Opnieuw protest in Utrecht voor behoud bomen Amelisweerd Opnieuw protest in Utrecht voor behoud bomen Amelisweerd

Opnieuw protest in Utrecht voor behoud bomen Amelisweerd

Opnieuw protest in Utrecht voor behoud bomen Amelisweerd
Foto: Bas van Setten
Op zaterdag 27 september wordt op het Domplein opnieuw een protestactie georganiseerd tegen de verbreding van de A27 en de hiervoor benodigde bomenkap bij Amelisweerd. Aanleiding is de landelijke verkiezing op 29 oktober. 

Op zaterdag 27 september wordt op het Domplein opnieuw een protestactie georganiseerd tegen de verbreding van de A27 en de hiervoor benodigde bomenkap bij Amelisweerd. Aanleiding is de landelijke verkiezing op 29 oktober. 

De organisatie achter het protest, Groep Amelisweerd niet geasfalteerd, roept politieke partijen op in hun verkiezingsprogramma op te nemen tegen de verbreding van de A27 te zijn. “Ook willen we mensen oproepen om op partijen te stemmen die het goede voorhebben met de natuur en met Amelisweerd”, licht Anneke Wensing, van de Groep Amelisweerd niet geasfalteerd, toe. Deze groep organiseert het protest samen met de Kerngroep Ring Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en XR Utrecht.

Raad van State

Eerder dit jaar deed de Raad van State uitspraak in een zaak die was aangespannen door tegenstanders van de verbreding. In die uitspraak oordeelde de Raad dat de minister de plannen beter moet motiveren. Het is op dit moment dan ook nog steeds niet duidelijk of de A27 bij Utrecht daadwerkelijk verbreed mag worden. Het laatste grote protest tegen de verbreding vond plaats in november 2024.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Tinus van Leemput

    Niet verbreden maar verdiepen. In Maastricht weten ze daar alles van, gewoon 2 snelwegen boven elkaar door de tunnel.

  2. Nina

    Lieve mensen,

    Alle lof om voor behoud van bomen en het landgoed Amelisweerd te zijn. Dat is een nobele zaak.

    De verbreding vindt plaats op terrein van Rijkswaterstaat en valt volledig buiten het landgoed Amelisweerd (zoals de RvS ook al aangaf tijdens de hoorzitting). Het landgoed blijft dus volledig behouden bij de verbreding.

    De bomen. Ja, ach de bomen. Het gaat om ca. 15 significante bomen tussen veel struikgewas. Niets is voor eeuwig en alles veranderd. Er moeten inderdaad helaas bomen worden gekapt.

    Er komt een overkapping voor terug, dus minder lawaai op het landgoed en er komt een autovrije verblinding naar de overzijde van de A27 met Lunetten.

    Verder adviseert TNO doorstroming van gemotoriseerd verkeer om de luchtkwaliteit te verbeteren en is de verbreding wat dat betreft goed (zeker ook voor de vele sportclubs langs de A27 waar kinderen rond de avondfile sporten).

    De A27 ten noorden en ten zuiden wordt op dit moment verbreed of is al verbreed. De gemeente Utrecht houdt er in een toekomstvisie Overvecht in de plattegrond tekening al rekening mee dat de overkapping bij Amelisweerd er komt.

    Voor de geplande woningbouw in Polder Rijnenburg is de verbreding noodzakelijk om het extra verkeer op te vangen.

    De verbreding gaat uiteindelijk door. Dat is een feit.

  3. Sj

    @nina: en wat kost dit allemaal? Normaal gesproken gaan al je posts over de kosten, behalve nu…

  4. Rabe

    Dit speelt al ruim 40 jaar. Ik denk niet dat de verbreding er komt. Veel te veel tegenstemmers. En dat is mooi.

  5. Van Dam

    Ze kunnen beter protesteren tegen dit college die veel hoogbouw realiseren in de stad en zeer weinig groen realiseren en kampioen in bomen omhakken in de stad zijn. Ja, een paar struiken op een flat plaatsen is het groen wat dit college al meer dan genoeg vindt. Ja dit college doet hun partij naam geen eer aan en doet groen voor poen verruilen!!!!!

  6. Boogschutter

    @ Nina
    “De verbreding gaat uiteindelijk door. Dat is een feit”.
    Hoho. Niemand kan de toekomst voorspellen.
    Wacht even af, dit alles is vrij ongewis.

  7. Wim

    Aplaus Nina helemaal eens, dst gezeur over die paar struiken moete eens ophoude en ga wandelen in hollandse rading

  8. Rutger

    Ha daar gaat Nina weer los op het orgel

    lees deze reacties, scheelt een hoop getyp
    https://www.duic.nl/algemeen/nog-steeds-niet-bekend-of-a27-bij-utrecht-verbreed-mag-worden-minister-moet-plan-beter-motiveren/

  9. Nina

    @ Sj

    Goede vraag. Jaarlijks komt er aan motorrijtuigenbelasting ca. 6 miljard euro in de staatskas en dan is er nog al het andere belastinggeld, zoals BPM, lease auto bijtelling, accijns op brandstof, btw over verzekering/onderhoud bijvoorbeeld. Dan ook nog de loonbelasting van alle mensen werkzaam in de auto industrie en de winstbelasting van bedrijven in diezelfde industrie. Ook nog eens vele miljarden euro’s. Deze verbreding wordt dus volledig gefinancierd door de auto industrie zelf, zoals ook al het andere onderhoud en de uitbreiding van het wegennet. Het jaarbedrag aan belastinginkomsten gaat er niet aan op.

