Tijdens de 100e editie van de Singelloop in Utrecht is er veel afval op straat beland. Naar aanleiding van deze ‘afvalbult’ hebben raadsleden van de Partij voor de Dieren, D66 en de PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. “Het opruimen gaat niet goed, maar veel liever voorkomen we dit afval”, laten de partijen weten.
In de brief wijzen zij op de grote hoeveelheid afval die tijdens het evenement is achtergelaten, waaronder gelzakjes, wegwerpbekers, verpakkingen van repen, sponsormateriaal en sponzen. Veel deelnemers gooiden dit afval al rennend op straat.
De partijen willen onder meer weten hoe het college aankijkt tegen de hoeveelheid afval en welke rol de gemeente kan spelen om wegwerpbekers en ander afval te verminderen. Indieners van de vragen, waaronder Maarten van Heuven (PvdD), zijn benieuwd of er voldoende kliko’s zijn geplaatst en of er mogelijkheden zijn om over te stappen op duurzamere alternatieven, zoals hardcups of ‘eetbare waterpods’.
Daarnaast willen de raadsleden inzicht in de afspraken die er zijn gemaakt om afvalverspreiding te voorkomen en in hoeverre de organisatie van de Singelloop deze naleeft. Tot slot zijn de partijen benieuwd bij welke sportevenementen er al duurzame en/of circulaire maatregelen getroffen worden, en bij welke evenementen nog niet. Daarbij wordt het college van burgemeester en wethouders opgeroepen om een richtlijn op te stellen voor duurzame evenementen.

Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’
Gekoppelde berichten
100 jaar Singelloop; duizenden deelnemers doen mee aan de 73e editie
De jaarlijkse Singelloop is dit weekend weer terug in Utrecht. Deze 73e editie is extra…
Op pad met Oud-Utrecht: 100 jaar Singelloop
De historische vereniging Oud-Utrecht maakt voor DUIC wandelingen door de stad, op zoek naar bijzonder…
20 Reacties
ReagerenDe partijen zijn benieuwd? Doe nu is besturen? Geef vergunning op voorwaarde dat na afloop alles smetteloos schoon is. Zoniet? Geen Singelloop of welke loop feest etc dan ook.Doe ff normaal, stel geen vragen maar regel het met een Algemeen Plaatselijke Verordering. Niet opgeruimd dan ook nog boete van het bedrag wat het kost om op te ruimen. Welke partij gaat dat regelen? Algemeen Utrechts Belang?
Waarom lossen ze het niet op, op de standaard manier: gewoon dreigen met boetes. En ik neem aan dat de organisatie, net als alle andere commerciële jongens, volledig aansprakelijk zijn en gesteld worden voor deze troep?
Was maandagochtend om 7.00 uur in de stad neude, tis onbegrijpelijk wat voor bende het is vervolgens nobelstraat zelfde laken het pak vreselijk dat deze eens zo mooie stad achteruit is gegaan ,liep in 77 de krant in de binnenstad kan me echt niet herinneren dat het zo puinhoop was met de beste wil dacht dat de linkse studenten en inwoners zo van het milieu zijn tis zeer ver te zoeken.
Wanneer je bij dit soort vervuiling niet bij ieder evenement sancties, zowel aan organisaties als aan individuen, oplegt zal het niets, maar dan ook niets uithalen. Met de huidige en komende generaties, die aan alle denkbare soorten vervuiling en verspilling gewend zijn, zal een schone omgeving niet bestaan, durf ik te voorspellen.
Ik begrijp niet waar deze raadsleden zich druk over maken. Als er een groot evenement is, dan levert dat ook afval op. Dat is nu eenmaal zo, dus wordt er na het evenement ook een veegronde ingepland.
Ik zou liever zien dat deze raadsleden zich eens druk maken over het structureel bijplaatsen van afval, want dat trekt ongedierte aan, en daar wordt een wijk niet leefbaarder van.
@ Marcel
Helemaal eens!
Het succes van al die andere plannetjes zoals ‘eetbare waterpods’, ‘hard. cups’ (wat zijn dat voor dingen in godsnaam?) en meer kliko’s doen een beroep op het afwezige verantwoordelijkheidsgevoel van de deelnemers. Hou maar op, weggooien tijdens het lopen en goedkopere oplossingen kiezen zoals die verdomde wegwerptroep zal onuitroeibaar blijken als er geen gevolgen aan gekoppeld worden. Het is jammerlijk en infantiel maar zo’n evenement moet je behandelen alsof het een kinderfeestje is. Loopt het uit de hand (in dit geval die onaanvaardbare troep op straat en in parken) dan gaat het je geld kosten. Laat de deelnemers bijvoorbeeld verplicht een extra bijdrage storten in het ‘garantiefonds schone omgeving’. Als de zaak er nadien spic en span bij ligt kan dat geld teruggestort worden. En anders zijn de schoonmaakkosten voor de organisatie.
Het was een grote bende. Ook voor de deelnemers: 45 minuten wachten in de stromende regen om je tas terug te krijgen (zie sociale media), chaos op en rond het station, geen dixi’s dus veel wildplassers, overal voor moeten betalen, de stad half afgesloten en onbereikbaar. Geen visitekaartje voor onze stad dit. Misschien tijd voor een andere organisator of de loop inderdaad anders of niet organiseren. Vergelijk met de Maliebaanloop volgende week: alles supernetjes altijd, vriendelijk, betaalbaar en amper overlast. Zo kan het dus ook!
