Ombudsloket ontvangt tientallen klachten over Utrechtse parkeervergunningen Ombudsloket ontvangt tientallen klachten over Utrechtse parkeervergunningen

Ombudsloket ontvangt tientallen klachten over Utrechtse parkeervergunningen

Ombudsloket ontvangt tientallen klachten over Utrechtse parkeervergunningen
Het Ombudsloket van de gemeente Utrecht ontvangt sinds de uitbreiding van betaald parkeren aanzienlijk meer meldingen van ontevreden inwoners over parkeervergunningen. Dat schrijft de Utrechtse Ombudsman Alma van Bommel in een brief aan de gemeenteraad. De toename speelt zowel in bestaande buurten waar betaald parkeren wordt ingevoerd, als in nieuwbouwwijken zoals Nieuwe Defensie en Wisselspoor.

Het Ombudsloket van de gemeente Utrecht ontvangt sinds de uitbreiding van betaald parkeren aanzienlijk meer meldingen van ontevreden inwoners over parkeervergunningen. Dat schrijft de Utrechtse Ombudsman Alma van Bommel in een brief aan de gemeenteraad. De toename speelt zowel in bestaande buurten waar betaald parkeren wordt ingevoerd, als in nieuwbouwwijken zoals Nieuwe Defensie en Wisselspoor.

Volgens Van Bommel is er onvrede bij bewoners over de communicatie met de gemeente en woningcorporaties. “De organisaties verwijzen vaak naar elkaar, waardoor mensen soms van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ook moet de informatie op de website duidelijker zijn”, aldus de Ombudsman.

Van Bommel adviseert de gemeente daarnaast te onderzoeken of de verdeling van parkeervergunningen eerlijker kan, bijvoorbeeld door vergunningen voor een groter gebied te laten gelden. Zo kunnen bewoners uitwijken naar nabijgelegen wijken waar nog parkeerplek vrij is.

De Ombudsman benadrukt dat het Ombudsloket het perspectief van de inwoners vertegenwoordigt. “Het beleid is helder: Utrecht wil autogebruik terugdringen. Die keuze is democratisch gemaakt. Maar er zijn wel gevolgen en knelpunten waar bewoners direct last van hebben.”

Ook de gemeente ziet klachten bij uitrol betaald parkeren

De gemeente erkent dat het aantal klachten stijgt op het moment dat ze in wijken betaald parkeren invoert, maar het aantal klachten neemt volgens de gemeente na verloop van tijd meestal ook weer af.

Een gemeentewoordvoerder wil niet inhoudelijk reageren op vragen rondom de meldingen over betaald bij de Ombudsman. De woordvoerder verwijst naar de halfjaarlijkse voortgangsbrief over het parkeerbeleid, die het college van burgemeester en wethouders in september aan de gemeenteraad stuurt.

Regelmatig onderwerp van discussie

Het parkeerbeleid in Utrecht leidt de afgelopen jaren regelmatig tot problemen en discussie. Zo rapporteerde het Ombudsloket eerder al over de vele klachten over de parkeerapp.

Gekoppelde berichten

30 Reacties

Reageren
  1. WJM

    Het is een verschrikkelijke PARKEERWEBSITE!
    Welk bedrijf dit ‘gebouwd’ heeft…………
    Het is géén parkeerapp!!!
    Schande dat dit nog steeds niet in orde is!

  2. Wim

    “Die keuze is democratisch gemaakt”. Laten we de volgende raadsverkiezingen gebruiken om deze keuze te herzien.

  3. Pieter

    Het zoveelste prutswerk wat door onze gemeenteraad wordt geleverd.

  4. A321

    Tsja, mensen willen nou eenmaal zeuren. Besef, dat voor iedere klacht er 100 mensen zijn die geen problemen hebben.

    Ikzelf zie enkel voordelen van de nieuwe betaald parkeer gebieden. Er staan aanzienlijk minder auto’s geparkeerd. Top!

  5. Appel

    Wordt wel druk in uw buurt. Wilt u ook betaald parkeren. Ja graag want vinden we een plek. En vervolgens is het niet meer om de drukte reguleren maar ben je een melkkoe geworden en bezoek betaald zich blauw.

