Bouw van woningen op Smakkelaarspark in Utrecht nu echt begonnen Bouw van woningen op Smakkelaarspark in Utrecht nu echt begonnen

Bouw van woningen op Smakkelaarspark in Utrecht nu echt begonnen

Bouw van woningen op Smakkelaarspark in Utrecht nu echt begonnen
Na jaren van vertraging is de bouw van het woon-werkgebied in het Smakkelaarspark in Utrecht officieel begonnen. Afgelopen zomer begonnen de voorbereidende werkzaamheden, en sinds kort staat er een flinke bouwkeet op het terrein. Volgens ontwikkelaar Lingotto worden voor het eind van deze maand de eerste heipalen voor de torens in de grond geslagen. Als alles nu goed gaat, moet het project in 2027 af zijn.

Na jaren van vertraging is de bouw van het woon-werkgebied in het Smakkelaarspark in Utrecht officieel begonnen. Afgelopen zomer begonnen de voorbereidende werkzaamheden, en sinds kort staat er een flinke bouwkeet op het terrein. Volgens ontwikkelaar Lingotto worden voor het eind van deze maand de eerste heipalen voor de torens in de grond geslagen. Als alles nu goed gaat, moet het project in 2027 af zijn.

Sinds de presentatie van de bouwplannen in 2018 is er een hoop gebeurd in het gebied. In eerste instantie ging men ervan uit dat het rond 2022 af zou zijn. Het is niet de eerste keer dat het startsein van de bouw is gegeven. In 2020 schreef DUIC al dat er ‘eindelijk’ iets ging gebeuren. De tunnel over de bus- en trambaan is toen voltooid. Omdat de rest van de bouw nog op zich liet wachten, werd de buitenmuur een canvas voor tien straatkunstenaars.

Nieuwe deadlines

In 2021 werd aangekondigd dat de deadline van 2022 werd verschoven naar 2024. Als reden voor de vertraging werd de locatie tussen de drukke verkeersaders gegeven. Het zou de bouw erg complex maken.

Begin 2022 werd de opleverdatum van het Smakkelaarpark verplaatst naar 2025. De gemeente gaf als reden de zoektocht naar een nieuwe aannemer. Dit duurde langer wegens ‘drukte op de markt’. Ook het opstellen van het definitieve ontwerp liep vertraging op, vanwege ‘moeilijkheden bij het oplossingen van trillingen en toegang voor de nood-en hulpdiensten’.

Tekst loopt door onder afbeelding

Een paar maanden later, in juni 2022 begon de financiële malaise. Ontwikkelaar Lingotto gaf aan dat de alsmaar stijgende inflatie en bouw- en energiekosten en de complexiteit van het project, het moeilijker maakten om tot een prijsovereenkomst te komen met de aannemer.

Dak- en thuislozen

Onder een brug van de bus- en trambaan ontstond ondertussen een plek waar dak- en thuislozen sliepen. Ook bij de enigszins verscholen voetgangersverbinding tussen Leidseveer en de Smakkelaarskade brachten zij veel tijd door. Het wakkerde een debat aan over de positie van dak- en thuislozen in de stad. Volgens de PvdA was de humane ondergrens gepasseerd.’

Eind 2023 kwam de bouw van woningen in heel Utrecht onder druk te staan door de toenemende kosten, en daarom vroeg de gemeente geld aan het rijk. Een maand later werd een nieuwe datum genoemd waarop het project af moest zijn. De bouw zou begin 2024 starten, en in 2026 af zijn.

Begin 2024 startte de voorverkoop van de woningen – beginnende bij 270.000 euro voor 43 vierkante meter. Drie dagen later liet de gemeente weten een financiële bijdrage te willen leveren aan de bouw van het project, in een poging de crisis op de woningmarkt tegen te gaan. De planning was om 1 juli van start te gaan met de bouw. Afgelopen augustus begonnen de voorbereidende werkzaamheden om het terrein bouwklaar te maken en nu worden dus de heipalen in de grond geslagen.

Gekoppelde berichten

22 Reacties

Reageren
  1. Een heel mooi project !

    Eindelijk, de 1e haventoren was heel snel verkocht zeg. De m2 prijs ligt maar net boven de 6.000 euro, voor die locatie een uitstekende prijs ! Denk dat er geweldig mooi uitzicht is op de oude binnenstad.
    Voor mij te vroeg, anders had ik het zeker gedaan, vooral die appartementen met groot dakterras.
    Meer bewoners zo naast Centraal komt lijkt me ook de veiligheid ten goede.
    Iets minder Park en meer haven zou wel mooi zijn geweest, maar blij dat de Leidse Rijn weer volop terug komt.

