Ondernemers en bewoners van het centrum in Utrecht maken zich zorgen over de strenge nieuwe regels die de gemeente wil invoeren voor het bezorgen van goederen. De gemeente wil de mogelijkheden voor goederenvervoer verder beperken om zo de groei van het vrachtverkeer tegen te gaan en te zorgen voor onder meer een betere leefbaarheid, bereikbaarheid en luchtkwaliteit binnen de singels.
Concreet wil de gemeente het gebied waar venstertijden gelden fors uitbreiden. Nu gelden de regels alleen in het voetgangersgebied, maar vanaf 1 januari 2026 wil de gemeente ze invoeren voor het hele gebied binnen de singels.
Op dit moment mogen bestel- en vrachtwagens in het voetgangersgebied alleen laden en lossen tussen en 6.00 en 11.30 uur. Vanaf 1 januari wil de gemeente het gebied waar deze venstertijden gelden fors uitbreiden, zo hebben de regels straks betrekking op het hele gebied binnen de singels, en de tijden waarbinnen geladen en gelost mag worden beperken van 06.00 tot 10.00 uur. Als bestuurders van een vrachtauto of bestelbus buiten deze tijden het gebied in willen rijden, moeten zij een vergunning aanvragen.
Tekst loopt door onder de foto

Ondernemers die gebruikmaken van een elektrisch voertuig kunnen vanaf het begin een ontheffing krijgen voor de venstertijden. De gemeente hoopt dat vervoerders hierdoor sneller overstappen op zo’n auto die ‘minder overlast veroorzaakt’. “Ook moedigen we vervoerders aan om over te stappen naar alternatieve manieren van bevoorrading, zoals met kleinere voertuigen, vrachtfietsen, bevoorrading over water of door het bundelen van goederen bij de stadsdistributiecentra”, schrijft het college van B&W.
Naast de venstertijden gaat de gemeente ook strengere eisen stellen aan de voertuigen door middel van een algeheel vrachtautoverbod in vrijwel de gehele binnenstad en een gewichtsbeperking voor de drie toeleveringsgebieden rondom Mariaplaats, Janskerkhof en Twijnstraat. Zo mogen in het gebied rond de werven, vanaf 1 januari alleen nog kleinere bestelwagens komen om de historische kelders niet te veel te belasten.
Ondernemers
Ondernemers en binnenstadsbewoners zijn niet enthousiast over de plannen. Volgens Frans Mekel, bewoner en eigenaar van meubelwinkel Kwartier, is de lucht in de binnenstad nog nooit zo schoon geweest. “Doordat het gebied tegenwoordig autoluw is, kunnen klanten de meubels niet meer ophalen en moet ik alle meubels bezorgen. Ook moet ik eerder in de winkel zijn, omdat mijn leveranciers al vroeg komen.”
Mekel maakt zich ook zorgen over de aantrekkelijkheid van de binnenstad. “Het aantal winkels neemt af. Als de gemeente een levendige binnenstad wil, moeten ze ervoor zorgen dat de binnenstad behoorlijk bevoorraad kan worden.”
Tekst loopt door onder de foto

Jos de Winter, eigenaar van horecabedrijf Dikke Dries, vraagt zich af waarom de gemeente überhaupt de maatregelen neemt: “Waarom kun je niet overdag laden en lossen? Wat is het probleem? Als de venstertijden nog meer worden beperkt, gaan mijn leveranciers het niet voor elkaar krijgen”.
Jeroen Roose van Leijden, centrummanager in Utrecht, heeft meer begrip voor de ambities van de gemeente, maar hij ziet ook uitdagingen. Roose van Leijden snapt dat de gemeente het centrum schoner en veiliger wil maken en pleit voor bescherming van kwetsbare plekken zoals de werfkelders. Toch kijkt hij ook kritisch naar de plannen: “Er zijn nog nauwelijks geschikte voertuigen waarmee ondernemers kunnen voldoen aan alle nieuwe eisen.”
Ook brancheverenigingen TLN en evofenedex zien praktische problemen. Vooral voor het bezorgen van gekoelde producten zijn er nog bijna geen voertuigen die aan de regels voldoen. Ook kunnen sommige elektrische bestelauto’s volgens de brancheverenigingen onbedoeld een boete krijgen omdat het niet altijd duidelijk is wanneer ze het centrum in mogen.
