Honderden mensen kwamen zondag bijeen in de binnenstad van Utrecht om te protesteren tegen de verbreding van de A27 en de bijbehorende bomenkap. De demonstranten liepen vanaf het Domplein in een protestmars door het centrum.
Er liggen al jarenlang plannen om de A27 bij Utrecht te verbreden. Bewoners, verschillende politieke partijen en de gemeente Utrecht verzetten zich hiertegen, omdat een deel van het bosgebied Amelisweerd zou moeten verdwijnen. De gemeente en provincie Utrecht mochten aan een alternatief plan werken, maar dit werd afgekeurd. Daarop stapten omwonenden en ondernemers naar de de Raad van State, die in maart oordeelde dat de minister de plannen beter moet motiveren. Daarom is het nog niet duidelijk is of de A27 verbreed mag worden.
Merel de Koning van Amelisweerd niet Geasfalteerd, één van de organisaties die het protest heeft georganiseerd, benadrukt dat de demonstranten niet bereid zijn om op te geven. “Als dit belachelijke plan wordt doorgedrukt, zal een deel van ons het bos beschermen door in bomen te klimmen.”

Bosbezetting
Jos Kloppenborg van de Vrienden van Amelisweerd, mede-organisator van het protest, hoopt dat een bosbezetting niet nodig is: “De bomen van Amelisweerd kunnen gewoon blijven staan, als een meerderheid in de nieuwe Tweede Kamer voor duurzame oplossingen gaat. Bovendien ligt er een alternatief plan dat veel duurzamer is en ruim één miljard euro goedkoper. Het zou doodzonde zijn als daar niks mee gedaan wordt.” Hij is tevreden over de opkomst van vanmiddag. “De sfeer zat er goed in.”
De demonstratie werd georganiseerd door Amelisweerd Niet Geasfalteerd, Kerngroep Ring Utrecht, Vrienden van Amelisweerd en Extinction Rebellion Utrecht. Zij riepen de deelnemers op om te stemmen voor politieke partijen die de natuur willen beschermen en wil dat die partijen hun beloftes ook nakomen.
Eerdere demonstraties
Het protest van afgelopen zondag was niet de eerste actie. In november 2024 vond er al een grote demonstratie plaats, waar duizenden mensen op afkwamen. Ook werd 2025 ingeluid met een kleine nieuwjaarsduik in de Kromme Rijn, eveneens als protest tegen de verbreding.

Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’.
Gekoppelde berichten
Nieuwjaarsduik in Kromme Rijn bij Utrecht om te demonstreren tegen verbreding A27
Tientallen mensen, waarvan sommigen verkleed als bosdier, doken woensdagmiddag in de Kromme Rijn bij Utrecht.…
Duizenden mensen protesten op het Domplein in Utrecht tegen de verbreding van de A27
Duizenden mensen zijn zaterdag op het Domplein in Utrecht samengekomen om te protesteren tegen de…
Grote manifestatie voor behoud Amelisweerd in Utrecht na afwijzing alternatief plan
Vier organisaties uit de Amelisweerdbeweging organiseren een grote manifestatie voor het behoud van het bos.…
26 Reacties
ReagerenKappen nou, direct beginnen met de verbreding A27.
Zoals ik het kon beoordelen hebben de deelnemers van deze optocht geen enkele last van de dagelijkse drukte in de flessenhals. Ze denken alleen aan zichzelf, niet beseffende dat die dagelijkse struggle op die snelweg voor onwijs veel luchtvervuiling zorgt.
Het was een enorme stoet met veel bijval van passanten zag ik en een goede sfeer. Mooi om te zien!
Ik riep het op deze plek al eerder:
Amelisweerd is door haar eigenaar, de stad Utrecht, grondig/langdurig verwaarloosd, waardoor opschot een dicht oerwoud creëerde en de mooie beeldbepalende bomen onderdrukt werden.
In die strook langs de A27 staat weinig bijzonders, dat kan best weg. Ga zelf eens kijken!
Staak dit achterhoedegevecht en onderhandel een grondige restauratie van park uit zodat de grandeur van het park weer kan herleven.
Uit verlies, winst , heet dat.
Onderhandel tevens dat de staat het onderhoud op een bepaald niveau houdt. Of zorg voor meer levendigheid & economische ontwikkeling tbv van kunnen betalen van onderhoudskosten, introduceer bv een leuk hotel/horeca, zwemplek etc.
Van de ruim 2 miljard die de verbreding gaat kosten kun je :
+ NRU upgraden naar een volwaardig stuk rondweg, volledig ongelijkvloers.
