drukker wordt met ladende en lossende voertuigen in de ochtenduren, omdat vervoerders nog niet de efficiëntste manier van bevoorraden hebben gevonden en daardoor extra voertuigen inzetten. Daarom biedt de gemeente vervoerders met elektrische voertuigen ontheffing, om hen te stimuleren versneld over te stappen op stillere en schonere transportmiddelen.
Alternatieve bevoorrading
De gemeente moedigt alternatieve vormen van bevoorrading aan, zoals met vrachtfietsen, kleinere voertuigen of via het water. Ook samenwerking tussen vervoerders wordt gestimuleerd, zodat zendingen gebundeld kunnen worden. De verwachting is dat in de toekomst 30 procent van de kleine zendingen op deze manier gecombineerd wordt vervoerd.
Ook onderzoekt de gemeente de mogelijkheid om verpakkingsmateriaal te bundelen, zodat voertuigen voller de stad uit rijden.
Proef met lichte elektrische voertuigen
Om de omschakeling te versnellen, start de gemeente na de zomer een proef waarbij ondernemers tijdelijk gratis lichte elektrische vrachtvoertuigen kunnen uitproberen, zoals vrachtfietsen of elektrische aanhangers. Ook wordt gewerkt aan uitbreiding van bevoorrading via het water, omdat de huidige elektrische boten die horeca en winkels beleveren vaak al vol zitten.
Meedenken over de uitvoering
“De precieze uitwerking – inclusief kaarten, gebieden en uitzonderingen – volgt in het verkeersbesluit dat vanaf half augustus ter inzage ligt”, aldus een woordvoerder van de gemeente. Ondernemers, bewoners en vervoerders kunnen dan, in de periode van zes weken, hun mening geven over praktische zaken zoals de venstertijden, ontheffingsmogelijkheden en knelpunten. Het definitieve besluit wordt in het najaar genomen.
Gekoppelde berichten
Vanaf 2025 moet binnenstad Utrecht uitstootvrij zijn, maar er ligt nu al een reeks aan mogelijke ontheffingen
Het is de bedoeling dat vanaf 2025 in de Utrechtse binnenstad alleen nog maar vrachtwagens…
24 Reacties
ReagerenGemeente heeft dit jaren gelaten voor wat het was. En probeert nu haar straatje schoon te vegen en bewoners mee te laten betalen voor herstel. Ondanks schriftelijke waarschuwingen.
Vervuiler betaalt dus gemeente trek de knip maar weer.
en die leuke kleinere (winkel)ondernemer, die de gemeente zegt zo graag te willen, moet dan ook maar om 6 uur s’ochtends in z’n winkel/bedrijfje zijn om goederen te ontvangen ?? Dat gaat hij niet doen, en dus zal hij kiezen oor een beter bereikbare plek. Zodat de winkelruimtes gevuld gaan worden door de clubs die zich personeel kunnen veroorloven om op die tijden te bevoorraden. Denk aan de Fashion Tigers, kruitvaten en Big Bazaars van deze wereld.
Lekker duurzaam gemeente !!
In alle steden die hun historische centra autovrij hebben gemaakt en het vrachtverkeer effeciënt hebben beperkt knapt de boel enorm op. Utrecht loopt met haar slome kool-en-geit beleid zwaar achter. Waarom moet dit dan nu nog weer zo traag en omslachtig aangepakt worden?
3500 kilo voor het wervengebied lijkt me nog te veel!
Dit kan beter @gemeente!
Het valt me altijd op dat op zaterdagochtend de ene na de andere bestelbus zich op de Vredenburg markt door het winkelend publiek probeert te wringen. Geen idee wie dat bedacht heeft en voor wie dit handig is.
@Alex, je zou toch ook tussen 9 in 10 kunnen bevoorraden? Of is dit ook te vroeg? Wat raadt jij aan dan om minder verkeer de stad in te krijgen? Als je de kleine ondernemers hun gang laat gaan zullen de grote jongens natuurlijk ook gewoon de hele dag met vrachtverkeer de stad in willen.
