Utrechts Rondje Stadseiland binnenkort echt rond door aanleg nieuwe brug in parkzone Den Hommel Utrechts Rondje Stadseiland binnenkort echt rond door aanleg nieuwe brug in parkzone Den Hommel

Utrechts Rondje Stadseiland binnenkort echt rond door aanleg nieuwe brug in parkzone Den Hommel

Utrechts Rondje Stadseiland binnenkort echt rond door aanleg nieuwe brug in parkzone Den Hommel
Foto: Johan Wagenaar
Parkzone Den Hommel krijgt een nieuw fietspad en voetpad met een brug over de Leidsche Rijn. Zo ontstaat er een verbinding tussen Oog in Al en Kanaleneiland. Daarmee wordt het Oeverpark Rondje Stadseiland rond en kunnen Utrechters straks de complete route fietsen of wandelen. De gemeente verwacht eind 2026 te starten met de uitvoering.

Parkzone Den Hommel krijgt een nieuw fietspad en voetpad met een brug over de Leidsche Rijn. Zo ontstaat er een verbinding tussen Oog in Al en Kanaleneiland. Daarmee wordt het Oeverpark Rondje Stadseiland rond en kunnen Utrechters straks de complete route fietsen of wandelen. De gemeente verwacht eind 2026 te starten met de uitvoering.

Dat staat in het Voorlopig Ontwerp van Parkzone Den Hommel, dat dinsdag aan de gemeenteraad is gestuurd. Het nieuwe fietspad en voetpad sluiten aan op de Johan Wagenaarkade in het noorden en de Rooseveltlaan in het zuiden. Het voetpad komt aan de kant van het Amsterdam-Rijnkanaal te liggen. Het fietspad wordt iets verder van het kanaal aangelegd en krijgt leemkleurig asfalt, de kleur van de fietsroute in Oeverpark Rondje Stadseiland.

Wethouder Linda Voortman (Groen & Dierenwelzijn): “We gaan de kwaliteit van het bestaande groen in Parkzone Den Hommel verbeteren door meer variatie toe te voegen. Zo versterken we de biodiversiteit. Met de aanleg van de nieuwe brug voor fietsers en voetgangers maken we een extra verbinding tussen twee wijken. Hiermee maken we het Oeverpark Rondje Stadseiland daadwerkelijk rond. In dit park kunnen huidige inwoners en nieuwe bewoners van Merwede straks 12 kilometer lang langs het Amsterdam-Rijnkanaal en Merwedekanaal recreëren. Met deze ontwikkeling geven we Utrecht een flinke groene impuls.”

Oeverpark Rondje Stadseiland
Parkzone Den Hommel is onderdeel van het grotere Oeverpark Rondje Stadseiland. Dit is een nieuw park met een groene, recreatieve route van 12 kilometer lang langs de oevers van het Amsterdam-Rijnkanaal en het Merwedekanaal. Bewoners en bezoekers kunnen hier sporten, wandelen, fietsen en elkaar ontmoeten in een prettige groene omgeving. Het Oeverpark Rondje Stadseiland wordt in delen aangelegd en is naar verwachting rond 2035 klaar.

Versterking biodiversiteit
De huidige inrichting in Parkzone Den Hommel bestaat uit gras en bomen. Bij de herinrichting behoudt de gemeente zo veel mogelijk bomen en voegt daarnaast nieuwe bomen en meer verschillende soorten planten toe. Denk aan: bloemrijk grasland, struiken in verschillende hoogtes en hagen. Zo wordt de biodiversiteit in het gebied versterkt. Er worden ook takkenrillen aangelegd. Dit zijn plekken met opstaande paaltjes waar je snoeiafval tussen stapelt of vlecht. Takkenrillen bieden ruimte en schuilgelegenheid voor broedende insecten, zoogdieren en vogels.

Reacties bewoners
Via een informatieavond en vragenlijst op het online platform DenkMee heeft de gemeente aan bewoners gevraagd hoe ze de bredere noord- en zuidkant van de parkzone willen gebruiken. Daar is ruimte om de parkzone in te richten voor bijvoorbeeld sporten, spelen of ontspannen. De gemeente heeft de ruim 400 reacties waar mogelijk verwerkt in het ontwerp voor Parkzone Den Hommel. Zo komt er een nieuwe jeu-de-boulesbaan en is er extra aandacht voor goede verlichting onder de De Meernbrug.

