De elf uitkomsten van het stadsgesprek over het nieuwe centrum | De Utrechtse Internet Courant De elf uitkomsten van het stadsgesprek over het nieuwe centrum | De Utrechtse Internet Courant

De elf uitkomsten van het stadsgesprek over het nieuwe centrum

De elf uitkomsten van het stadsgesprek over het nieuwe centrum
De maquette voor het nieuwe stadscentrum in het Stadslab. Foto: DUIC
De gemeente Utrecht is druk met de de definitieve inrichting voor ‘het nieuwe centrum’ op het huidige Jaarbeursterrein.  Hier moet over een paar jaar een nieuwe, moderne stadswijk verrijzen. 

De gemeente Utrecht is druk met de de definitieve inrichting voor ‘het nieuwe centrum’ op het huidige Jaarbeursterrein.  Hier moet over een paar jaar een nieuwe, moderne stadswijk verrijzen. 

De gemeente heeft hiervoor afgelopen 24 september een stadsgesprek laten plaatsvinden waar zo’n 150 bewoners, belanghebbenden en experts op zijn afgekomen. Uit dit gesprek zijn nu elf conclusies getrokken. Definitieve keuzes zijn nog niet gemaakt.

1. Naam

Eerste conclusie is dat de werktitel ‘het nieuwe centrum’ de lading niet dekt. Er wordt geopperd om de wijk Beurskwartier te noemen omdat de plek een uitbreiding van het centrum wordt. Het is niet de bedoeling om van de wijk een nieuw businessdistrict te maken, maar juist een versterking van de centrumfunctie met cultuur, creatieve industrie, entertainment, boetiekachtige retail.

2. Publiekstrekker

Ook wordt er nog gezocht naar een publiekstrekker. In eerdere stadia werd al eens geopperd over een monorail of een reuzenrad. Dit lijkt voorlopig niet haalbaar. Er wordt nu gekeken naar een kunsthal, een food festival of een ‘fijne buitenruimte met een paviljoen voor leuke dingen’.

3. Bewoners

Er zou gebouwd moeten worden voor zoveel mogelijk verschillende mensen: gezinnen, starters, maar ook sociale huur en dure penthouses. Daarnaast moeten er verrassende
en betaalbare werkruimtes voor kleine ondernemers komen.

4. Hoogte

Opvallend aan het stadsgesprek was de verdeelde mening over de hoogte voor de nieuwe wijk. Ondanks dat een meerderheid best vindt dat er hoog gebouwd mag worden, was er verdeeldheid over de vraag of dit ook hoger dan de Dom moet zijn. De helft van de zaal was voor en de andere helft tegen.

5. Stadsstraat

Wat voor een weg er naar het vernieuwde Westplein en nieuwe Lombokplein moet leiden is nog niet duidelijk. De keus is een geïntegreerde stadsstraat of een gescheiden verkeerssysteem. De zaal wilde dat de gemeente deze plannen nog verder gaat uitwerken.

6. Ooghoogte

De beleving van de stad vanuit ooghoogte werd heel belangrijk gevonden door de deelnemers van het stadsgesprek. “We zullen een eerste stap zetten met het maken van plekken door placemaking. Hiervoor ontwikkelen we momenteel een set van spelregels om de hiervoor komende twee jaar beschikbare 2 miljoen verantwoord uit te geven”, zo laat de gemeente weten.

7. Groen

Er wordt nog druk gepraat over de hoeveelheid groen in het gebied. Er wordt geopperd voor een stadspark ter grootte van het Lepelenburg, maar of dit haalbaar is, blijft nog even de vraag.

8. Auto

Er wordt gekozen voor fietsers en voetgangers in de nieuwe wijk. De gemeente wordt zelfs
aangemoedigd ambitieus te kiezen. De fietser en voetganger centraal stellen wordt als logisch gezien, gezien de forse verstedelijkingsopgave waar de voor staat.

9. Energie

De wijk moet energieneutraal worden. Hoe dit precies gaat gebeuren, kan nog niet gezegd worden. De gemeente wordt hiervoor geadviseerd om in de ‘kopgroep wat innovaties betreft’ te blijven.

10. Parkeren

Het huidige plan voor de parkeerplekken aan de overzijde van het Merwedekanaal en de parkeergarages langs de Catharijnesingel, samen met die van de Grifthoekgarage en Vaartserijn worden als voldoende geacht voor de nieuwe wijk. In het Beurskwartier moet de aandacht met name liggen op fietsers en voetgangers. Er moet in de uiteindelijke structuurvisie voor het gebied veel aandacht besteed worden aan hoe het Lombokplein en het Beurskwartier goed met de omgeving worden verbonden. Het agenderen van een extra fietstunnel onder het spoor door van de Jeremias de Deckerstraat naar de Nicolaas Beetsstraat wordt als een belangrijke toevoeging van het fietsnetwerk gezien.

11. Overheid

Wat in het stadsgesprek naar voren kwam is dat er, naast een regisserende en faciliterende overheid, de behoefte is aan meer ‘eigenaarschap’ in het gebied. Het Beurskwartier wordt tot nu toe ervaren als een anoniem gebied, dat nauwelijks betekenis heeft voor de Utrechters, maar wel voor Utrecht.

De gemeente benadrukt dat de samenvatting beknopt is. Maar wil desalniettemin eind januari de concept structuurvisie vrij geven voor inspraak. Medio december wordt er nogmaals een gesprek met de stad aangegaan over de te maken keuzes.

Meer informatie over het stadsgesprek is hier te vinden.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. herman

    ai ai, goed bewaren deze conclusies!

    Over een jaar of 15 eens gaan kijken wat ze dan zien, voorzichtige conclusies: heel veel beton, heel weinig groen, veel infra, veel auto’s en weinig levendigheid.