En dat er veel afval zou zijn hadden ze bij politiek utrecht niet eerder kunnen bedenken maar pas er na? Regeren is vooruitzien maar daat ging niet op voor de politiek in Utrecht wat dit betreft. Oplossing is simpel. Schaf singleloop af dan hen heb jer geen afval van in deze hoeveelheden, het scheeld geld aan organisatie enz en verkeer heeft er ook geen last van. Niet leuk afschaffen maar scheeld bak afval en dus irritatie. En ach het zou niet eerste evenement zijn wat door Utrecht afgeschaftwordt ook.
@lombokker Eens normaal gesproken is er een extra veegronde op de dag zelf en alles is weer schoon. Maar maandagmiddag liep ik langs het fietspad bij Tolsteeg en daar waren de kramen van de drinkpost afgebroken maar lagen er honderden bekers nog op het pad en inmiddels ook in het parkje. Dat moet anders kunnen, de organisatie had ook een bezem kunnen pakken en de bekers alvast in een vuilniszak kunnen doen. En dat aan de weg kunnen zetten. Bij de vergunning afgifte ook duidelijke aanwijzingen opgeven hoe de omgeving na afloop van een evenement wordt opgeleverd en voldoe je niet dan krijg je geen vergunning meer of een boete.
Als loper was ik verbaasd dat er na de waterpunten geen afvalbakken stonden. Bij veel lopen is dat het geval. Lopers willen namelijk wel, maar je moet het ze wel mogelijk maken.
@Loper en als er geen bak is dan houd je het maar vast. Het is nu niet als of iedereen die meeloopt een olyplisch athleet is of een poging tot wereldrecord probeert te rennen.
Dat van die kraam is natuurlijk stuitend, je kan wel een kraam weghalen, maar niet de zooi…zal wel weer de gedachte zijn van “geen verantwoordelijkheid”: en “iemand anders ruimt het vast op”.
En inderdaad dat politike spel van vragen stellen. (lees: kijk mij eens punten scoren met mijn vraag, maar verder kan ik weinig)
De credits zijn voor zittende college en de rekening is voor de belastingbetalende burger, die dit weer mag betalen om al die troep op te ruimen.
Valt best mee toch? Er zijn geen universiteitspanden gesloopt en panden beklad.
Ik was zelf een mede-hardloper die meedeed aan het evenement.
De organisator in kwestie had geen containers geplaatst voor het weggooien van afval. Dit frustreerde mij al tijdens de run waardoor er honderden bekertjes lagen op de weg. Op geen gemiddeld event als deze staan enorme containers met vangnetten die ervoor zorgen dat afval niet op de grond komt. Daarnaast staan er vaak rond het parcours diverse containers t.b.v. afval.
Zo ook voor de toiletten. Bij het begin van het parcours stonden er diverse mannen te urineren tegen bomen, gebouwen, en hoekjes. Het stonk na het evenement rondom de croeselaan enorm naar urine.
Golazo media dat verantwoordelijk is voor zeer grote events in Nederland is hier toch nalatig in geweest. Zij organiseren het feestje, zij zijn verantwoordelijk voor de deelnemers en de gasten. Voor 32 euro voor een 10 km run kan je prima een container huren of een barterdeal sluiten met een containerleverancier.
Zoals Markie zegt, “Dan houd je het maar vast” Klopt, echter gros van de mensen zit niet zo in elkaar helaas. Als 1 het al doet, dan komen er velen anderen die volgen.
Ooit eens gedoe gehad met de organisatie van de Singelloop over schade aan mijn woning. Het positieve was dat er snel gereageerd werd op mijn klacht, maar al het gedoe werd in mijn schoot geschoven en de rekening maar zelf betaald. Ik ben blij dat de route is verlegd.
Erg triest om te lezen dat er zoveel troep is na afloop, maar laten we eerlijk zijn. Dat is ook na Koningsdag en na de gaypride om eens wat te noemen.
De singel-sloop. Tijd om dit de laatste editie te maken.
Laat de PvdA zich over deze zooi druk maken in plaats van over het broodje Mario!
Ik organiseer in Utrecht al een aantal jaar oprij een buurtfeest. De grote is niet vergelijkbaar maar, in de uitgifte van de vergunning van de gemeente staat letterlijk dat wij na afloop de straat “veegschoon” op moeten leveren.
Wij hebben tot nog toe, elk jaar een controleur gehad, die soms ook valt over vuil wat ons niet toebehoort. Om de bewuste ambtenaar niet boos te maken, ruimen wij de “klerezooi” van een ander ook nog op.
Waarom dat hier niet gebeurt, mag Joost weten.
Bijzonder dat dit nu pas ter sprake komt want het is in mijn beleving echt geen incident. Het is eigenlijk ieder jaar zo, alleen het ene jaar erger dan het andere. Dezelfde club (Golazo) organiseert eveneens de jaarlijkse marathon. Ook daar was het deel van het parcours bij mij in de buurt dit jaar na afloop een grote teringbende (weliswaar minder erg dan vorig jaar, maar toch). Maanden later lagen grote aantallen plastic verpakkingen nog immer tussen de struiken. Wat betreft communicatie naar bewoners doen zij inmiddels beter hun best dan voorheen. Voor het eerst in al die jaren werd ik als omwonende een week voorafgaand schriftelijk geinformeerd over de datum van het evenement, de wegafsluitingen en de mogelijkheden als fietser of voetganger het parcours over te steken of hoe toch met de auto buiten het gebied dat door het parcours werd begrensd te geraken. Niet zodanig dat je daarmee zou kunnen denken dat ze echt oog henben voor omwonenden – er moet immers wel geld verdiend worden met hardlopen door Golazo – maar het was in ieder geval iets.
Wie organiseert de vrijmarkt op koningsdag, en wat kost dat de gemeente om op te ruimen?