+ binnen bestaande bak A27 meer rijkstroken leggen en 52 seconden tijdwinst behalen.
+ polder Rijnenburg bereikbaar maken zodat de 50.000 huizen daar gebouwd kunnen. Nu is daar geen geld voor.
Verbreed je die bak, dan heb je 6 seconden extra tijdwinst, en geen geld voor de NRU en ook niet voor de 50K huizen in Rijnenburg. Willen we 6 seconden sneller rijden, of een dak boven ons hoofd, dát is de vraag die we moeten stellen.
Niet doen, totaal nutteloos en dus alleen al daarom te duur plan.
Direct beginnen met de verbreding A27.
De sfeer bij de vele tienduizenden die dagelijks 2 keer in de file staan is wat minder.
Dus snel beton en asfalt!
Of gewoon meer in de buurt een baan zoeken. Bizar hoeveel mensen bv in het oosten (gaan) wonen (in het groen!) en in het westen werken. En vervolgens gaan klagen over de files, ik zie/hoor het ook onder mijn collega’s. Vaak wel de lusten willen, maar niet de lasten.
Ruim baan voor de verbreding van de A27.
Die honderden mensen die prosteerden, staan nóóit in de file.
Gewoon snel verbreden die hap. Ik stond vanmiddag alweer in de file ter hoogte van Rijnsweerd. Kan écht niet dit.
Ik hoop dat ze straks naar Ameliswaard trekken om de boel te bezetten, vlak voor het gebulldozerd wordt. Dat wordt nog even spannend! Wat begeeft het eerder? Het zwakke waaiboompje waar ze in proberen te klauteren of het vermoeide lijfje van de bejaarde in kwestie die met trillende ledemaatjes in het waaiboompje probeert te klimmen terwijl de spataderen blijven steken achter elk knoestje…LOL. Dat wordt een epische strijd, met vrolijk aanzwellende kettingzaagmuziek en zware dieselmotoren der vooruitgang op de achtergrond. Verheug me nu al op de beelden…LOL.
De eventuele verbreding van de A27 staat ongetwijfeld weer op de agenda van een nieuw te formeren kabinet. De lokale politiek voelt er allang niets meer voor. Maar zeker ook met uitsluiting van de PVV door alle verstandige partijen, de snelle neergang van de BBB en het op voorhand al zelfgekozen zichzelf buiten spel zetten van de VVD lijkt deze verbreding verder weg dan ooit. Het lijkt erop dat dit protest van lange adem tegen deze onzalige plannen zijn vruchten gaat afwerpen. Kwestie van volhouden!
Als de werkzaamheden starten staat er een jaar of acht een permanente file rond Utrecht. Vervolgens is er niks opgelost.
Het alternatief kost minder, is sneller te realiseren en brengt meer comfort voor de inwoners van Utrecht: https://www.alternatiefringutrecht.nl/alternatief-ring-utrecht/alternatief-om-regio-utrecht-duurzaam-en-voor-iedereen-bereikbaar-te-houden
Genoeg tijd verspeeld. Verbreden die weg
@ Herman
Meer beton/asfalt lost niets op. Het is een bekend gegeven dat extra rijstroken op korte termijn voor iets kortere reistijden zorgen maar op de langere termijn juist voor langere reistijden: een betere doorstroming trekt immers meer verkeer aan, met daardoor statistisch ook meer kans op ongevallen, pechgevallen en andere acties die voor files zorgen.
Ik rij zelf dagelijks tweemaal door de tunnelbak bij Rijnsweerd. ‘s Ochtends (rond 07 uur) heb ik in noordelijke richting slechts zelden vertraging. ‘s Avonds (tussen 18 en 19 uur) in zuidelijke richting doorgaans wel. En hoe komt dat? Doordat het gros van de bestuurders niet lijkt te beseffen dat het weefvak maar liefst anderhalve kilometer lang is. Men wil in de eerste 50 meter van de blokmarkering al in-/uitvoegen, waardoor het achteropkomende verkeer op de rem moet trappen en er direct een file ontstaat.
Als je bij wilt dragen aan minder files, rij dan gewoon eens een kilometer door langs de blokmarkering en ga daarna, als de verkeersdichtheid veel lager is, rustig van baan wisselen. Dan hoeft die bak niet eens verbreed te worden. En dat scheelt naast het kappen van een stadspark ook nog een berg belastinggeld en jaren aan wegwerkzaamheden. Verminder de files, begin bij jezelf.
Rijkswaterstaat zou er ook eens een bord met opschrift “GEBRUIK HELE WEEFVAK” neer kunnen zetten, ik denk dat dat al de helft aan files zou schelen.