Bewoners
Binnenstadsbewoner Barbara Schouten woont aan de Oudegracht, even buiten het winkelgebied. Op dit moment gelden er bij haar huis nog geen venstertijden. Het invoeren ervan noemt ze ‘een ingrijpende maatregel’ van de gemeente.
“Hoe kan hier straks nog iemand komen om een klus te doen? Ik had het erover met de reparateur van mijn vaatwasser. Hij zei geen reparaties meer te doen in de binnenstad als het nieuwe beleid er komt. Ook alle bedrijven die onderhoud uitvoeren aan de (monumentale) panden in de binnenstad moeten steeds weer ontheffingen aanvragen. Dat kost niet alleen tijd, maar ook veel geld dat uiteindelijk door de bewoner betaald moet worden. Ik heb de indruk dat nog maar weinig mensen zich bewust zijn van de impact van het nieuwe beleid”.
Ook De Winter vindt het wonen in de binnenstad er niet aangenamer op worden. “Ik vind gewoon dat ik naar mijn woning moet kunnen rijden als ik om 17.00 uur een bed wil verhuizen. In 99 procent van de steden ben je als binnenstadbewoner gewoon welkom.”
Wassenneus
Voordat de gemeente de maatregelen invoert is zij in gesprek gegaan met ondernemers en bewoners. “Ik ben vorige week naar een overleg geweest”, zegt Schouten. “Er waren vrij weinig mensen. De mensen die er waren, hadden er bij toeval over gehoord. Iedereen was overvallen.”
Het is een wassenneus volgens Mekel, ‘Excel-management van de gemeente’ noemt hij het. “De gemeente is verplicht overleg te voeren. Wat gezegd wordt, is niet belangrijk. Alles afgevinkt, klaar.” Het is een gevoel dat De Winter beaamt: “Ze hebben lak aan de ondernemers en bewoners. Ze doen of er inspraak is, maar alles is al bepaald.”
Twaalf nieuwe ambtenaren
“De gemeente heeft al twaalf mensen aangenomen om de ontheffingen te verwerken”, zo hoorde Schouten tijdens de bijeenkomst met de gemeente. “Voor ondernemers en binnenstadbewoners wordt het nu verplicht voor alle leveranciers, reparateurs, onderhoudsmensen en allen die hun diensten met vrachtauto’s en bestelbusjes leveren, een vergunning aan te vragen. Moet je nagaan wat een bureaucratische papierwinkel dat gaat worden voor ondernemers en bewoners. En welk probleem lossen we hier nu eigenlijk mee op”, vraagt Schouten zich af.
De gemeente zegt in een reactie dat de nieuwe regels samen met ondernemers, bewoners en vervoerders samen zijn ontwikkeld. Ook zegt een woordvoerder te begrijpen dat het onderwerp vragen oproept. Ook nu nog wordt gesproken met de betrokkenen over de manier waarop het nieuwe beleid wordt uitgevoerd.
“We zijn nu actief in gesprek en verzamelen reacties, zodat we die kunnen meenemen in de verdere uitwerking. Het proces is dus nog niet afgerond.” Het lijkt er dus op dat de nieuwe regels nog niet in beton zijn gegoten. Wie wil reageren op de plannen kan dat tot en met 28 september doen.

Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’.
Gekoppelde berichten
Strengere regels voor goederenvervoer binnen Utrechtse singels vanaf 2026
De gemeente Utrecht heeft nieuwe regels voor vracht- en bestelverkeer in het gebied binnen de…
Utrecht stimuleert goederenvervoer over water en de Oudegracht krijgt daarom 250 extra afmeerplekken
De gemeente Utrecht wil het goederenvervoer over water stimuleren en daarom komen er langs de…
Ganzenmarkt in Utrecht weer deels toegankelijk voor auto’s
Auto’s onder de 2.000 kilo mogen vanaf nu weer op bepaalde momenten over de Ganzenmarkt…
18 Reacties
ReagerenDoordat het gebied tegenwoordig autoluw is, kunnen klanten de meubels niet meer ophalen.