Wat zou de vervoerder en de ondernemer blij zijn met dit beleid, een beetje elektrische bestelauto weegt al snel tegen de 3000 / 4000 kilo Dan kunnen ze nog lucht of veren vervoeren op de gracht en in de binnenstad 7000 kilo dan moet de vervoerder zes auto’s sturen wat nu een bestelauto of vrachtwagen doet.
Proef met lichte elektrische voertuigen, ze kunnen alleen nog maar op de accu gewicht sparen, wat betekent dat in de praktijk, kleine accu’s en zeer weinig kilometers kan rijden en in de winter zonder verlichting en kachel rijden anders moet er een takelauto komen die er niet mag rijden?????
Ik hoor het al dat betekend dat ondernemers op flinke kosten worden gejaagd en die dat moeten doorberekenen. Maar de consument is natuurlijk niet gek, die koop dan gewoon via internet waar het aanzienlijk goedkoper is!!!! Eerst de huren die onbetaalbaar zijn geworden voor winkeliers en nu dit, ik denk dat veel ondernemers uit de binnenstad vertrekken en zich elders gaan vestigen, waar een beter ondernemersklimaat is.
@alex: sinds Enschede is opslag van explosieven en vuurwerk in woonwijken en stadscentra verdwenen dus je hoeft niet bang te zijn voor kruitvaten in het centrum hoor.
Als je in de binnenstad woont, werkt of op visite komt wil je eten en drinken kunnen halen. Ook andere goederen moeten worden aangevoerd. Daar doe je weinig aan. Iedereen wil op een terras zijn drankje en hapje kunnen bestellen en zeker geen “nee” horen. Er wordt ook in toenemende mate verhuisd, gemonteerd en gerepareerd.
Uitsluitend binnen een klein tijdvenster goederen aan kunnen leveren, kan alleen bedacht worden door mensen die niet in de logistieke sector werken. Dat betekent dan dat er per leverancier meer vrachtwagens moeten worden aangeschaft om binnen dat kleine tijdvenster in de Utrechtse binnenstad hetzelfde te kunnen bezorgen? Filetijden om goederen af te geven? Of zegt een leverancier dan “nee” tegen de ondernemer, omdat het tijdvenster vol zit of omdat hij door de file niet meer op tijd kan komen en rechtsomkeert maakt? Het is werkelijk lachwekkend! 😂
De genoemde reden is dat er meer mensen bijkomen waardoor het vervoer toeneemt en nu al blijkt dat het goederenvervoer met inmenging van alle verkeersbewegingen van de inwoners dus vastloopt in de binnenstad. En nog steeds wordt er volop bijgebouwd en komen er vele, vele inwoners bij de komende jaren.
Tja, dan faal je dus als stadsbestuur, vind ik. De wegen gelijk houden en meer verkeersbewegingen toevoegen, geeft een duidelijk beeld: het loopt dan volledig vast.
Waar is de lange termijn visie gebleven van deskundige mensen?
Ik woon aan het Stadhuisplein Utrecht
Venstertijden laden lossen tot 11 uur
Niemand trekt zich er wat van aan
Totaal geen handhaving
Gelijk mariaplaats Neude
Handhaving bestaat niet meer in utrecht
Melden is ook zinloos
Resultaten handhaving 0.000
Paard en wagen weer van stal halen.
@Henk. Dat is voor het winkelend publiek… Die willen volle winkels dus zal er bevoorraad moeten worden.
Winkels gewoon de stad uit!
En als bevoorraders met zijn allen de kont tegen de krib gooien en niks meer leveren?
Zelfde verhaal als met de elektrische busjes.
Komt de elektricien, bouwbedrijf, etc niet meer
Maar ja de saamhorigheid zal er niet zijn.
@binnenstadbewoners: iedereen wil handhaving en iedereen vindt dat er minder belasting (woz, parkeergelden) naar de gemeente moet. Het is van tweeën een.
Succes man!
Als bewoner van de binnenstad zit ik niet te wachten op bestelwagens tussen 06:00 en 08:00 uur. Het zou beter zijn om de venstertijden te beperken tot 08:00 en 10:00 uur. Bovendien laten de klokken van de Buurkerk ons elke morgen horen dat men pas vanaf 08:00 uur welkom is in de stad!