Fijn dat er eens een keer actie wordt gevoerd zonder de boel te blokkeren, spullen te slopen of politie en andere hulpverleners te belagen.
Zo kan het dus ook!
Trek een rechte lijn van Meerkerk naar Breukelen en er komt geen hond meer in die tunnelbak.
Als voorstander van de verbreding van de A27 begrijp ik de zorgen van de demonstranten, maar het is belangrijk om het grotere plaatje te zien. De verbreding is essentieel voor de verbetering van de verkeersdoorstroming en de veiligheid op een van de drukste snelwegen van Nederland. De A27 is al jarenlang een bottleneck, met dagelijks files en vertragingen die niet alleen tijd, maar ook brandstof en geld kosten. Dit heeft directe gevolgen voor het milieu door verhoogde CO2-uitstoot en dus extra vervuiling.
Samen met een volwaardige NRU is verbreding van de A27 bij Amelisweerd essentieel om de bereikbaarheid van ons stadsie voor de toekomst te garanderen, met name ook omdat de gemeente met haar plannen voor de ‘stads boulevards’ steeds meer verkeer naar de ring jaagt. En dan moet die ring wel geüpgraded worden.
Het is tevens een grootse utopie om te denken dat er minder auto’s in en rond Utrecht komen. Per saldo komen er, ook al bouw je vooral autoluwe wijken, alleen maar auto’s bij. En die moeten gefaciliteerd worden. Net als natuurlijk fiets en OV-infrastructuur. Met meer mensen in en rond ons stadsie moet gewoon alle infra op peil worden gebracht.
Ruimtelijke planvorming is een afweging van verschillende belangen. We hebben in Nederland (en Utrecht) verschillende belangen. Het kan niet altijd de natuur zijn die voor gaat, het kan niet altijd mobiliteit zijn die voor gaat, het kan niet altijd woningbouw zijn die voor gaat en het kan ook niet altijd economie zijn die voor gaat. De afweging van belangen en effecten van een ontwikkeling gebeurt echt uitermate zorgvuldig. En dan kan het zijn dat een keer voor een variant of project wordt gekozen dat bij een activistische groep in het verkeerde keelgat schiet. En als dat dan toevallig een groep is die de aandacht op zoekt, dan wordt dat door de media al snel opgevat als ‘iedereen is tegen!’.
Het is geven en nemen, voor alles en iedereen in dit volle land.
En soms is het even pijn lijden om uiteindelijk tot een mooiere of betere situatie te komen.
Het begint een totale clusterfuck te worden die helemaal nergens over gaat behalve grote ego’s van ouwe nimby’s en jonge carrierezoekers.
Rijkswaterstaat is niet gek maar heeft in 2012/2013 onderzoek naar die bomen in de te kappen strook laten doen. Aanrader om te lezen, laat de activisten en GL voor paal staan met hun hysterisch milieu gekrakeel.
https://www.a27a12ringutrecht.nl/bibliotheek/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=1609417
Daarnaast is met stamdiameters te berekenen hoe oud een boom is dankzij deze handige dendromatic tool https://dendromatica.com/boomleeftijdsbepaling/
In het kort:
Er staan daar géén bijzondere bomen maar standaard inheemse bomen waar heel NL vol mee staat.
Utrecht heeft sinds 1951 het landgoed Amelisweerd in bezit en er nooit meer naar omgekeken omdat beheer geld kost wat er eerst niet was (wederopbouw), en toen het geld er wel was moest het naar politieke prestige projectjes. Dat pure verwaarlozing, maar dat heet tegenwoordig “zeer extensief beheer”, GL is er gek op omdat het niks kost waardoor er meer geld overblijft voor poitieke hobbies.
Het is daar zeer vruchtbare kleigrond met goede bewatering wat dagelijks extra wordt bemest met stikstof. Dat is helemaal geen milieuvernietigend gif maar uitstekende plantenvoeding waardoor de braamstruiken er in 2013 meters hoog stonden, de berenklauw en brandnetels lekker woekerden en zaailingen van de essen en esdoorns op de wal verdringen het bos van Amelisweerd (beuken en zomereiken) achter de wal.
77% va de te kappen bomen zijn zaailingen van de snel groeiende es en esdoorn en kunnen zo de biomassacentrale is omdat ze kort voor (sinds 1976) , tijdens of na de realisatie A27 bak zijn ontstaan. Zonder die bak waren ze er niet geweest want zo werkt de natuur, punt. Dus zaailingen zijn bijvangs in de vorm van ongewenst woekerend jong snoeihout wat zonder vergunning gekapt mag worden, rijp voor de biomassacentrale en ook prima voor in de vuurkorf.