Dit is nu precies de reden dat ik niet meer in de binnenstad kom om iets te kopen.
Die plannen zetten ze toch voort.
Daar hebben ze opdracht voor gekregen van de bedenkers van het nieuwe nu.
Bewoners en ondernemers hebben niets in te brengen let maar op.
Die EV’s wegen vier keer zo zwaar als brandstof auto’s/busjes en die mogen met hun gewicht wel overal komen ,al dan niet op bepaalde tijden.
Je moet als klusbedrijf dus je gereedschappen en materialen op een bakfiets meenemen als je geen vergunning hebt.
De mensen die dit toejuichen beseffen nog niet dat alles aan de consument word doorberekend.
Als je geen enkel verstand hebt van logistiek, maar wel een vergaand besluit hierin neemt. Het is werkelijk niet te doen.
Ik vind de bestuurlijke armoede in Utrecht steeds stuitender worden. Regeren = vooruitzien en het algemeen belang staat voorop, maar dit is helaas niet meer de norm. Onbegrijpelijk.
Ik vraag me af of die beleidsmaker eigenlijk enig idee hebben welke sociaal economische schade ze aanrichten met hun werkelijk hysterische plannetjes die alleen in communistisch groene dromen in het luchtledige zullen leiden tot een betere leefbaarheid, bereikbaarheid en luchtkwaliteit binnen de singels.
Hun plannetjes komen namelijk altijd weer op hetzelfde neer: meer geld uit de burger persen door ze eerst hun vrijheid af te nemen zodat ze dat weer terug moeten kopen, en als ze dat niet kunnen/willen maar moeten oprotten. Dat is onbehoorlijk bestuur.
Daarom is inspraak ook iets voor de buhne, een hokje wat procedureel afgevinkt moet worden omdat ze het anders verliezen van de insprekende vermogende (NB!) burgers bij de bestuursrechter. Zo wordt al sinds 2006 onbehoorlijk bestuur politiek correct witgewassen, terwijl het stadskantoor als vrome kerkgangers weesgegroetjes het onheilswerende mantra prevelt: we hebben van eerdere fouten geleerd…
Intussen in de rest van NL: bedrijven vertrekken, desinvesteren en willen niet meer in NL investeren omdat het land onbetaalbaar, onbereikbaar en onleefbaar wordt dankzij de politieke spelletjes der deughysterie van de gesubsidieerde groene kerk op steroiden.
Dankzij de debatten van de afgelopen paar weken in het parlement weten we ook dat de groene kerk echt geen enkele vorm van zelfreflectie kan bevatten, simpelweg omdat wanneer ze in de spiegel kijken ze haat als deugd terug zien staren.
Moeten de aannemers, bouwvakkers, schilders, klusjesmannen maar door weer en wind op een bakfiets komen. En hun dure materialen dan. Die zijn binnen 1 kwartier gestolen.
Dam maar een kleinere auto erbij aanschaffen, alleen voor Utrecht, waar niet genoeg in past. En dan nog een vergunning aanvragen. Wat zijn daar de kosten van. De gemeente kennende zal dat ook niet gering zijn. Alleen al de administratie kosten die ze overal voor vragen zijn idioot hoog. En dan komen er nog de parkeerkosten van 7 euro per uur bij. Heb medelijden met de binnenstadsbewoners, die betalen zich straks blauw voor een lekkende kraan.
Ja Utrecht en zijn milieu regels, fijn toch ….stem vooral links.
@gs: want als we rechts gaan stemmen mag iedereen weer met z’n stinkende bolide de binnenstad in? Lekker vooruitzicht, wie droomt er niet van?!?
@boesje: mij schilder heeft inderdaad een elektrische bus en is spekkoper.
De binnenstad bestaat al vele eeuwen, het gemotoriseerde voertuig pas een fractie daarvan. We hebben het al die tijd toch gewoon gered op een of andere manier.
Moderne armoede is dit
Volstrekt absurde regels verzonnen door een stel ambtenaren die onrealistische doelen nastreven. En ze gaan in gesprek met de betrokkenen maar als altijd luisteren ze niet en drukken hun eigen plannen door.