  6. JdV

    Huizen met ruimte om op eigen terrein 1 of 2 auto’s te parkeren gaan nog eens heel duur worden in Utrecht 😀

  7. peter

    Vooral Groenlinks/Pvda blijven stemmen burgers!

    we gaan dezelfde linkse richting op als in amsterdam, ontevreden burgers,ondernemers en onbetaalbaar voor de gewone man als je al kan parkeren!

    De stad zal vermeden worden met alle economische consequenties van dien. Utregse ouderen, minder validen, en hardwerkende burgers komen in een situatie dat ze geen kant meer op kunnen, financieel en praktisch.

    Allemaal te danken aan dit zgn “inclusieve linkse” College, die denkt dat als de stad groeit en groeit dat er minder auto’s komen.

    Facilteer de mobiliteit met slimme stoplichten ( bij 30 of 50 km) die niet na 5 seconden op rood springen zodat er overal files ontstaan ( vooral in de spitsuren)met veel fijnstof….fijnstof? ja fijnstof zo begon Lotte van Hooydonck 10 jaar geleden het antiauto beleid, er was teveel fijnstof! Nou heeft dit College het over andere zaken, zoals snelverkeer remmen, leefstraten, meer groen etc, wat allemaal niet meer uit de zgn groene kast is gehaald.

    Over 10 jaar rijd 70% elektrisch en gaat de vlieger fijnstof en vervuiling ook niet meer op!

    U word als burger en ( kleine) ondernemer de stad uitgejaagd en ingerolen door de elite!

    Stem in 2026 verstandig!

  8. Boesje

    ‘Utrecht wil autogebruik terugdringen. Die keuze is democratisch gemaakt’
    Die kreet wordt te pas en onpas gebruikt. Zo wordt onze mond gesnoerd. Maar wat zij democratisch vinden vind ik niet.
    ‘Maar het aantal klachten neemt volgens de gemeente na verloop van tijd meestal ook
    weer af’
    Ja, logisch als je steeds nul op het rekest krijgt. Op een gegeven moment geef je het op.
    En die vreselijke app, waar bij je je visite na afloop een tikkie moet sturen om de parkeerkosten terug te vragen, is te gek voor woorden.

  9. Tinus van Leemput

    Overigens zijn wij van mening dat een Utrechter het zelfde recht op parkeren heeft als elke Nederlander elders.
    ( voor zichzelf en voor zijn/haar gasten)

  10. John

    “Het beleid is helder: Utrecht wil autogebruik terugdringen. Die keuze is democratisch gemaakt”.
    Hier heb ik toch enigszins mijn bedenkingen over.
    Een draagkrachtmeting is afgeschaft (in dit geval dat een wijk beslist zelf of er betaald parkeren moet komen / wenselijk is) , daarnaast is een verzoek wat al door een kleine 9000 inwoners voor een referendum ingediend moest worden, is via een achterdeur als “verandering belastingverordening” doorgedrukt en omzeild.
    En dan zijn er nog duizenden klachten over de app en bereikbaarheid / reactie van de gemeente.

    “maar het aantal klachten neemt volgens de gemeente na verloop van tijd meestal ook weer af”.
    Dank je de koekoek!, op het moment dat mensen zich niet gehoord voelen, en dit is zeker niet het enige onderwerp, worden de schouders al snel opgehaald en creëer je een afstand in vertrouwen die je van de gemeente mag verwachten.

  11. Nina

    Wat heeft dit nu wel weer niet gekost? Klachten in kaart brengen die allang bekend zijn, is totaal onnodig.

    De problemen moeten gewoon worden opgelost.

  12. Piet

    Wow, tientallen! Op een stad van 175K aan huishoudens zijn er dus echt marginaal aantal klachten binnengekomen.
    En weer door!

  13. Corne

    Met name de jaarlijkse verhoging baart zorgen. Eenmaal ingevoerd is het al met 10% per jaar gestegen.

  14. Pee

    Het interesseert ze toch niets wat de mensen er van vinden of hinder van ondervinden.
    Ze voeren gewoon hun opdracht uit.
    ” “Het beleid is helder: Utrecht wil autogebruik terugdringen. Die keuze is democratisch gemaakt. ”
    Die keuze is helemaal niet democratisch gemaakt, op welke manier is dat dan democratisch gedaan?

