Utrecht maakt toch wat geld vrij voor Demkabrug; daarmee is de nieuwe fietsverbinding er nog niet Utrecht maakt toch wat geld vrij voor Demkabrug; daarmee is de nieuwe fietsverbinding er nog niet

Utrecht maakt toch wat geld vrij voor Demkabrug; daarmee is de nieuwe fietsverbinding er nog niet

Utrecht maakt toch wat geld vrij voor Demkabrug; daarmee is de nieuwe fietsverbinding er nog niet
Er wordt toch 300.000 euro beschikbaar gesteld om voorbereidingen te treffen voor een nieuwe fietsverbinding bij de Demkabrug naar Lage Weide. Een voorstel hiertoe van de VVD kreeg unanieme steun in de gemeenteraad in Utrecht. Voor de daadwerkelijke aanleg van de fietsverbinding is echter nog vele miljoenen euro’s nodig.

Er wordt toch 300.000 euro beschikbaar gesteld om voorbereidingen te treffen voor een nieuwe fietsverbinding bij de Demkabrug naar Lage Weide. Een voorstel hiertoe van de VVD kreeg unanieme steun in de gemeenteraad in Utrecht. Voor de daadwerkelijke aanleg van de fietsverbinding is echter nog vele miljoenen euro’s nodig.

De bereikbaarheid van bedrijventerrein Lage Weide is al jaren onderwerp van gesprek. Ondernemers die daar zijn gevestigd klagen al jarenlang over de slechte bereikbaarheid met de fiets, met name via de Demkabrug. In 2019 werd hierover al eens de noodklok geluid.

Recent hebben ondernemers zich verenigd, onder de naam Partij Infrastructuur Lage Weide, met als doel het oprichten van een politieke partij. Ze willen meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

“We vragen al tien jaar om actie. Wat we krijgen, zijn rapporten en vage beloftes. Dus als de gemeente ons niet serieus neemt, dan gaan we zélf het stadhuis in,”
aldus de voorzitter van de ondernemersvereniging.

Timing

De timing van de oprichting was niet toevallig, maar een reactie op de Voorjaarsnota 2025, die deze week op de agenda van de gemeenteraad stond. In deze financiële plannen werd voorgesteld om de investering in de Dom-tot-Damroute, waarvan de Demkabrug onderdeel is, voorlopig uit te stellen.

Tijdens de behandeling in de gemeenteraad werd toch een potje met geld gevonden voor de Demkabrug, op initiatief van de VVD. Doordat de bouw van het Jaarbeurspleingebouw Oopen is uitgesteld, is er geld vrijgekomen dat elders kan worden ingezet. Zo is er 300.000 euro beschikbaar gesteld voor de voorbereidingen van een nieuwe fietsverbinding bij de Demkabrug. De raad stemde unaniem in met dit voorstel van de VVD.

Dit is echter nog maar een eerste stap. Voor de daadwerkelijke aanleg van de fietsverbinding moet er naar schatting tussen de 12 en 25 miljoen euro worden uitgetrokken, afhankelijk van het type verbinding dat wordt gekozen.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Don

    Wat koste de Daphne Schippersbrug ? en dan nu 3 ton beschikbaar stellen voor de voorbereiding wat een symbool politiek van de fietsgemeente Utrecht. Gelukkig is er wel geld voor het verplaatsen kunstwerk Zeelandschap.

  2. Xander

    Ik heb jarenlang gebruik moeten maken van deze fietsbrug. Levensgevaarlijk! Bij iedere tegenligger vraag je je als fietser af: Gaat dit wel goed? Puur vanuit veiligheidsoverwegingen zou deze fietsbrug al lang aangepakt moeten zijn.

