Utrecht laat onafhankelijk onderzoek doen na dodelijk ongeluk Draaiweg Utrecht laat onafhankelijk onderzoek doen na dodelijk ongeluk Draaiweg

Utrecht laat onafhankelijk onderzoek doen na dodelijk ongeluk Draaiweg

Utrecht laat onafhankelijk onderzoek doen na dodelijk ongeluk Draaiweg
Foto: Bas van Setten
De gemeente Utrecht gaat een onafhankelijk verkeersveiligheidsonderzoek starten naar aanleiding van het dodelijke verkeersongeval begin februari op de kruising Lauwerecht/Draaiweg. Daarbij kwam een 24-jarige fietser om het leven. De politie is nog bezig met een onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

De gemeente Utrecht gaat een onafhankelijk verkeersveiligheidsonderzoek starten naar aanleiding van het dodelijke verkeersongeval begin februari op de kruising Lauwerecht/Draaiweg. Daarbij kwam een 24-jarige fietser om het leven. De politie is nog bezig met een onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

Aanleiding voor het gemeentelijke onderzoek is een petitie van ruim 1700 bewoners. Hierin verzoekt de groep de gemeente om een onafhankelijk onderzoek te starten naar de mogelijkheden om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op de route David van Mollemstraat- Draaiweg-Talmalaan te verbeteren en de verkeersdruk te verminderen. Deze petitie is op 5 maart aan de gemeente overhandigd.

Onderzoeksbureau

De gemeente heeft inmiddels stappen gezet en een onafhankelijk verkeersadviesbureau ingehuurd. Dat begint deze zomer met het verzamelen van gegevens over verkeersstromen en snelheden. De resultaten worden eind 2025 verwacht. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek volgt volgens college van burgemeester & wethouders besluitvorming over mogelijke verbetermaatregelen.

Eerdere maatregelen

De gemeente trof begin dit jaar al wel maatregelen om de verkeersveiligheid op de Draaiweg te verbeteren. Zo werd er waarschuwingsbebording bij beide kruisingen geplaatst, maar ook ‘bliksemschichten’ – een markering die oproept extra aandacht aan het verkeer te besteden. Ook moest er volgens het college een flitspaal komen om te handhaven op snelheid.

Met dit plan heeft het CVOM – Centrale Verwerking Openbaar Ministerie – inmiddels ingestemd. Het CVOM plaatst de flitspaal dit najaar voor een periode van twee maanden. Daarnaast komt er eind dit jaar een bewonersavond, meldt het college. Aandachtspunten en wensen van bewoners worden volgens het college meegenomen in het onderzoek. 

Begroting voor meer onderzoek

Het college zegt alvast 200.000 euro te hebben gereserveerd voor 2025 en 2026 in de meerjarenbegroting, waarmee de gemeente onderzoeken na ernstige en dodelijke ongevallen kan financieren. De uitvoering van het verkeersveiligheidsonderzoek naar aanleiding van het ongeval op de Draaiweg betaalt het college uit dit budget. 

Op basis van de resultaten van het verkeersveiligheidsonderzoek besluit de gemeente of zij een voorstel voor het toepassen van de verbetermaatregelen zal opnemen in de begroting en planning voor 2026.

Naast dit onderzoek start de gemeente Utrecht na de zomer een bredere netwerkstudie naar de verkeersstromen in de omgeving Oudenoord en Draaiweg. Daarbij worden ook effecten van andere projecten, zoals de herinrichting van de Amsterdamsestraatweg, meegenomen. De resultaten daarvan worden in het eerste kwartaal van 2026 verwacht.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Onderzoek is helemaal niet nodig.
    Handhaving en optreden tegen idioten die zich misdragen in het verkeer, dat is wat we nodig hebben.

  2. Tolsteeg

    Grondig onderzoek is belangrijk, maar het voelt als dweilen met de kraan open. In de hele stad is het treurig gesteld met het rijgedrag van sommige bestuurders, zowel automobilisten als fietsers. Het is een wonder dat er niet méér ongelukken gebeuren. Er is maar een oplossing: handhaving en bij grove overtreding auto+rijbewijs afpakken.

  3. Tinus van Leemput

    Of geld steken in een bewustwordingscampagne verkeersveiligheid voor alle weggebruikers ook fietsers.
    Hard scheuren? Niet in de stad, ik adviseer kartcentrum Driebergen

  4. W

    @tinus: zit er een kartcentrum in driebergen?!

  5. Peter

    Bij het onderzoek ook eens kijken naar de link met de kaatstraat
    https://www.duic.nl/algemeen/rechter-veegt-gebrekkig-onderzoek-over-verkeersbesluit-van-gemeente-utrecht-wederom-van-tafel/

  6. Steve

    Gewoon de Kaatstraat weer open gooien.
    Dan komt er ook weer minder verkeer op de David van Mollemstraat / Draaiweg.

  7. Rob Hoveling

    Het was WEER een automobilist die iemand doodreed.

    De enige echte oplossing is het verder terugbrengen van de auto in de stad.

  8. Le coq sportif

    Ik zag van de week op de Joseph Haydenlaan in Oog in Al iemand die geen zin had om te wachten op de stilstaande auto’s voor hem, met zn wagen via het fietspad en vervolgens via de stoep, de hele rij voorbij gaan. Levensgevaarlijk; als er een kind per ongeluk op dat moment uit een voortuin de stoep op was gestapt was het hartstikke dood geweest. Zolang dit soort verkeerspsychopaten niet worden gecorrigeerd zullen er (dodelijke) ongelukken blijven gebeuren

  9. Piet

    @STeve, als er iets een slecht idee is om de kaatstraat weer open te gooien. Het is echt zoveel veiliger geworden op de Adelaarstraat. Het draait om handhaving en niet het verplaatsen van het probleem.

  10. Margriet

    @Rob Hoveling: de toename in het aantal verkeersdoden zit hem met name bij de fietsers met eenzijdige en onderlinge ongelukken, dus ook terugbrengen van het aantal fietsers in de stad? #tunnelvisie

  11. Sj

    @steve: het probleem is niet de hoeveelheid verkeer maar het feit dat de weg uitnodigt om hard te rijden – vooral ‘s avond als het rustiger is.
    De kaatstraat opengooien is dus geen oplossing. Sterker nog: dan komt er een tweede racebaan bij. Er zijn op de Adelaarstraat en Van Noortstraat al talloze, ook dodelijke, ongevallen geweest.
    Het probleem is de mentaliteit van de automobilisten.

  12. Jozias

    @Le Coq

    Je had natuurlijk foto’s/ video’s hiervan kunnen maken, met zichtbaar kenteken en dit aan de politie kunnen melden. Ook had je 112/ de politie kunnen bellen op basis van wat jij gezien had. Dan had men meteen achter deze proleet aan gemoeten. Je hebt hier als medeburger ook een rol in. Precies om wat je zegt. Aso rijgedrag kan tot de dood van anderen leiden. Dat die mensen die dat gedrag hanteren (en goed praten) de hersencapaciteit missen om dat zelf te kunnen bedenken (en asogedrag vaal goedpraten), zegt al waarom zij zichzelf niet corrigeren

  13. JdV

    @robhoveling: “Acht op de tien zwaargewonde fietsers raakt gewond zonder botsing met een motorvoertuig. Zes op de tien is ouder dan 60 jaar.”
    Nee Rob, het zijn dus niet perse motorvoertuigen die fietsers verwonden. Juist niet. Maar droom rustig verder

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).