  2. Steve

    Daar had een groot plein moeten zijn , waar je mensen kan halen en brengen voor het OV.
    Ook een mooie grote taxistandplaats had hier niet misstaan.
    10x beter dan nu.
    Ze staan daar behoorlijk geïsoleerd op her Stationsplein.

  3. Wim

    @ Een heel mooi project.

    Mee eens. Jammer is dan wel weer dat het park verkruimelt, omdat er zo nodig ook hier weer een horecapaviljoen op moet komen.

  4. Nina

    Alle open plekken in de stad moeten vol?

  5. Peter

    Los van alle oponthoud en financieel gehannes, inderdaad een mooi project. De sierlijke sluitsteen op alle “CU2030” nieuwbouw aan de centrumzijde van het spoor. Hier heb ik lang naar uitgekeken en ik hoop er ook een plekje te kunnen bemachtigen…

  6. Van Puffelen

    Ik weet een mooie naam voor de stad Utrecht, ‘betonstad” het hutje mutje.

  7. Herman

    Dit deel van de stad is hoognodig aan ontwikkeling toe.
    Vooral leuk dat je straks vanaf de Leidsche Rijn langs HC naar de Singel kan varen met kleine bootjes!

  8. W

    @nina: ja jammer idd, het was nml prachtig (junkenpark, fietsenstalling).

  9. Bram de Goede

    Waar is de haven met de pannenkoekenboot

  10. Nina

    @ W
    Nee, maar iets anders had ook gekund. Laagbouw van 2 hoog bijvoorbeeld.

    Waarom steeds hoger hoogst? Het wordt er niet mooier op zo. We willen ook nog wat zonnestralen kunnen opvangen.

  11. Marius

    Mooi dat er nu eindelijke gebouwd gaat worden, maar heel bizar dat deze a-locatie zolang (hoeveel jaar? 5?) leeg heeft gestaan.

  12. R.Jansen

    En weer een paar blokkendozen in de binnenstad, het beeld in de binnenstad is de afgelopen jaren totaal veranderd, je voelt je een vreemdeling in je eigen stad, Utrecht is niet meer herkenbaar hoe het ooit was, ik heb niets
    tegen veranderingen maar blijf af van het karakter wat Utrecht zo mooi maakt.

  13. Otto

    @nina: lege plekken rond om het drukste OV punt us geen goed idee vanuit het punt van Sociale Veiligheid.

  14. Otto

    @ peter: De Daalse hoek is de echte laatste sluitsteen die Catharijne straat mooier laat aansluiten op begin ASW.

  15. Wim

    @ Otto

    Inderdaad. Dat is nu nog een gapend gat in het stedelijk weefsel. Tijd dat daar de stedelijke wand nu ook opgevuld wordt.

  16. WvR

    @Nina 22/11/2024 – 14:34
    “…Waarom steeds hoger hoogst? …”

    Waar is het hoog dan?
    Het devies lijkt eerder laag, lager, laagst te zijn in Utrecht.
    Want je moet wel vanuit je bed, als je helemaal vanuit je ooghoeken kijkt, de Dom kunnen zien. Heel belangrijk. Centrum laag, d’r omheen? Lekker de hoogte in.
    Die woningen moeten overigens ook /ergens/ komen
    2-hoog bouwen is simpelweg bewust woningschaarste creëren.

  17. Jeroen

    @R. Jansen volgens mij is er afgezien van het stationsgebied en rond het Vredenburg er vrij weinig veranderd in Utrecht. Heel herkenbaar rondom de Singels, de grachten, de straatjes in de binnenstad..

  18. Koel Hoofd

    Hmmm, opmerkelijk.
    Die nieuw gebouwde konijnenhokjes op Wisselspoor veld 10 zijn stuk duurder dan deze hokjes op het junkieveldje hartje centrum die nog gebouwd moeten worden.

  19. Erik

    @R.Jansen: ik begin zelf al een ouwelul te worden en ik kom al decennialang regelmatig langs het smakkelaarsveld. Ik kende het nooit anders dan een hobbelig grasveld met uitzicht op een bruine bakstenen kolos. Vol vreemdelingen en fietswrakken.
    Ik snap werkelijk niet naar welk karakter je nou zo’n heimwee hebt. Als ik iets niet meer wil herkennen zoals het vroeger was, dan deze plek wel.

  20. Nina

    @ WvR
    Iets met leefbaarheid.

  21. WvR

    @Nina 25/11/2024 – 11:21
    En wat is dat “iets”?

  22. Blaag

    @ WvR

    Of je gaat lekker in Rotterdam wonen, of Den Haag, daar kicken ze inmiddels ook op torentjes. Veel stadsere stadsen dan dorp Utrecht in Europa kennen veel laagbouw.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).