Utrechters kunnen vanaf 1 januari 2026 een subsidie aanvragen om hun oude dieselpersonenauto’s te slopen. Met deze maatregel bereidt de gemeente zich voor op de uitbreiding van de milieuzone tot aan de gemeentegrenzen in 2027, met als doel de luchtkwaliteit te verbeteren.
De subsidie geldt voor dieselauto’s met emissieklasse 0 t/m 4; hoe hoger de klasse, hoe schoner de auto. Om deze voertuigen van de weg te krijgen, stelt de gemeente een sloopregeling beschikbaar met een budget van 1 miljoen euro.
De regeling is in de eerste zes maanden beschikbaar voor “inwoners die (financieel) het hardst getroffen worden”, aldus het college. Dit zijn onder meer U-pashouders, studenten, huishoudens met een laag inkomen (tot 150 procent van het sociaal minimum, inclusief zzp’ers) en houders van een gehandicaptenparkeerkaart.
Vanaf 1 juli 2026 kan iedere Utrechter met een dieselpersonenauto tot en met emissieklasse 4 gebruikmaken van de regeling. De regeling wordt dan gepubliceerd in het Gemeenteblad en toegelicht op Utrecht.nl, waar inwoners ook hun subsidieaanvraag kunnen indienen.
Subsidiebedragen verschillen per situatie
De subsidiebedragen variëren van 500 tot 3.000 euro, afhankelijk van de auto en de situatie van de aanvrager. U-pashouders ontvangen bijvoorbeeld 2.000 euro extra subsidie, net als bij de regeling in 2021.
Voor dieselauto’s met emissieklasse 4 geldt een verdubbeling van het subsidiebedrag tegenover auto’s in de overige emissieklassen: 1.000 euro in plaats van 500 euro. “Een belangrijke overweging voor deze differentiatie is het verschil in marktwaarde: hoe ouder de auto, hoe minder deze zou opbrengen als mensen voor verkoop kiezen in plaats van sloop”, aldus het college.
De gemeente wil voorkomen dat auto’s worden doorverkocht aan handelaren buiten de milieuzone of in het buitenland. Daarom sluit het subsidiebedrag zo veel mogelijk aan bij de waarde die de auto zou opleveren bij verkoop.
Duurzame sloop bij erkende bedrijven
De sloop moet plaatsvinden bij erkende ARN-demontagebedrijven, zodat de auto’s duurzaam worden verwerkt en onderdelen zoveel mogelijk worden hergebruikt. Zo verdwijnen volgens de gemeente de meest vervuilende auto’s uit het verkeer en wordt de luchtkwaliteit verbeterd. In de gemeente Utrecht zijn drie ARN-demontagebedrijven gevestigd. Binnen een straal van 25 kilometer rond de stad zijn dat er elf.
Gezondere lucht in Utrecht
De gemeente werkt stapsgewijs aan een betere luchtkwaliteit. Sinds 1 januari 2025 mogen personen- en bestelauto’s op diesel met emissieklasse 4 de Utrechtse milieuzone al niet meer in. Daarmee is het milieubeleid aangescherpt, waardoor dieselauto’s nog schoner moeten zijn om het centrum in te mogen.
Bestel- en vrachtauto’s die vanaf 2025 zijn aangeschaft, mogen de zone alleen in als ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Voor bestel- en vrachtauto’s die eerder dan 2025 zijn gekocht, geldt een landelijke overgangsregeling.

Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’
Gekoppelde berichten
Milieuzone in Utrecht wordt zero-emissiezone; wat worden de nieuwe strengere regels?