Er is echt heel veel mis met de ambtelijke organisatie in Utrecht, politiek doe iets!
@Len. De stad is in al die jaren uitgedijd en naar een consumptiestad gegaan. Waar veel geconsumeerd wordt, moet heel veel bevoorraad worden. Dat stukje van de keten past kennelijk niet in het groene luchtkasteel.
@Wil: dat die schilder nu een elektrisch busje heeft is fijn voor hem en voor u maar zoals zo vaak zit er ook aan deze medaille een andere kant.
Aangezien elektrische busjes veel zwaarder zijn dan busjes op benzine of diesel verwacht ik dat er door de maatregelen van de gemeente meer schade in en aan de historische binnenstad zal ontstaan.
Een voorbeeld: onlangs ontstond er bij een vriendin die aan de Oudegracht woont een lekkage. De oorzaak: een scheurtje in de watermeter. Vitens liet weten dat dit veroorzaakt wordt door de trillingen die door het vele verkeer op de Oudegracht worden veroorzaakt (meter is op begane grond). Dat wordt er natuurlijk niet beter op met die zware elektrische voertuigen.
@Nico. Haalde u vroeger wel direct een bankstel op in uw favoriete kleur? En die ging dan op uw Fiat Panda? Zouden ze in die “10 weken levertijd” misschien een plan bedenken om die bank direct bij u thuis te brengen?
Utrecht heeft een stadsbestuur dat behoorlijk wereldvreemd is en geloofd in een maakbare wereld naar hun normen.
Lastige is dat vele Utrechtse stemmers voorbijgangers zijn die na paar jaar richting Vinex oord vertrekken. Ze laten dan een stad achter die steeds onleefbaarder wordt.
@Nico: de paar meubelwinkels die nog in het centrum zitten bezorgen alleen gratis? wat is het probleem dan? Of wou je heel graag op op de Vismarkt een bankstel in een bus gaan proppen?
Het is onbegrijpelijk dat bestuurders zonder kennis van zaken en zonder experts te raadplegen (of als ze ze wel raadplegen er niet naar luisteren) vanuit hun persoonlijke overtuiging het beleid in onze stad bepalen en zo onze economie afbreken.
Want ja: onze economie (en daarmee onze welvaart en ons welzijn) kan absoluut kapot. Zonder een goed draaiende economie is er geen geld voor o.a. zorg, veiligheid, uitkeringen, vluchtelingenopvang, woningbouw, toeslagen en subsidies. Bedrijven en rijke mensen die de BV Nederland draaiende houden, vertrekken met velen uit ons land. De alarmbellen moet eens gaan rinkelen en ons flink wakker schudden.
En dat is dus ook woke; wanneer je wilt dat ons sociale stelsel blijft bestaan dat betaald wordt door winstgevende, grote bedrijven en de bij die bedrijven werkende (rijke) mensen die belasting betalen. Om geld uit te kunnen geven, moet het nl. eerst verdiend worden.
Bestuurders moeten naar mijn mening een bepaalde graad in economie hebben behaald, voordat zij besluiten kunnen nemen. De samenhang der dingen en de belangen zijn te groot.
@Boesje Een nieuwe auto erbij aanschaffen speciaal voor de binnenstad van Utrecht? Ik werk met flink wat aannemers samen. Weet je wat die zeggen? Wij nemen geen klussen aan in de binnenstad van Utrecht.
Mag de schilder van @Wil alle panden straks schilderen. Inderdaad spekkoper, maar de bewoner is de dupe. Die moet 5 jaar wachten en de hoofdprijs betalen.
Meubels bezorgen? Veel meubelzaken en keukenbedrijven leveren al niet meer in het centrum. En mochten ze dat wel doen doen ze al geen service meer.
Ik voorspel dat er over 10 jaar bij continuiteit van dit beleid flink wat panden achterstallig onderhoud zullen hebben. Waarna de gemeente daar weer boetes voor op wil leggen.
Alles komt neer dat dit Groen-Links beleid de begroting moet dichten door wanbeleid met boetes, vergunningen en verboden. Ben benieuwd waar het heen gaat…
@len: we hebben het ook eeuwen gered zonder warmtepompen, bussen, trams en antibiotica. Wat is uw punt?