  3. Maaren G

    Als bewoner van lage weide (al 12 jaar fietsende / met de scooter over de brug mag ik hier wel iets te zeggen hebben) qua geld kan ik begrijpen dat het een grote uitgave is. Maar voor de veiligheid van de fietsers is het ondertussen zwaar ondermaats in vergelijking tot de andere Nederlandse fietspaden. Brommers/scooters moeten bijna stoppen om veilig langs elkaar te rijden (door de spiegels van het voertuig) ook rijden er sinds kort veel bakfietsen (met lading) over de brug die afkomstig zijn van het bedrijven terrein. Ik ken niet anders dat deze stil moeten staan om fietsers/brommers voorbij te laten gaan. Ook zijn er te weinig nachtlichten geïnstalleerd op deze brug wat het onveiliger maakt door de koplampen van deze fietsen/brommers, je schijn elkaar in de ogen. Dit maakt de marge om elkaar niet te raken nog kleiner (we hebben het echt over 10 tot 20 cm) brommers mogen hier in principe 45 km/uur rijden volgens de regels, het is voor mij een wonder dat er nog niemand het water in gelanceerd is: wachten op een ongeluk dus… en dan zal de aanpassing wel komen. Maar te laat…. Ook is het verbieden van brommers naar mijn mening geen optie aangezien deze verbinding te cruciaal is voor werk & woonverkeer, andere routes zijn simpelweg rond de 3 tot 5 kilometer omrijden, Of via Maarssen of via Leidscherhijn. Een factor die mee genomen mag worden zijn de treinen die elke 15 minuten op 4 tot 5 meter van je af voorbij rijden (nergens in Utrecht kom je zo dicht in aanraking met treinen die 100+ km per uur voorbij rijden). Deze treinen laten je doodschrikken en de brug trilt enorm waardoor de kans op het raken van elkaar nog groter wordt. Ex-vriendin van me durfde niet over deze brug naar me toe te fietsen waneer het donker werd. Als 22 jarige jongen die hier al sinds mijn 10e 2 maal per dag overheen rij voor sport, school & vrienden wil ik hier wel graag mijn mening over kwijt! Een kleine verbreding is het minste wat er gedaan kan worden voor de veiligheid. Iets is beter dan niets aangezien het onderwerp ondertussen al meer dan 6 jaar stil ligt. Met vriendelijke groet, bewoner van de Kantonnaleweg

  4. Fabiola

    Best veel geld. Nu las ik in de DUIC (4 juli 2025) dat de Staat der Nederlanden een kantoorkolos aan de Atoomweg heeft gehuurd. Als het de bedoeling is dat het pand bereikbaar is voor fietsende ambtenaren, is het alleen maar logisch dat het Rijk meebetaalt aan de kosten.

  5. Mug

    De VVD weet andermans geld weer erg goed uit te geven ten behoeve van de eigen achterban. De kosten ten laste van de belastingbetaler en de winsten in de zakken van aandeelhouders!

  6. Derk van Dorth, kandidaat gemeenteraadslid

    “naar schatting tussen de 12 en 25 miljoen euro”? Toegegeven, het is erg smal nu, maar moeten er gouden nagels in die nieuwe brug?

  7. HenQie

    Wat schrijnend zeg, dat ding uit de jaren ’60 wat in de eerste plaats nooit bedoeld was voor een extra fietsstrook en er nog steeds zo bij ligt. En dat terwijl er miljoenen over de balk zijn gegaan met stadsboulevards en het steeds opnieuw inrichten van bijvoorbeeld ‘t Goylaan..

  8. Herman

    Utrecht heeft ooit de Daphne Schippersbrug gebouwd, kosten waren zo’n 25 miljoen euro…….
    Aantal kilometers verderop is vlakbij de plofsluis ook een fietsbrug gebouwd, kosten hiervan waren 6 miljoen euro…..

    Als v Hooydonk een normale brug in plaats van een architectonisch hoogstandje had gebouwd, hadden er 3 Daphne Schippersbruggen kunnen worden gebouwd…..

  9. W

    @ Herman

    Gelukkig is er af en toe nog oog voor esthetiek

  10. HenQie

    @Herman de plofsluis is in Nieuwegein, dus dat is geen alternatief, wel een serieus lange omfietsroute, zelfs als je 45 KM/h gaat. Het is niet meer dan normaal om iedere brug geschikt te maken voor fietsverkeer, ook de Galecopperbrug als mooie shortcut naar Papendorp.

  11. Utrechter

    @W Diepdroevig dat dit progressieve college totaal geen oog heeft voor betaalbaarheid met als gevolg een begrotingstekort van € 100 miljoen.

  12. Herman

    @HenQie, je hoeft van mij niet om te fietsen.
    IK bedoel te zeggen als ze die Daphne Schippersbrug “eenvoudig” hadden gebouwd dat er dan geld genoeg over was om nog 3 fietsbruggen te bouwen.

    Bijvoorbeeld de Demkabrug. Zelfs dan zijn er vele miljoenen over, die kun je bijvoorbeeld gebruiken voor lastenverlaging of gemeentelijke schuld verlagen…..

    @W heb je liever één “mooie ” brug, of twee of drie “eenvoudige” bruggen? En de financiele positie van de stad Utrecht is nu niet bepaald rooskleurig voor dit soort flauwekul.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).