Hehe eindelijk. Komaan dat was niet plesant he.
Het lijken prachtige plannen , en aannames , alleen de werkelijkheid is anders .
De oude binnenstad verandert langzaam in een grote zuip en vreet schuur, met een stijgend aantal goedkope “ van voor… “ winkels.
Het zijn mooie woorden, maar gemeente maakt voor grote partijen gelijk uitzonderingen ( zie Jaarbeurs)
Zelf kiest ze niet voor vervoer over water bij verbouwing, oude bibliotheek tot museum, op de stadhuisbrug, vanwege kostenbesparing (1000,- Euro duurder per container ) indien de gemeente commercieel verhuurt dwingt geld ( hogere kosten) tot andere keuzes dan de gemeente nu zo mooi presenteert.
Het vergunningenbeleid heeft niet als doel ook kleine ondernemers van dienst te zijn, want dat is inefficiënt voor de gemeente ( veel meer werk) maar liever grote partijen dat is goedkoper
Kleine bedrijven, die onze stad smoel geven, worden hier de dupe van en zullen verdwijnen .
Een gemeente moet dienstbaar zijn aan z’n burgers en bedrijven en hen niet tot overlast zijn
Al met al verloopt dit best goed. Er bevindt zich een enorme hoeveelheid winkels en horeca in de binnenstad. Van heel groot tot heel klein. Bevoorrading hoort erbij. Hoofdzakelijk alleen in de ochtenden behoorlijke bedrijvigheid van laden en lossen. Het laden en lossen veroorzaakt weinig geluidsoverlast. Het merendeel zijn bestelbussen, en steeds meer elektrisch.
Waarom geen maatregelen buiten de singels? De grote vrachtwagens die zich door de smalle straatjes proberen te persen en vast komen te zitten horen daar ook niet vind ik.
Er komen alleen maar meer vervoersbewegingen op dezelfde wegen op onmogelijke tijden.
Ben zó blij dat ik niet meer hartje binnenstad woon!
@Baliekluiver
“In alle steden die hun historische centra autovrij hebben gemaakt en het vrachtverkeer effeciënt hebben beperkt knapt de boel enorm op. ”
Noem er eens 1 .
De gemeente gaat dus zelf niet mee met die verandering en gooit er wat smoezen tegenaan om dat te weerleggen.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3922858/utrecht-beboet-dieselvrachtwagens-maar-gebruikt-ze-zelf-wel
Als je in de binnenstad woont, werkt of op visite komt wil je eten en drinken kunnen halen. Ook andere goederen moeten worden aangevoerd. Daar doe je weinig aan. Iedereen op een terras wil diens drankje en hapje kunnen bestellen. Er wordt ook in toenemende mate verhuisd, gemonteerd en gerepareerd.
Uitsluitend binnen een klein tijdvenster goederen aan kunnen leveren, zou betekenen dat er per leverancier meer vrachtwagens moeten worden aangeschaft om binnen dat kleine tijdvenster in de Utrechtse binnenstad hetzelfde te kunnen bezorgen. Filerijden om goederen af te geven. Of een leverancier die dan “nee” zegt tegen de ondernemer, omdat het tijdvenster vol zit of omdat hij door de file niet meer op tijd kan komen en rechtsomkeert maakt.
De genoemde reden is dat er meer mensen bijkomen waardoor het vervoer toeneemt en nu al blijkt dat het goederenvervoer met inmenging van alle verkeersbewegingen van de inwoners dus vastloopt in de binnenstad. En nog steeds wordt er volop bijgebouwd en komen er vele, vele inwoners bij de komende jaren.
De wegen gelijk houden en meer verkeersbewegingen toevoegen, geeft een duidelijk beeld: het loopt dan volledig vast.
Iets met regeren en vooruitzien…..
@ KH
Dat zijn wij binnenstadsbewoners ook.
@W: majestitus plurialis of ben je zo arrogant om serieus te menen dat jij namens alle binnenstadsbewoners spreekt?