Mensen die vanaf vandaag met een ‘vervuilende’ bestelbus de zero-emissiezone in Utrecht inrijden krijgen een boete thuisgestuurd. Sinds begin dit jaar zijn de regels voor deze milieuzone aangescherpt en tot en met 30 juni gold een waarschuwingsperiode.
Momenteel zijn er drie groepen voertuigen die geen toegang hebben tot de zero-emissiezone: bestelauto’s met emissieklasse 4 en lager, nieuwe bestel- en vrachtauto’s die in 2025 op kenteken zijn gezet en vrachtwagens die vóór 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet. De zero-emissiezone in Utrecht ligt grotendeels in de binnenstad.
Ontheffingen en uitzonderingen
Zowel bedrijven als particulieren kunnen op de website opwegnaarzes.nl controleren of hun voertuig de zero-emissiezone mag inrijden. Op deze website zijn ook de uitzonderingen te vinden.
Ontheffingen kunnen worden aangevraagd bij de RDW. Het aanvragen van een ontheffing kan enkele weken in beslag nemen, met uitzondering van een dagontheffing voor eenmalige toegang tot een zero-emissiezone. Een dagontheffing kan namelijk direct online worden aangevraagd.
Gekoppelde berichten
Waarschuwingsperiode zero-emissiezone verloopt in Utrecht; kans op boete
Sinds begin dit jaar gelden nieuwe regels over de zero-emissiezone in de stad Utrecht. Hiermee…
22 Reacties
ReagerenMedelijden met allen die deze boetedoening niet kunnen belijden.
Op naar een leefbaardere stad.
Het werd eens tijd, we hebben natuurlijk lang genoeg gewaarschuwd.
werkelijk ongelooflijk dat sommige media zogenaamde ondernemers aan het woord laten die moord en brand schreeuwen aangezien ze nog steeds niet elektrisch rijden terwijl ze al 10 (tien) jaar weten dat dit er aan komt. Gelukkig doet Duic niet mee aan die stemmingmakerij.
En dat terwijl een rechter in het begin van die milieu zone constateerde dat het geen nut had, maar de gemeente mocht die zone toch doordrukken.
Schone lucht , net als vieze lucht , blijft niet op 1 plek hangen omdat het met de wind mee waait.
Ik wens degenen die in de milieuzone wonen veel succes bij hun zoektocht naar een schilder, aannemer, loodgieter, verwarmingsmonteur en dergelijke. Zolang er buiten de zone nog genoeg vraag is naar hun diensten gaan die echt geen nieuwe bus aanschaffen.
Maart 2026, zero GroenLinks?
@Pee. En tóch zijn ruiten aan een drukke straat (vooral als er nog dieselbussen rijden) een stuk viezer dan ruiten aan een rustige weg. Snapt u dat nou?
Wat fijn! op naar de hele stad, gemeente, provincie en wereld!
@Lombokker: mijn schilder heeft als echte ondernemer al geruime tijd geleden een elektrische bus aangeschaft (deze regel is nml niet van vandaag of gisteren), en kan zijn geluk niet op.
Ik wens alle schilders, aannemers, loodgieters, verwarmingsmonteurs en dergelijke die geen elektrische bus hebben aangeschaft veel succes, maar ik denk dat ze zich binnenkort bij het uwv kunnen melden.
En dit onder de noemer millieu maar ik denk eerder hoe spekken we de gemeente kas. En nu nog meer binnenharken met betaald parkeren ook daarwaar geen parkeer probleem is. kijk mij is goed bezig zijn als gemeente heeft ook nadelen en helaas weer voor de burger en dus nu ook de werkende die niet buiten zijn busje kan en het geld niet heeft om een schone te kopen.
Het is geen zero emissie zone. Er is namelijk nog steeds uitstoot. Pas als de zone helemaal uitstoot tegengaat is het zero emissie. Nu is het een milieuzone.
Ontheffing Ontheffing, als je maar betaald. Verdien model. Ik rij bestel auto benzine én prive ooit gekocht voor mijn hobby’s honden sport en vissen. Ben 73 dus verkopen en een personen auto opBENZINE kopen mag wél, Lekker met een AOWeetje. Kan genees bij mijn woning komen, lang leve Groen links.
Nu ja, het is gewoon diefstal, want je kan rustig de milieuzone in als je maar betaald, 25 euro per dag boven op de normale parkeer kosten.
Grappig ook dat ze het alleen nog over busjes hebben…
Mensen die werken zijn lekker uit te knijpen.
Dat is niet links ofzo, maar paternalistisch, een eigenschap van verwaande bestuurders door de eeuwen heen.
Fijn voor alle hardwerkende ondernemers… Ik zou geen andere bus aanschaffen, ik zou adviseren om de binnenstad links te laten liggen. Ze knappen daar hun eigen klussen maar op.
verkeerd verkeersbord op het plaatje
@Lombokker, ik had onlangs een schilder die kwam alleen de steiger met een aanhanger afleveren en verder kwam hij 2 weken lang op zijn fiets. Helemaal top!
Uit welke richting de wind ook waait, vanaf de rondweg bereikt de vieze lucht de binnenstad 🤦♀️
@Wil @Piet ben ik benieuwd of jullie dat op de rekening terug gezien hebben.
Ook voor benzinescootertjes graag.
@Wil
Er is op de arbeidsmarkt een fors tekort aan technisch personeel, dus ik denk dat u bij het UWV weinig schilders, aannemers, loodgieters, verwarmingsmonteurs aan zult treffen.
@Dicktwee
De kosten van een ontheffing zijn niet het probleem, want die worden gewoon aan de klant doorberekend. Een ontheffing moet echter minimaal 90 dagen van te voren worden aangevraagd; ik denk niet dat de gemiddelde zzp’er nu al weet waar hij/zij over 3 maanden aan het werk is.
Daarnaast moet ook nog eens een hele zooi papierwerk worden in gevuld en opgestuurd, van kentekenpapieren tot jaarrekening en btw-verklaringen. Veel te veel gedoe, zeker als je buiten de zone ook genoeg klanten kan krijgen.
@Utrechter, inderdaad heb ik dat op de rekening teruggezien. Deze was een stuk goedkoper als je een lokale schilder uitzoekt welke op de fiets kan komen. Dus win-win voor hem ook geen reiskosten.
Niet alles is slecht in het leven je moet eens wat positiever gaan denken, anders is het leven niet leuk.