  2. Jeroen

    Wat een ontzettend goed start punt dit inventariseren van ideeen en meningen. Hopelijk was de aanwezigheid wel diverser dan de foto’s doen vermoeden, om alle belangen mee te nemen.

    Uit de maquette is het mij niet helemaal duidelijk waar de wijk gaat komen en wat er voor gesloopt (?) gaat worden. Is er een duidelijk overzichtskaartje? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Rabobank toren en de Jaarbeurs, daartussen staan op dit moment mooie karakteristieke woningen die niet op de maquette te zien zijn. Gaan die verdwijnen?

    Interessant is ook de overweldigende keuze op pagina 7 voor “Hoezo auto’s in 2030?” bij de mobiliteits enquete. 30 jaar geleden dachten we dat we in 2016 toch wel in vliegende auto’s zouden zitten. En 2030 is al over minder dan 15 jaar.

  3. Y

    Hoger dan de dom!!!!

  4. Scherpschutter

    Vond dat ‘stadsgesprek’ plaats op een partijcongres van Groenlinks of….?

    – Kunsthal
    – Stadspark
    – Auto-ontmoediging
    – Fietsen en voetgangers
    – Enkele parkeerplekjes
    – Energieneutraal
    – Regisserende overheid

    Ik vind het een beetje verdacht vaak de gebruikelijke toverwoordjes zeg maar….

  5. Martijn van de Waalberg

    Haha Scherpschutter, nee, dit zijn de wensen van je mede-Utrechters. Jij en je pro-auto, anti-fietser, anti-groen en anti-cultuurhouding zijn gelukkig de huilende minderheid.

    Geen parken, geen kunst en overal auto’s, hoe aantrekkelijk je plan ook klinkt, het is 180 graden de andere kant op dan waar onze mooie stad heen gaat.

  6. j. de vries

    Grappig. Het kopje “Ondernemen” komt niet terug volgens mij.
    Maar dat zal wel komen omdat de gemeente ondernemers lastig vindt. Liever een centrum vol met cultuur, kunsthallen leuke open pleinen dan een centrum waar wordt gewinkeld, gewerkt, gerecreëerd en geld verdiend. Je krijgt nou eenmaal waar je voor kiest, en bij dit bestuur weet je zeker dat leuke dingen voor linkse mensen prevaleren boven al het andere. Ruim baan voor de bakfiets vrees ik.

  7. beer

    grmbl grmbl iets met visie A en niet B.
    Er is al eens gevraagd wat we als centrum willen. veel groen en verblijfsplekken. niet beton en dan ook nog eens hoog en veel beton.

    en hoe gaan al deze mensen op die plek komen? want ondanks dat onze auto-racist martijn zo tegen auto’s ageert, zal dit veel verkeer oproepen, en het beleid is juist om de wegen zo smal mogelijk te maken.

    Het lijkt me beter een integraal plan te maken. de auto onder grond en op straat niveau fietsers en voetgangers. en graag ook de keuze voor kwaliteit ipv voor zoveel mogelijk geld verdienen.

  8. Erick Koerts

    @ J de Vries.

    Grappig. Het is juist precies het tegenovergestelde. Al die leuke dingen zijn lapmiddelen om iets wat dramatisch wordt leefbaar te houden.

    Dit hele centrum is er alleen maar dankzij de ondernemers die de gemeente geld beloven om zodoende het oorspronkelijke referendum te negeren. Zelf gaan ze het veelvuldigen hieraan verdienen. Het wordt daar vooral aan soort zakencentrum, echter zit de kantoormarkt een beetje in het slop, vandaar wat meer woningen. Vastgoedwereld= maffia.

  9. peter v

    Als Groen Links zich nou eens gaat bezig houden met het groener en gezelliger maken van de stad met fonteinen in de grachten, mooie beelden of kunstwerken op de rotondes,i n plaats van alleen maar kaal gras langs de Weerdsingel maar ook kleuren en bloemen en een stad MET natuurlijk plaats voor auto’s, we leven immers in 2016 en niet in de tijd van de paardenwagen. Dan doen ze hun naam meer eer aan dan nu.

  10. Paul

    Een goede naam zou kunnen zijn ; CITY DISTRICT. daarmee geef je het juist de mooie contra balance tussen Binnenstad= oud Hollands & Nieuw en internationaal.
    Belangrijk is dat het juist die mooi diversiteit biedt die in een echt centrum thuis hoort, met lef voor bijzondere architectuur en juist veel hoogbouw tot dom hoogte, kijk hoe de Rabo toren het gebied heeft verbijzonderd.

  11. Joost

    – Publiekstrekker: een markthal
    – Parkeren: onder de grond met één in/uitgang voor de gehele wijk
    – Een hoofdstraat vanaf het station, naar voorbeeld van de Ramblas in Barcelona
    – Nog een beproefd concept: een plein ter grootte van een half voetbalveld met rondom horeca
    – Hoogte moet nooit een doel op zich zijn, denk aan de “menselijke maat”

  12. Bram de Goede

    De Jaarbeurs was niet aanwezig bij het stadsgesprek, terwijl deze eigenaar de meeste grond in gebruik heeft. Door niet slim te combineren moet er heel hoog gebouwd worden naast de hallen en kan je nooit alle eisen die gesteld worden aan gezond wonen verwezenlijken. Waarom niet op de begane grond de Jaarbeurs hallen en boven wonen, zoals bij de Markthal in Rotterdam. In dat geval kan de
    Jaarbeurs ook veel meer in het zicht komen bij de Croeselaan tegenover de Rabobank. Dus geen grondruil tussen gemeente en de Jaarbeurs naast elkaar, maar boven elkaar.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).