De oorzaak van het probleem met de laadinstallatie in Zeist, waardoor Utrechtse busreizigers de afgelopen dagen last hebben gehad van flinke vertraging of rituitval, is bekend. Transdev laat weten dat het zou gaan om een probleem dat in de laders van de bussen zelf zit. Volgens de nieuwe streekvervoerder gaat de reparatie nog even duren en zal er de komende dagen nog steeds sprake zijn van rituitval en vertraging.
“We zijn er inmiddels achter dat het niet gaat om een softwareprobleem, maar iets dat echt in de laders zelf zit”, vertelt een woordvoerder van Transdev. Volgens de woordvoerder gaat de reparatie nog even duren, doordat er onderdelen vanuit het buitenland geleverd moeten worden.
Reizigers zullen hierdoor de komende dagen nog last houden van de laadproblemen, laat de nieuwe streekvervoerder weten. “We zetten zoveel mogelijk dieselbussen in, maar toch zullen er ritten blijven vervallen”, aldus Transdev.
Volgens Transdev komt de kerstvakantiedienstregeling, die vanaf aanstaande zaterdag ingaat, op het goede moment. “Dat haalt de ergste druk van de ketel. In de vakantieperiode wordt er hard doorgewerkt aan het verbeteren van de situatie”, aldus de woordvoerder.
Verbetering
Ondanks de problemen rondom de laadinstallatie ziet Transdev wel verbetering in de nieuwe dienstregeling. Volgens hen raken de collega’s steeds meer gewend aan de nieuwe dienstregeling. “Dit heeft een positief effect op de uitvoering van onze dienstregeling”, aldus de streekvervoerder.
Gekoppelde berichten
Vertragingen voor busreizigers in Utrecht minder; probleem met laadinstallatie nog niet opgelost
De vertragingen waar busreizigers in Utrecht zondag en maandag rekening mee moesten houden, lijken minder…
Stroeve start voor Transdev in Utrecht: ‘Zelfs bussen uit Zeeland komen deze kant op’
Busreizigers in Utrecht moeten nog zeker tot vannacht rekening houden met flinke vertragingen. Sinds streekvervoerder…
8 Reacties
ReagerenVragen:
Waarom is uitbesteding goedkoper en efficiënter dan een gemeentelijk/provinciaal vervoerbedrijf?
Waarom kan de gemeente/provincie niet zelf een efficiënt vervoerbedrijf in bedrijf houden?
Wie betaald de overgangskosten?
Waarom moet de reiziger iedere 4 jaar weer door deze ellende heen?
Worden contracten met chauffeurs overgenomen of moeten zij iedere keer weer een nieuw contract afsluiten? Of worden zij bij het grofvuil gezet? Een waarom is continuïteit niet beter voor het personeel?
Is het gebrek aan continuïteit niet één van de oorzaken waardoor er te weinig chauffeurs zijn?
Waarom iedere 4 jaar nieuwe bussen?
Krijgen de oude bussen milieuvriendelijk een nieuw leven? Of hoe worden zij gerecycled? En waarom?
Graag uitleg overheid! Laat ons begrijpen waarom u ons dit laat ondergaan?
Volgens mij had de vorige vervoerder ruime ervaring met de bussen en dienstregeling. Lekker voor het milieu ook het vervangen van alle bussen. Ach over 10 jaar weer dezelfde euvels.
Gisteren in buslijn 3 enkele opvallende verwarringen meegemaakt. Bij de halte Centrumzijde Centraal station:
– Bij de halte wordt alleen vermelding gemaakt van de richting “Ringlijn” i.p.v. richting Overvecht of Zuilen, wat erg verwarrend werkt!
– Op de bus stond richting Overvecht i.p.v. richting Zuilen vermeld.
– Haltenaam Concordiastraat is na jarenlang vervangen door haltenaam Plantage. Graag hierbij bij vermelding bij aankondiging in de bus! Anders vergeten passagiers op “STOP” te drukken!
Gisteren enkele verwarrende mededelingen bij halte Centrumzijde van buslijn 3 meegemaakt:
– Aankondigingsbord bij de halte van buslijn 3 vermeld alleen Ringlijn en niet richting Zuilen of Overvecht.
– Mijn bus had de aankondiging Overvecht, maar ging bij navraag richting Zuilen
Bij de stroomuitvallen die volgens voorspellingen vaker gaan voorkomen, zal dit probleem ook opduiken.
En waar komen die bussen vandaan. Import uit?.
Het laten komen van onderdelen ook uot het buitenland zou niet lang moeten duren.
Zijn daar geen afspraken over gemaskt?
Opstartproblemen horen er bij, maar deze wisseling is bizar en hoop dat er richting het bedrijf consequenties volgen. De reiziger is de pineut, maar moet wel de volledige kosten betalen en krijgt geen compensatie.
Bus 3 is een drama geworden. Doordat het ineens een ‘ringlijn’ heet, staat bij veel bussen (in het bijzonder de bussen met vertraging) niet meer vermeld of de bus richting Zuilen of Overvecht gaat. Heb je pech en zit je in de verkeerde richting, heb je ineens 20 min extra reistijd. Voor U-OV overigens prima, want je mag ook direct extra betalen voor de extra afgelegde afstand.
Het zet te denken of dit een bewuste keuze is? De logica voor de reiziger ontbreekt ieder geval volledig. Waarom niet gewoon aangeven of de bus richting zuilen gaat (en daarna Overvecht) of visa-versa?
En voor het gemak vertrokken gisteravond tot driemaal (zonder aankondiging) geen bussen vanaf Utrechr CS (ondanks aankondigingsbord), reed de vierde bus verkeerd en strandde in een doodlopende straat. Wel kuddo’s voor de buschauffeur die een verlengde bus, uiteindelijk wel gekeerd kreeg in de nauwe straatjes.
En zeer regelmatig bussen zonder lijnnummer of bestemming op de buitenschermen van de bus.