Het Utrechtse centrum kent al vele jaren een milieuzone. De gemeente wil hiermee zorgen voor…
Steeds minder vervuilende diesels in Utrecht volgens nieuwe eisen milieuzone
In het streven om de luchtkwaliteit in Utrecht te blijven verbeteren heeft de gemeente een…
Vanaf 2025 moet binnenstad Utrecht uitstootvrij zijn, maar er ligt nu al een reeks aan mogelijke ontheffingen
Het is de bedoeling dat vanaf 2025 in de Utrechtse binnenstad alleen nog maar vrachtwagens…
9 Reacties
ReagerenDeze doelgroep blijft linksom of rechtsom altijd de dupe van deze ridicule milieueisen. Ook al kunnen ze een goede prijs voor hun oude autootje krijgen, welk alternatief bied je die mensen verder? Het belachelijk dure OV of een dure nieuwe auto? Deze mensen worden ernstig belemmerd in hun mobiliteit en dat kun je niet oppoetsen met een sloopregelingetje.
Ik lees U-pashouders, studenten, huishoudens met een laag inkomen (tot 150 procent van het sociaal minimum, inclusief zzp’ers) en houders van een gehandicaptenparkeerkaart?
Is dit geen discriminatie van de overige burgers welke dus straks ook de stad niet meer in mogen maar geen subsidie van de gemeente krijgen? Even buiten of je een goede vervangende auto kan kopen voor 500 tot 3.000 euro of denkt de gemeente dat de mensen welke in aanmerking komen voor de susidie er zelf nog wel 5.000 of meer euro bij kunnen leggen?
Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel studenten en huishoudens met een laag inkomen die in een dieselauto rijden, die kunnen niet eens de wegenbelasting betalen.
Lekker sociaal beleid, werkende armen hun vervoersmiddel afnemen zodat de witte prinsesjes van GL in de illusie kunnen leven dat ze schone lucht inademen.
Want schoon is die lucht natuurlijk niet, door al die toenemende georkestreerde files in de stad en dichtslippende snelwegen rond de stad.
@Lombokker
In 2025 karren er in de provincie Utrecht 7.594 dieselbestelwagens rond gebouwd tussen 2005 en 2009. CBS heeft geen cijfers over stad.
Diesel is goedkoper dan bezine, dus mensen die veel kilometers voor hun werk moeten maken (bijvoorbeeld die vele allochtone pakketbezorgers) zijn nog steeds veel goedkoper uit met een diesel(bestel) dan benzine.
Maar wat is veel?
Pakketbezorgers zijn afhankelijk van hun dieselbus voor hun inkomen, dus die zullen ergens anders gaan werken en hun diesel behouden.
Ik dacht de de gemeente een begrotingstekort had. Misschien is het handig eerst de financien op orde te krijgen voordat we gratis geld gaan weggeven.
Weer landelijk politiek bedrijven in onze stad. Stop met geld uitgeven hieraan. Een gemeente moet allereerst:
– plantsoenen onderhouden
– wegen recht leggen en onderhouden
– de vuilnis ophalen
– onderwijsgebouwen op orde maken
– ongedierte bestrijden
– het gras maaien
– de zorg goed regelen voor inwoners
– zieke bomen kappen/vervangen
– de prijs van parkeervergunningen voor inwoners verlagen
– de gemeentelijke belastingen verlagen
– handhaving uitbreiden
– haar diensten goed en betaalbaar uitvoeren
– een meerjarige sluitende begroting hebben
Zucht.
De lucht word er niet schoner op begrijp dat nou eens een keer.
Er is een grote brand in gemeente x
Het is te ruiken in gemeente y en nog verder.
Komt door wind.
Misschien is het nu duidelijk.
“U-pashouders, studenten, huishoudens met een laag inkomen (tot 150 procent van het sociaal minimum, inclusief zzp’ers)” …. sinds wanneer zouden deze groepen een dieselauto kunnen betalen? Wegenbelasting voor diesels is extra hoog, parkeervergunning ook en dan heb ik de rest van de hoge kosten nog niet eens genoemd.
Ja, hoeveel gekker moet het nog worden? Een overheid die geld rooft van burgers om dat geld te gebruiken om de auto van diezelfde burgers te kopen, waarop de overheid de auto vernietigt.
Gelukkig zit het postmodernisme er bijna op!