Er zijn slechts 11 zomereiken die historische waarde hebben omdat ze in de 19e eeuw op het toen nog beheerde landgoed zijn opgekweekt. 41 beuken en zomereiken stammen uit de eerste helft van de 20e eeuw. 66 essen en beuken stammen uit de periode 1950-1976, ontstaan dankzij verwaarlozing door Utrecht.
De prognose voor het bos was in 2013 dan ook bedroevend:
“voortzetting van het huidige zeer extensieve beheer leidt in deze zone uiteindelijk tot een stabiel bos waarin es en esdoorn domineren en daarnaast incidenteel een beuk en haagbeuk voorkomen. De eiken zullen langzamerhand verdwijnen. Mogelijk zal een enkele jonge eik uiteindelijk boven de essen uitgroeien, echter de kans hierop is niet groot.”
Dus vooral lekker doorgaan met procederen, demonstratief protesteren en het gewichtig maken van grote ego’s met zeer kleine hersentjes. Dan vernietigd de natuur wat de mens wil redden en kan er straks een landingsbaan worden gerealiseerd, Airport Utrecht.
Intussen heeft deze 20 jaar zich voortslepende shitshow van een clusterfuck de belastingbetaler al miljarden gekost en zal nog veel meer gaan kosten, omdat die verbreding er al in 2007 had kunnen zijn…. maar dankzij steggelen van milieuactivisten met een politiek en ambtelijk netwerk is het zeer onwaarschijnlijk dat het uberhaup nog voor 2040 wordt gerealiseerd…
Vroeger waren sommige dingen echt beter.
De activisten van nu hadden toen banden met de vakgroep milieukunde van UU. Maar UU bleek er helemaal niet van gediend te zijn om te worden misbruikt voor een politiek beladen onderwerp, ontsloeg in 1975 twee medewerkers en hief de vakgroep milieukunde op. De overheid stelde in 1982 het algemeen belang en welvaart van Nederland boven het egoïstisch eigenbelang van activisten, en heeft met een peloton ME de gekken letterlijk de bomen uit geslagen om een dag laer alle bomen te rooien. Staat nog op mijn netvliezen, geweldigenoten, want dat EVRM was toen ook al van kracht, maar omdat de EU niet bestond nam geen hond dat serieus.
Dat ligt tegenwoordig iets anders.
Sinds 1971 is het milieuactivisme samen met het socialisme namelijk volledig door de instituties gemarcheerd, heeft het zowel onderdak als financiering (subsidies) gevonden in het politieke en ambtelijke netwerk van zowel GroenLinks als Pvda, en is het zowel gesubsidieerd als goed georganiseerd met een netwerk tot in de allerhoogste regionen van Brussel. a.k.a. het centrum van de macht.
Milieuactivisme is anno 2025 een carrièrekeuze voor de in theorie opgeleiden van de groene kerk, totdat AI een einde zal maken aan list en bedrog van groene rook.
Wel raar: sprekers op ‘t podium hadden het steeds over ‘Ammullusweerd’. Het is ‘Amelisweerd’.
Vraag me af wat deze mensen vinden van alle bomen die de gemeente utrecht kapt voor de diverse verkeers aanpassingen en waarom ze daar niet tegen protesteren
Zoals de RvS al aangaf bij de hoorzitting valt het te ontwikkelen gebied volledig buiten het landgoed Amelisweerd.
Er staan een aantal bomen en voornamelijk struiken op de strook van 15 x 250 meter die helaas zullen verdwijnen. Er worden bomen terug geplaatst elders.
Er komt een overkapping voor terug als extra verblijfsruimte en dat geeft minder lawaai voor de terreinen erboven. Een mooi uitonderhandeld resultaat!
TNO adviseert doorstroming van verkeer voor een betere luchtkwaliteit.
De verbreding wordt volledig opgebracht door autobezit (bijv. 6 miljard euro per jaar aan motorrijtuigenbelasting).
Het ontgaat mij wat nu nog precies het bezwaar is.
Er stond vandaag ook file op de A2, A28, A12 en schijnbaar ook op de A4, A9, A7 en A16, om er een paar te noemen. Allemaal verbreden? Er zijn afgelopen jaar meer auto’s dan inwoners in Utrecht bijgekomen. Wellicht vinden we files dus niet zo erg
Heerlijk om te zien wat Asterix en Obelix op dit forum onder de Romeinen teweegbrengen! Om met Scherpschutter te spreken: LOL…