De NS neemt afscheid van de allereerste Sprinter. Het Stadsgewestelijk Materieel (SGM), zoals de oudste Sprinter van de NS officieel heet, reed 46 jaar voor de NS maar wordt nu vervangen door nieuwere exemplaren. Een van de laatste SGMs verhuist naar het Spoorwegmuseum in Utrecht.
De allereerste SGM kwam in maart 1975 uit de fabriek. Het was een nieuw type trein, dat we tegenwoordig kennen als Sprinter. De treinen hadden meer en bredere deuren en meer motoren dan de oudere treinstellen, maar de SGM zal voor veel mensen vooral herkenbaar zijn vanwege het ontbreken van toiletten. De NS kocht tot 1983 in totaal negentig SGM-treinstellen.
In 2000 kregen de treinstellen nog een volledige metamorfose: de treinstellen veranderden van geel in een combinatie van wit, blauw en geel en ook het interieur werd helemaal vernieuwd. Eind 2018 kwam de nieuwe Sprinter op het spoor. Die gaat de oude SGMs vervangen.
De afgelopen tijd reden er al minder oude Sprinters rond en de laatste maanden was het aantal afgebouwd tot 25. Onder meer op het traject tussen Utrecht en Baarn zitten reizigers nog weleens in de oude Sprinters.
Hergebruik
De SGM-treinen krijgen deels een nieuw leven, omdat ze worden hergebruikt en gerecycled. Verschillende onderdelen zijn al opnieuw gebruikt in andere treintypes en 800 treinramen werden gebruikt bij de bouw van een fietsenstalling bij station Eindhoven.
Vanwege de coronamaatregelen krijgt de SGM geen officiële afscheidsrit. De allerlaatste treinrit met een SGM gaat zaterdag tussen Zwolle en Utrecht.
7 Reacties
ReagerenSGM heeft en had gewoon toiletten hoor. De “journalist” in dezen is weer eens niet geïnformeerd en bazelt maar wat.
@Speak Up: de eerste modellen, nog uit twee bakken bestaand, hadden geen toilet. Die zijn ge-upgrade naar een drietje, met in het middenstuk een toilet.
@Speak Up, misschien kan je dat ook iets minder onaardig formuleren?
Dat is wel een stukje nostalgie. Met de rode leren zitbanken. Daarvan hebben er toen jarenlang nog een aantal dienst gedaan in het toenmalig King Arthur café.
Het reizen met dit materieel vond ik ontmoedigend omdat de eerste klas niet uit aparte coupes bestond maar uit enkele aparte blauwe banken zonder armleuningen.
Er bestaan zelfs treinen uit deze serie met bestemming “Nieuwegein” op de koersrollen. Oorspronkelijk zou er een echte stadsgewestelijke spoorlijn worden aangelegd. Baanlichaam is zelfs zwaarder uitgevoerd dan voor tram noodzakelijk.
Hoe mooi zou een echte spoorlijn zijn geweest! In 10 minuten naar Utrecht! Das pas hoogwaardig OV.
Nu boemelen we met 25 km/uur en stoppen bij iedere boom en daarnaast een hopeloos slechte beheerder.
Het is toch wat @Fred om zo in te moeten leveren op je eersteklas leven. Zo voel ik me dagelijks als ik mij moet inlaten met de rest van de wereld, maar ik kan je vertellen: het went.