  15. Realist

    De klagers worden er fijntjes op gewezen dat autogebruik geheel volgens een democratisch besluit ontmoedigt wordt. De praktijk is, zoals verwacht, toch iets weerbarstiger dan het progressief linkse luchtkasteel. Had je kunnen weten als je daar gaat wonen.

  16. DB

    ‘Utrecht wil het autogebruik terugdringen.’ Het lijkt er meer op dat Utrecht het autobezit wil straffen en niet het gebruik wil terugdringen. Ik ben benieuwd waar Utrecht haar inkomsten vandaan haalt als het autobezit daadwerkelijk omlaag gaat in de stad. De tijd zal het leren.

  17. Sj

    Tientallen?
    Valt enorm mee dus.
    Op 380.000 inwoners is dat peanuts.

    @jvd; je verwart (wederom) Utrecht-stad en Leidsche Rijn.

  18. JR

    Laten we gewoon bij de komende raadsverkiezingen dit college democratisch wegstemmen, zodat deze plannen democratisch de prullenbak in kunnen.

  19. BW

    @Boesje @Pee
    Het college vertegenwoordigt (nipt) meer dan 50% van de stemmen, dus besluiten worden inderdaad democratisch genomen, ja. Ben er zelf ook niet erg happy mee, maar dit is natuurlijk wel hoe democratie werkt.

  20. Wil

    @jr: haha dream on. Het overgrote merendeel van de Utrechters staat achter dit beleid.
    En anders kun je natuurlijk altijd nog uitwijken naar Almere.

  21. Realist

    @Wil. Het merendeel van de mensen die achter dit beleid staan ondervindt er zelf geen hinder van en heeft geen benul van de impact ervan.

  22. Johan

    @ BW

    Mwah. Je hebt het niet helemaal begrepen. Een in een rechtsstaat verankerde democratie waakt ervoor dat er geen dictatuur van de meerderheid ontstaat en respecteert de rechten van minderheden.

  23. Wim

    @ Wil

    Zucht. Wat een armoe, zo’n ’dan-donder-je-maar-op’ non-argumentatie.

  24. Nina

    @ Wil
    Laten we eens een referendum houden hierover in Utrecht. Kan direct worden meegenomen bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. Kleine moeite en kosten.

    Een referendum is democratie in zijn allerbeste vorm.

  25. Erwin

    Ach mensen moeten altijd wat te klagen hebben. Ze verwachten bij verhuizing naar (een andere wijk in) Utrecht gelijk een parkeervergunning te krijgen.
    Pak gewoon de fiets.

  26. HenQie

    @Wil Je vergeet denk ik dat het overgrote deel van de linkse stemmers student / starter zijn, niet werken en nu prima zonder auto kunnen. Tot er een keer koters komen en een huis gekocht gaat worden. Dan zijn deze stemmers natuurlijk allang verkast naar regio’s buiten Utrecht waar je gewoon nog je wagen voor de deur kunt parkeren. Mij kunnen de anti-auto maatregelen ook niet streng genoeg zijn, laat er maar lekker druk op de ketel komen, na mij de zondvloed (ik woon er ook niet meer!)

  27. Koel Hoofd

    Maart 2026, dan kunnen we ze hardstikke democratisch wegstemmen.
    Echter, verwacht daar maar niet te veel van, want wat in dat ondeugende beleid is verankerd blijft verankerd. Het antimobiliteitsbeleid van de compacte stad als openlucht gesticht is na 20 jaar politiek steggelen in gewapend beton gegoten en beplaat met graniet.

  28. Inez

    Moest laatst mijn parkeervergunning tijdelijk omzetten, kwam er na lang proberen achter dat dat niet in firefox kan maar alleen maar in safari. Dat gebeurt me bij Bol nooit…..

  29. Peter

    @ Will/Erwin

    Weer een paar egoïstische yuppen die totaal geen rekening houden met burgers die de auto keihard nodig hebben, en met hun fiets de stad asociaal terroriseren!

    Wanneer gaan fietsers ook belasting betalen? Of nog beter…de stad uit!

    Bijvoorbeeld Almere!

  30. Nina

    Waarom ontbreekt het aan oplossend vermogen bij onze stadsbestuurders? Dat het niet goed zat, wisten we allang. Ga eens iets doen, gemeente Utrecht. Van constateren alleen wordt het niks beter.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).