  10. Nina

    @ Boogschutter

    Ik vind het bijna immoreel om al deze lieve mensen voor te houden dat de verbreding er niet komt. En dan ook nog op basis van onwaarheden, zoals dat het hele landgoed of het bos bij Amelisweerd zal verdwijnen bij verbreding. Vandaar mijn bijdrage.

  11. Andre

    @sj en @Nina In 2020 nog geraamd op 1,49 miljard euro en de kosten zullen inmiddels weer opgelopen zijn door door technische eisen, aanvullende maatregelen zoals diepe schermwanden en inflatie.

  12. Guurt

    @Nina: iets wat nog niet gebeurd is, is per definitie geen feit.

    Als iedereen altijd maar de standpunten van machthebbers klakkeloos geaccepteerd had, dan zouden we niet eens democratie gehad hebben.

  13. Koel Hoofd

    A picture tells more than a thousand words…

    Na 40 jaar is die groene bomenplaat compleet grijs gedraaid.
    Wat ook te zien is aan die overdaad aan ouwe grijze koppies op de foto, dat waren in de jaren tachtig nog de activistische jonge honden.
    De huidige generatie puppie activisten kan echter nu al niet eens meer op hun pootjes staan en zijn er maar alvast bij gaan zitten, terwijl ze nog 50 jaar voor hun aangeleerde standpunt moeten opstaan en blijven staan…

    Echter, nog 15 jaar en dan verhuizen die grijze duiven ze massaal naar de eeuwige groene bossen. Dan kan die A27 na decennia van vertraging eindelijk worden aangepakt. Precies op tijd voor de realisatie van die -tig duizend betaalbare woningen in de polder die dan ook gaat worden volgebouwd.
    Dat is heel erg fijn voor die puppie activistjes op deze foto.
    Die krijgen dan als jong volwassenen toch nog een betaalbare woning, ondanks dat hun grootouders en ouders daar nu al 2 decennia lang heel fanatiek tégen demonstreren.

    Dat maakt die jonkies toch een heel stuk slimmer dan hun activistische familie of die zwalkende gender psycholoog en greenpeace persvoorlichter Wensing. Ze zijn namelijk alvast lekker gaan zitten omdat die betaalbare woning met bonsai groen in Utrecht vanzelf naar ze toekomt, zónder dat ze daar ook maar iets activistisch voor hoeven te doen…

    Vader Tijd kent namelijk geen genade maar rekent af met eindeloos geduld.

  14. Goodmood

    @Tinus van Leerput Briljant plan. Kan het verkeer ook direct worden ontvlochten. En als het werkt, dan kan er misschien worden gekeken of dit concept op een grotere schaal kan worden uitgewerkt. Geen stroken meer ernaast, maar stroken eronder. En als ze dan toch bezig zijn, laat ze maar die landtunnel maar flink verlengen. Gewoon van knooppunt Lunetten naar knooppunt Rijnsweert. Kunnen daar nog een paar extra sportvelden op als men daar het bos niet wilt herstellen, is dat probleem ook weer opgelost.

  15. Bill

    @Nina: Een juiste en heldere reactie op dit nieuwsbericht. Compromissen zullen moeten worden gemaakt, en hetgeen er voor in de plaats komt kan de natuur juist versterken, steek daar de energie in!

  16. Laurens

    Kijk eens naar Amelisweerd op Google Maps met satelliet beelden: https://maps.app.goo.gl/p2zoXAnqtDRjtqLT8. Het ‘bos’ is voor 75% landbouwgrond. Nu klagen over een miniscuul strookje bomen (dat overigens gecompenseerd wordt met aanplantingen) maar niks zeggen over de vele hectaren van Amelisweerd waar momenteel al geen boom te vinden is.

  17. Moniek

    @Nina
    Ik vind het op mijn beurt bijna immoreel maar dóór en dóór en dóór te gaan met het peperduur asfalteren van Nederland, in plaats van betere oplossingen te bedenken. Om over de heilloze weg van het vliegen vanaf Schiphol maar te zwijgen.

  18. Piet

    @Nina, een feit is best leuk als je weet dat er binnenkort verkiezingen zijn. Als er een kabinet komt met GL erin zou dat zomaar eens afstel van het gehele plan kunnen betekenen.
    Laat ze eerst de rest van de A27 maar eens verbreden en dan kijken of het nog nodig is.

  19. Scherpschutter

    @Moniek

    Niemand die u ertoe verplicht om er gebruik van te maken, Moniek. U kunt gerust uw Amish levensstijl blijven hanteren. Dat bepaalt u helemaal zelf. Mooi hè? Keuzevrijheid…

  20. Moniek

    @Scherpschutter
    Wie zegt dat we terug moeten naar vroegere tijden? Ik beweer alleen dat we niet blind moeten doorgaan met asfalteren etc. maar naar betere oplossingen moeten zoeken.

  21. Scherpschutter

    @Moniek

    Zoals?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).