Vervolg
De gemeente werkt het Voorlopig Ontwerp nu verder uit naar een Definitief Ontwerp. Daarna volgt de voorbereiding voor de werkzaamheden. Naar verwachting start de gemeente daar eind 2026 mee.

16 Reacties

Reageren
  1. Freddy

    Het valt mij op dat de gemeenteambtenarij een grasstrook een park noemt. Dat is niet hetzelfde. dit is schaamgroen. Echter door de grote uitbreiding van Utrecht moet er echt groen komen. En dan spreken we in hectaren. Dus een echt park.

  2. W

    @freddy: maximapark groot genoeg voor je..?!

  3. Tja...

    Naast wandelen moet, volgens de tekst in dit stukje, ook fietsen mogelijk worden?
    En denk je dat je dan ook je kinderen los kunt laten lopen en spelen?

  4. Koel Hoofd

    -Groen ter grootte van een stoeptegel is volgens GL een tuin.
    -Groen ter grootte van 3 stoeptegels is volgens GL een park.
    -Voor godsoogwegwoekerend onkruid is volgens GL biodiversiteit.
    -Bestaande groene parken zijn volgens GroenLinks ruimte voor een betonnen woonblok vol hamsterkooitjes en fietsparkeren.
    -Volwassen gezonde bomen worden gekapt en vervangen voor betonnen hamsterkooitjes, fietspaden, fietsbruggen, herplaatsing wordt enkel op papier beleden.
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parken-en-groen/parken-en-plantsoenen/parkzone-amsterdam-rijnkanaal/parkzone-den-hommel

    Het moge duidelijk zijn, Groenlinksers zijn hardcore city dwellers op 2 wielen met een obsessie voor steriel beton en asfalt, die natuur niet eens kunnen herkennen als het voor ze staat te zwaaien en gekke bekken trekt.
    Maar ze willen wel graag terug naar het stenen tijdperk omdat alles toen beter was, terwijl ze dat als gepamperde stedelingen niet eens kunnen overleven.

  5. A321

    Geweldig!! Eindelijk!

  6. MtU

    De criminaliteit in Oog in Al zal toenemen, nu de vluchtroute naar Kanaleneiland gelegaliseerd wordt (deze is zelfs ooit voor langere tijd helemaal afgesloten geweest).

  7. Jan

    # Freddy, ooit opgevallen hoe veel belangrijker kwaliteits is t.o.v. kwantiteit ?

  8. Utrechter

    Je kunt, met misschien een paar kleine aanpassingen, over het sluisje dat er al ligt lopen. Dat scheelt weer een bak met geld voor deze gemeente met een enorm begrotingstekort. En dat maakt het tevens onaantrekkelijk om met je opgevoerde fat bike overheen te scheuren. Win win win.

  9. Koel Hoofd

    @Jan
    U bedoelt kwaliteit wat je met een lantarentje moet zoeken en dan nog enkel te zien is met een vergrootglas, versus de kwantiteit van hectaren wat zonder hulpmiddelen te vinden en te ervaren is?

  10. Edward

    Binnenkort????
    Eind 2026 wordt er pas begonnen met de aanleg.

  11. Herman1963

    @Gemeente Utrecht: Maak maar beter eens haast met het vervangen van de Loobrug in De Meern. Belachelijk dat dat zo lang moet duren.

  12. Peter

    Een rondje afmaken is altijd goed. Wanneer gaan ze ook de singel tussen Bartholomeusbrug en Tolsteegsingel eens afmaken?

  13. Lombokker

    Die mooie wandelpromenade langs de Johan Wagenaarkade krijgt dus een rechtstreekse fiets/wandelverbinding met de Rooseveltlaan. Daar zullen vooral de fatbikers blij mee zijn, wandelaars denk ik een stuk minder.

  14. Willem

    Kaartje erbij was wel handig geweest.

  15. Albert -Jaap

    Leuk hardlooprondje, maar ik vond het nooit erg om de afsteek oude leidseweg hommelbrug wagnerpad te nemen …

  16. Zucht

    Wat ze er even niet bij vermelden dat het enige stuk(je) groen aan de westkant van de stad wat én niet continu wordt platgelopen én ‘s avonds geen kunstmatige verlichting heeft en echt pikkedonker is, straks een doorgaand fiets- en wandelpad wordt.

    En ik ben benieuwd hoe lang honden nog mogen loslopen op de Wagnerkade, gaat vast ook goed met een fietspad er doorheen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).